j0ern Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei. Trenger en ny PC, men er litt usikker på hva jeg skal handle. PCen blir først og fremst brukt til spill, både nye og gamle, men selvfølgelig også litt surfing og skolearbeid, men ikke mye filmredigering o.l.. Trenger en PC som kan gi meg en smooth spillopplevelse på fps-spill som CS:S. Jeg er ikke kresen på om det er AMD/Intel eller ATI/nVidia. Så lenge ytelsen er god er jeg fornøyd. PCen bør også holde ei god stund, vil ikke ha noe av at om to år finner jeg ikke en eneste del til den jeg kan oppgradere med. 10-11000 er hva jeg har å rutte med. Skjerm, tastatur, mus høytalere o.l har jeg. Trenger bare selve PCen. Har tenkt at det vil være smart å velge en dobbeltkjerneprosessor, er det et godt valg eller? Foreløpig har jeg tenkt meg dette oppsettet: Prosessor: AMD ATHLON-64 4200+ X2 S-939 2.2GHz 1024KB Hovedkort: Asus S-939 nForce4 Ultra ATX PCI-E Audio SATA Minne: Geil 2.0GB (2x1024mB) DDR PC3200 400MHz Harddisk: WD 250GB 7200RPM Sata II 8MB Skjermkort: MSI nVidia 7900GT 256MB PCI-E DVI TV-Out CD/DVD: Nec DVD Recorder 16X Black Dual Layer DVD R/RW (ikke viktig) Kabinett: Et hvilket som helst til <900kroner inkludert PSU. Ikke viktig. Ser dette bra ut? Hvis jeg hadde gått for en Intel-løsning hadde det kanskje blitt en D950 Prosessor med 3.4GHz på hver kjerne og 800MHz buss, og så fått meg et par GB DDR2 PC5300 minne... Tenker at en 400W PSU vil holde, hva sier folk om det? Har ikke vært helt "med" i utviklingen i det siste, så trenger litt råd før jeg kjøper Lenke til kommentar
maskot Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det her oppsettet er veldig bra, einaste kanskje det her HKet for eg rekna med mange vil kommentere det HKet, men det er veldig bra og med mangen ASUS HK er det problem med _veldig_ bråkete vifte Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg ville ha kjøpt et ATI Radeon X1900XT(x) siden de er bedre enn 7900 i tester Lenke til kommentar
meeg Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det oppsettet ser veldig bra ut det, men jeg ville gjort noen små endringer; - Ville valgt en Samsung eller Hitachi harddisk (pga. støy). - BenQ 16401650 DVD brenner. (Dette er bare personlige preferanser, det du har valgt er ikke dårlig) Enig med deg i at kabinett er "ikke viktig", men sats på en solid PSU. Her er det dumt å velge "hvilken som helst". Skal det overklokkes? Lenke til kommentar
maskot Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Jeg ville ha kjøpt et ATI Radeon X1900XT(x) siden de er bedre enn 7900 i tester 6169992[/snapback] Ja men 7900GT er det kortet som gir mest i pris/ytelse Uansett får trådstartar bestemme kva han vil Endret 24. mai 2006 av maskot Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ja men 7900GT er det kortet som gir mest i pris/ytelse Uansett får trådstartar bestemme kva han vil 6170021[/snapback] Jaja, det er bare det JEG ville ha gjort her... Lenke til kommentar
j0ern Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Takk for svar Skal det overklokkes? Jeg har ikke særlig mye erfaringer med dette, så tipper det ikke blir mye overklokking. Kanskje jeg prøver meg, men trenger ikke noe som kan klokkes mye liksom. Men jeg har ikke så stor peiling på hvor mye effekt denne pcen vil trekke. Hvis jeg vil ha en PSU som holder til dette oppsettet + eventuelle oppgraderinger i framtiden, vil 400W holde da, eller burde jeg skaffe meg noe kraftigere saker? Er enig i at jeg ikke bare bør ta en "hvilken som helst" PSU. Tror dere denne på psdata er grei? Den som følger med kabinettet. Jeg ville ha kjøpt et ATI Radeon X1900XT(x) siden de er bedre enn 7900 i tester. Er ikke de litt korta litt dyre da? 4000+? Blir litt i dyreste laget for meg i tilfelle. Er ikke ute etter en skikkelig dreper-maskin, bare en som duger til 10k Lenke til kommentar
maskot Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Takk for svar Skal det overklokkes? Jeg har ikke særlig mye erfaringer med dette, så tipper det ikke blir mye overklokking. Kanskje jeg prøver meg, men trenger ikke noe som kan klokkes mye liksom. Men jeg har ikke så stor peiling på hvor mye effekt denne pcen vil trekke. Hvis jeg vil ha en PSU som holder til dette oppsettet + eventuelle oppgraderinger i framtiden, vil 400W holde da, eller burde jeg skaffe meg noe kraftigere saker? Er enig i at jeg ikke bare bør ta en "hvilken som helst" PSU. Tror dere denne på psdata er grei? Den som følger med kabinettet. Jeg ville ha kjøpt et ATI Radeon X1900XT(x) siden de er bedre enn 7900 i tester. Er ikke de litt korta litt dyre da? 4000+? Blir litt i dyreste laget for meg i tilfelle. Er ikke ute etter en skikkelig dreper-maskin, bare en som duger til 10k 6171182[/snapback] Såg du på den her eg lagde til deg? OBS: Ny link her skifta kabinett!! https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=28636 PSUen er veldig god kabinettet er veldig godt, alt er bra i den.. Finne du noke dårlig i den må det være overklokkings egenskapane, det går fint med noken MHz, men den er ikkje verdens beste overklokkar.. EDIT: Har skifta kabinett og la til ny link Endret 24. mai 2006 av maskot Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det oppsettet så ganske bra ut. For å gjøre det enda litt bedre ville jeg (personlig) valgt dette hovedkortet og dette kabinettet. Når det gjelder PSU er 400W i minste laget, men burde gå hvis den er stabil. 500W er å anbefale. Mist sin PSU er noe av det bedre du finner, og er absolutt verd prisen. Hvis du vil lære deg overklokking vil det være utrolig mye å hente i denne prosessoren. Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Du bør vel kanskje vurdere ganske kraftig å kjøpe med sokkel AM2 sidan du har ynskje om å oppgradere seinare, nå er jo AM2 highend sokkelen til amd, og det er der dei nye prosessorane vil kome. Av PSU så kan vel også Hiper sim 580W vere aktuell? koster vel ca 800 på netshop, også finner du eit billig kabinett som f.eks eit fra antec. Lenke til kommentar
j0ern Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Har sett på AM2 og. 939 vil det vel bli slutt på etter en stund, og da får jeg jo også muligheten for DDR2, gjør jeg ikke det? Vet ikke hvor mye det har å si for ytelsen men vil jo gå ut ifra at det er bedre, i og med at de rambrikkene opererer på en høyere hastighet enn PC3200. Tror jeg skal legge til litt på strømforsyningen da, så får vi se hva det blir til. Men er folk flest for en AMD-løsning? Personlig føler jeg det er tingen, men kan være folk her har mer peiling Lenke til kommentar
maskot Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Har sett på AM2 og. 939 vil det vel bli slutt på etter en stund, og da får jeg jo også muligheten for DDR2, gjør jeg ikke det? Vet ikke hvor mye det har å si for ytelsen men vil jo gå ut ifra at det er bedre, i og med at de rambrikkene opererer på en høyere hastighet enn PC3200. Tror jeg skal legge til litt på strømforsyningen da, så får vi se hva det blir til. Men er folk flest for en AMD-løsning? Personlig føler jeg det er tingen, men kan være folk her har mer peiling 6173121[/snapback] Seier du no at vi skal bygge en ny PC til deg med AM2? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=581344 les Endret 24. mai 2006 av maskot Lenke til kommentar
j0ern Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) kan prøve å finne et oppsett til AM2 selv må visst vente litt på pengene uansett så har litt tid Endret 25. mai 2006 av j0ern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå