Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen 3FY


Anbefalte innlegg

JA der var det over. Alt gikk greit, og jeg valgte stjerneoppgaven. Fikk dermed hopper glatt over induksjonen. Det jeg er mest spent på er oppgave 5. Følte at den kan være litt usikker.

Vi måtte levere inn kladden, så får ikke sjekka svarene mine enda.

6228410[/snapback]

Jepp, var egentlig en ganske grei eksamen syntes jeg, håper jeg klarte en firer :wee: Uansett deilig å være ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg hjemme igjen.

Brukte så lang tid at jeg ikke fikk tid til å skrive ned svarene.

Jeg valgte alternativ A på 4'ern. HATER stjerne-greiene, så da var valget lett.

Var en del jeg var litt usikker på, men jeg tror det meste gikk greit. Unntatt 5'ern da. Jeg takler ikke sånne "skriv-det-du-vil-oppgaver". Hadde gått bedre med en oppgave av Tusenfryd-typen (om noen har sett den gamle eksamenen).

Håper på en 5'er, og tror det kan være mulig.

 

Kjøpet av ny matteformelsamling var forresten unødvendig. På to måter. For jeg brukte den ikke og de ble ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Haha, er så glad for at induksjonsoppgaven kom på oppgave 4, og at jeg dermed slapp fint unna den =D Hadde jeg måtte gjort den hadde jeg sikkert fått 0 poeng. Stjerneoppgaven var jo ganske grei.

 

Ellers gikk det meste greit i grunn. Svarte på alt, selv om jeg var litt usikker til tider. Håper på en 5er, men blir ikke skuffet for en 4er. Men jeg synest oppgave 5 var i det største laget. Du kunne jo skrive 100 sider på den om du bare hadde hatt tid.

Endret av Unreal
Lenke til kommentar

Jeg valgte Alternativ A på oppgave 4, ettersom jeg følte at det var vanskelig å grunngi alle ting like godt på alternernativ B, og at jeg dermed hadde kunnet ha 'misset' et viktig poeng eller to. Skrev for sikkerhets skyld en side full av forskjellige måter å løse problemet med hvor strømmen gikk i en ledersløyfe, og jeg lagde sving-grafer over fluks og indusert spennning når man siden hang opp ledersløyfa.

 

Alt i alt følte jeg at alt gikk vel, og jeg brukte 12 sider tettpakket med skrift og fandenskap :)

 

Håper på 6'er, tror på 5'er :)

Lenke til kommentar
JA der var det over. Alt gikk greit, og jeg valgte stjerneoppgaven. Fikk dermed hopper glatt over induksjonen. Det jeg er mest spent på er oppgave 5. Følte at den kan være litt usikker.

Vi måtte levere inn kladden, så får ikke sjekka svarene mine enda.

6228410[/snapback]

Jepp, var egentlig en ganske grei eksamen syntes jeg, håper jeg klarte en firer :wee: Uansett deilig å være ferdig.

6228527[/snapback]

Er du MORSOM? Det var jo tidenes styggeste eksamen! Fikk helt panikk når jeg så oppgave 2 a), om Einsteins postulater om det spesielle relativitetsprinsippet! Noen som kunne det?

 

Kommer det en sensorveiledning eller en fasit en gang?

 

EDIT: blir forresten minst 5, men om jeg får det skal jeg innrømme jeg blir skuffet...

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Jeg var utrolig heldig med 2 a). Det aller siste jeg leste før jeg klapset igjen boken og eksamen var igang, var nettopp Einsteins to postulater. Snakk om griseflaks :) Hadde ikke hatt peiling ellers.

Endret av Unreal
Lenke til kommentar
Skulle man bare skrive de to postulatene?

 

1 Alle grunnleggende lover i fysikken skal ha samme form i alle treghetssystemer

 

2 Lysfarten har samme verdi i alle treghetssystemer.

 

 

Husker vi hadde det spørsmålet på en av de gamle eksamenene.

6230876[/snapback]

Aaah, gjorde 6 eksamener, men fikk ikke den oppgaven. Jeg tenkte relativitetsteori bare var uttrykket for gamma jeg, leste mest på kvante- og astrofysikk.

 

Er det mulig å få 6 selv om jeg ikke kunne postulatene? Synes ikke det skal telle SÅ mye om man ikke kan de to setningene, og det var jo også bare halvparten av 2 a).

 

Dette gikk åt skogen.

 

Spurte jeg om noen hadde funnet fasit noe sted? Jeg skal prøve å finne det så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Men husk også at 1+2 teller like mye som 3, 4 og 5.

Tror jeg får mellom en blank firer og en blank femmer en plass

6231827[/snapback]

Vi fikk løsninger fra "Ergo-nytt" på de gamle eksamenene. Der regnet de med en maks poengsum på 60, fordelt på 15 poeng tilsammen på 1 og 2, og samme på hver av 3,4 og 5.

 

Teoretisk sett har jeg bommet på halvparten av 2 a), dvs. halvparten av halvparten av halvparten av 15 poeng, så jeg har mistet knappe 2 poeng. Vanligvis setter man 6 dersom 95% eller mer av oppgavene er tilfredsstillende besvart, det betyr at det kan være mulig å få 6. Men jeg har uansett brukt opp feilkvoten.

 

 

Faen, denne kvelden her går med på å svelge nederlaget.

 

Men det jeg synes var veldig deilig med denne eksamenen, var at det var veldig mye "vis at", "forklar at", "bevis at"- oppgaver der du bare måtte omarrangere formler. Det må ha vært veldig bra for de som gjerne kan slurve litt når de tar fram kalkulatoren og begynner å regne. Det var vel bare 3-4 oppgaver der de ville ha tak i tallverdier? oppgave 5 var et eneste stort helvete, men klarte å lire av meg knappe 4 sider.

Lenke til kommentar
Skulle man bare skrive de to postulatene?

 

1 Alle grunnleggende lover i fysikken skal ha samme form i alle treghetssystemer

 

2 Lysfarten har samme verdi i alle treghetssystemer.

 

 

Husker vi hadde det spørsmålet på en av de gamle eksamenene.

6230876[/snapback]

Er det riktig å si i nr 1 "..i alle referansesystemer som er i konstant, rettlinjet bevegelse" ? Det blir jo et treghetssystem?

Lenke til kommentar
Er det mulig å få 6 selv om jeg ikke kunne postulatene?

6231794[/snapback]

Tror det ja, men da bør det ikke være mye pirk ellers.. Jeg slet litt med oppgave 5, den var for åpen for min smak.

 

Oppgave 2 sa: "Anta at effekten som er omtalt ovenfor, kan beskrives ved den spesielle relativitetsteorien". Er det ikke så at det egentlig er den generelle relativitetsteorien som står bak fenomenet?

Jeg åpnet med "Siden oppgaven sa at vi skulle ta utgangspunkt i at det var den spesielle relativitetsteorien som forklarer fenomenet, begynner jeg med uttrykket for tidsdilatasjon", før jeg fortsatte utledningen med formelen. Er dette riktig?

 

Hva gjorde folk på oppgave 3e ?

Jeg plottet S på y-aksen (forenklet g til å være 10 m/s^2, så det så penere ut), og 1/T^2 på x-aksen, og gjennomførte lineær regresjon. Jeg så at grafens r^2 = 0,961, noe som tilsier at grafen stemmer ganske godt. Viste så at F-res = S = m*v^2/r = m*4*(PI)*r/T^2. 'strøk' alle konstanter (r også) og så at S var omvendt proporsjonal med 1/T^2. Kunne da konkludere med at resultatene er i samsvar med uttrykket.

 

Er dette riktig, og nok?

Lenke til kommentar
Skulle man bare skrive de to postulatene?

 

1 Alle grunnleggende lover i fysikken skal ha samme form i alle treghetssystemer

 

2 Lysfarten har samme verdi i alle treghetssystemer.

 

 

Husker vi hadde det spørsmålet på en av de gamle eksamenene.

6230876[/snapback]

Er det riktig å si i nr 1 "..i alle referansesystemer som er i konstant, rettlinjet bevegelse" ? Det blir jo et treghetssystem?

6232551[/snapback]

Det går nok helt fint med tanke på at forskjellige lærebøker ofte formulerer postulatene forskjellig og at ditt postulat stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg har vært oppe i 3FY i dag skriftlig, og det gikk forholdsvis greit. Får fem i standpunkt, og regner med å forsvare den i dag. Fikk alle make oppgavesett, det hvor man kunne velge vekk oppgaven om astrofysikk? Det kapittelet kan jeg ikke, men induksjon er lek.

 

De toskene som sjekket formelsamlingene våre sjekket at det ikke sto noe i formelsamlingen i matte, men den i fysikk tok de seg ikke bryet med å se på en gang.

 

Siden i fjor har det vært standard for meg å ha med to formelsamlinger i fysikk - en med egne notater og en uten, som jeg evt kunne lagt vekk hvis læreren skulle finne på å sjekke. Men det gjorde de altså ikke.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få 6 selv om jeg ikke kunne postulatene?

6231794[/snapback]

Tror det ja, men da bør det ikke være mye pirk ellers.. Jeg slet litt med oppgave 5, den var for åpen for min smak.

 

Hva gjorde folk på oppgave 3e ?

Jeg plottet S på y-aksen (forenklet g til å være 10 m/s^2, så det så penere ut), og 1/T^2 på x-aksen, og gjennomførte lineær regresjon. Jeg så at grafens r^2 = 0,961, noe som tilsier at grafen stemmer ganske godt. Viste så at F-res = S = m*v^2/r = m*4*(PI)*r/T^2. 'strøk' alle konstanter (r også) og så at S var omvendt proporsjonal med 1/T^2. Kunne da konkludere med at resultatene er i samsvar med uttrykket.

 

Er dette riktig, og nok?

6232604[/snapback]

Jeg tror kanskje oppgave 5 var en fordel for de litt svakere elevene, mens det var en ulempe for de som kan en del fysikk, jeg tror det blir mange "midt på treet"-poengsummer der.

 

Jeg vil helt klart si det var en vanskelig prøve, ikke fordi oppgavene var noe vanskelige, det var de slettes ikke, men de var så utrolig åpne. Kanskje lett å få en 4'er, men tilsvarende vanskelig å komme helt opp på 6.

 

Jeg sa at S/(1/T^2) er tilnærmet konstant på grafen siden den er rettlinjet, så tok jeg utgangspunkt i Fres=mv^2/r og beviste at også teoretisk gjelder det at S/(1/T^2) er konstant, så var det riktig. Jeg gadd dog ikke å bruke tall, tenkte det var like greit med bokstaver. Satser på at de fleste fysikksensorene er av den gamle typen som ikke liker svadaprat, men heller skikkelig formelregning.

 

grill: Digg at det gikk an å velge induksjonen framfor det helvetes H-R-diagrammet, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...