tharshan Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei! hadde overklokka P D930 til 3,8Ghzpå 1,42V. Etter 15 min med speling så slå maskina av heilt plutselig. kvior gjorde den det? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Det er flere faktorer som spiller inn når pc'en plutselig skrur seg av. Hva slags komponenter har du? List det opp så kan vi sikkert fiske opp den skyldige som lager krøll for deg. - Når rammen blir kjørt for hardt, kan det ofte gi blue screen. Da skrur maskinen plutselig seg av. - Når cpu'en blir overklokket for mye med for lite spenning, vil også maskinen skru seg av på grunn av ustabilitet. - Når psu'en er for svak for systemet vil restart også forekomme. Har ikke klokket så mye på intel maskiner, men jeg vil tippe på at det grunnlengende er det samme. Den psu'en din er ikke helt god, selvom det står 680w så vil en mist eller seasonic på 600w banke den uten å blunke. Du kan prøve å gi cpu'en mer spenning, hvis det er mulig. Holder du øye med temperaturen på cpu'en? Eller gpu'en? Endret 24. mai 2006 av samye83 Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 takk for svar samey. Eg har hatt spenninger på 1,48V på 3,8 ghz, men då blei den ustabil. Men så nå får to daga sidan prøvde eg å klokke med 1,42V og det gjekk heilt fint! temperatur målingane er heilt feile sidane den viser 78 grader ved load på den boxed vifta og en eg har nå, til og med uklokka og klokka. Straumforsyningen? 1200kr kosta den! Men blir maskina skada viss den slår seg av heilt plutselig? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Maskinen blir ikke skada av bluescreen, ikke noe jeg har erfart. Vet at psu'en din er dyr, men den koster mye mer enn den smaker. Mange har hatt den og har klaget over ustabilitet. Ingen super psu, hvis du enda har angrerett på den, så gjør det, kjøp deg en mist, seasonic, enermax eller pcpc psu. De regnes til å være noe av de beste på markedet. Hvis cpu'en din trives med lavere spenning, så gir du den spenninga som den trives best med. Du kan prøve å bytte ut et og et komponent, slik kan du søke etter feilkilde. Start gjerne med rambrikkene, så psu'en osv. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 eg bestilt PSUen min på komplett den 8.mars. har eg angre frist igjen? hmm skal prøve å sette volten til 1,43V Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Angrefrist er 2 uker fra den dag du mottar varen. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 hm då er det vel forseint får spørre om ny PSU til bursdag.... ram brikkene skal det ikkje vere problem med, sidan dei skal klare 800 mhz og eg har aldri hatt dei på meir enn 801 mhz.(uklokka) hken skal tåle ein del trur eg. Andre måtar? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg tror neppe du har overbelastet strømforsyningen enda. Prøv i alle fall å få lånt en annen en og sjekk om problemet forsvinner før du kjøper ny. Prøv å klokk den til 3,7 GHz og se om den er stabil da. Test med prime95. Nå er ikke jeg helt inne i pentiumverdenen når det gjelder hvor høy temperatur de tåler, men 78 C hørtes litt høyt ut. Hvis den fortsatt feiler ved 3,7 GHz og tempen er den samme så hadde jeg prøvd å åpne kabinettet og brukt en bordvifte e.l. for å bedre kjølingen. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Har gjort det og den har fungert heilt fint hit til... Skal prøve å øke volten til 1,43 på 3,8 Ghz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå