Gå til innhold

Ulovlig nedlasting- er det konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Er det noen i forumet som vet om tidligere ulovlig nedlasting via f.eks. Azureus kan få konsekvenser for brukeren i ettertid? Dvs. ved evt. massesøksmål går de langt bak i tid på mest mulig brukere, eller bare de store fildelerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette lurar eg og litt på.

For min del hadde det vore greitt om forbrytelsen hadde vore "forelda".

Sei meg ein ting, korleis klarar dei å spore om folk lasta ned ulovleg eller ikkje?

Er det nokon her som har blitt "tatt"/ oppringt?

Lenke til kommentar
Ja, dette lurar eg og litt på.

For min del hadde det vore greitt om forbrytelsen hadde vore "forelda".

Sei meg ein ting, korleis klarar dei å spore om folk lasta ned ulovleg eller ikkje?

Er det nokon her som har blitt "tatt"/ oppringt?

6170025[/snapback]

Måten de vil ta det på er å be om utlevering av navn som er tilknyttet IP-adressene som brukes til nedlasting. Dette må e få fra teleoperatørene, men de vil ikke gi fra seg slik informasjon per tid. Film- og musikkbransjen kan da gå rettens vei, men heller ikke da er det sikkert t teleoperatørene vil utgi informasjon om sine kunder. Se http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117208. Men håper bare de "tore" blir tatt hvis det skulle bli noe problem... :!:

Edit: "tore" skal være "store" hehe :cool:

Endret av fritjof21
Lenke til kommentar
Kameraten min kjæreste søsters kjæreste, ble oppringt fra Sony i USA. Hvor de sa at han burde slutte og laste ned. Seriøst, han bruker nå safepeer pluginen i Azureus :p

Seriøst?? Hva i helsike er det for en ISP som gir ut navn og telefonnr til kundene sine til tredjepart?

Lenke til kommentar
Kameraten min kjæreste søsters kjæreste, ble oppringt fra Sony i USA. Hvor de sa at han burde slutte og laste ned. Seriøst, han bruker nå safepeer pluginen i Azureus :p

Seriøst?? Hva i helsike er det for en ISP som gir ut navn og telefonnr til kundene sine til tredjepart?

6231675[/snapback]

Nå trenger det ikke være ISPen som har gitt ut info da.. Det kan jo være at han viste telefonnummeret i en profil elns :)

Det kan også være at Sony ringer rundt på måfå, nesten som de sender ut trussel epost og saksøker folk ;)

og til abze, safepeer plugin funker ikke i det hele tatt, bare falsk trygghet :)

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

og for å svare på det opprinelige spørsmålet.

Det kommer ann på hvor lenge ISPen din lagrer logger for hvilke IP du har hatt til enhver tid, og om de som saksøker/anmelder deg har observert 'ulovlig' trafikk til/fra din IP.

Lenke til kommentar

hjelper ingenting.

Alt man trenger å gjøre for å finne ut hva du driver med er å legge seg på samme torrent og se IPen din. Du ville naturlig nok ikke sende/motta data fra IPene på torrenten som ikke er relatert til filen(e) du laster.

Derimot vil ikke folk som ikke er på den torrenten kunne se det. Da typisk ISP og slik. I norge gjør det ingenting om ISP ser slik trafikk. I andre land kan det være lurt å skjule ting for ISPen. Men som sagt, alle på en torrent kan se at du laster på den, så den eneste måten å være sikker på er om du personlig kjenner alle på den torrenten og vet at ingen av dem samarbeider med feks politiet :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...