espenhogbakk Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Hei jeg skal etter sommeren investere i en ny TV, mest sansynligvis en Samsung LE40M61 og i denne sammenhengen blir det mest sansynligvis en HTPC. Handlevogn Denne handlevognen inneholder en pakke jeg håper og trur kan bli veldig stillegående, eller tar jeg feil da? Jeg ønsker en HTPC som kan oppskalere DVD filmer og TV-serier osv. ala Mastiffs HTPC guide. Det er viktig at den er stillegående. Hvor stillegående vil en slik maskin bli? Er det smartere å sette opp en P4 (har hovedkort og prosessor og minne fra før av da) også kjøpe vannkjøling, hvis jeg klarer å presse dette inn i dette kabinettet? Er litt skeptisk til hvor trygt og stillegående vannkjøling blir. Er det kanskje like greit å bruke pengene som et godt og stillegående vannkjølingssett koster på en Core Duo? Endret 24. mai 2006 av espenc Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hva skal du med grafikk-kort? Det du trenger er TV-kort. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg trenger et grafikk-kort av den grunn at jeg må få sendt bildet ut fra maskinen til TVen. Det som er på hovedkortet sender jo ikke ut på DVI og Nvidia kortene gir best bildekvalitet på film. Jeg har ikke kabelTV og regner med at jeg kommer til å kjøpe meg parabol snart og ser dermed ikke noe stort behov for TV-Kort... Men det er en ting man lett kan legge til senere. Noen som har noen forslag til endringer på denne pakken for å få den mer stillegående? Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Oja, damnit, kanskje jeg blander TV-kort osv.. men, pointet var at det må vel finnes noe bedre for øverføring av signaler enn grafikk-kort? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Skal du sende bildesignal fra PC til TV er grafikk-kort bortimot eneste vei å gå OT: For å få den mer stillegående kan du skifte til en 5400rpm harddisk. Den blir senere, men mer stillegående. Ellers så det bra ut, vannkjøling er å anbefale Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Spørsmålet er vel hvor "pent" en vannkjøling vil se ut hvis den står på utsiden, det er jo trosalt en htpc. Men jeg mener å ha sett en vannkjølingsenhet som het R80/R120 som vannkjølte CPU, den er veldig liten, og består av 2 biter, ganske kompakt. R80=80mm kjøling, R120=120mm kjøling. -- Du må spørre brukeren espenhyy, han bruker visst enheten i sitt barebone kabbbinett. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Spørsmålet er vel hvor "pent" en vannkjøling vil se ut hvis den står på utsiden, det er jo trosalt en htpc. Men jeg mener å ha sett en vannkjølingsenhet som het R80/R120 som vannkjølte CPU, den er veldig liten, og består av 2 biter, ganske kompakt. R80=80mm kjøling, R120=120mm kjøling. -- Du må spørre brukeren espenhyy, han bruker visst enheten i sitt barebone kabbbinett. 6171763[/snapback] Kommer veldig ann på hvilken vannkjøling han velger da, går han for vannkjøling kan han spørre "Skrue", han har veldig god peiling på vannkjøling espennyh faktisk Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Vil helst unngå vannkjøling, fordi det fortsatt ikke er helt 100% sikkert, og fordi gode vannkjølinger som er "helt" lydløse koster mye penger. F.eks den store blåe Zalman greia, den er vel tilnærmet lydløs, men prøv å plasser den i nærheten av en lekker tv og glassbord... Så noen som har erfaring med å bygge en Core Duo stasjonær maskin? Laptoper med denne er jo utrolig rolige, kan jeg forvente samme eller bedre lydnivå pga bedre luftstrømmer? Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) vannkjøling er så sikkert som det kan bli, så lenge du satser kvalitet. Det nytter nok ikke å si at det ikke er 100% sikkert, de fleste lekkasjer kommer av brukerfeil, og kvalitetsfeil. Edit: Har ikke erfaring med stasjonære Core Duo maskiner nei, men det er nok fullt mulig, og som du sier så blir det enda stillere med større kabbinett, fordi du kan klare deg med passiv kjøling hvis du har grei luftgjennomstrømming. Endret 24. mai 2006 av Patrick.M Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 men hvor mye bråker en radiator på en vannkjøling? det er jo vifter der også, så hvis den bråker like mye som andre lydkilder er det jo ikke noe poeng i en slik PC. Det vil være et poeng på en stor strømkrevende prosessor som skal overklokkes, men ikke på en Core Duo som er så stillegående... Og det er jo helt klart lettere å bygge og sikrere. Men hvis noen helt klart anbefaler meg en P4 med vannkjøling så er det helt klart et alternativ. I hvertfall med tanke på at jeg har en del komponenter fra før av. Men vil det blir roligere? og kan jeg plassere hele vannkjølinga inni et slikt kabinett? Og hvilke kjølingssett er da å anbefale? Andre enn TT BigWater.. Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har et spørsmål til jeg, ser at dette Asus kortet bruker en spesiell cpu kjøler som bare passer til dette kortet. Finnes det noen andre kort enn dette og det svindyre Aopen kortet? Noen som har noen erfaringer med kjøleren, kunne gjerne tenkt meg å bytte den ut med en som har en større kjøleribbe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå