Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblem med ny pc

Anbefalte innlegg

Heisann!

Monterte i går en stue pc, og fikk til slutt installert Windows Media Center 2005 på den. Alt gikk helt fint, inntil jeg måtte laste ned og installere sikkerhetsopddateringer fra Winupdate + "Versjon 2" av WMC.

Alle oppdateringenene ble installert suksessfult, og så rebootet jeg maskina. Når jeg da ventet på skjermbilde igjen, dukket det opp ingen verdens ting. Jeg forsøkte å starte maskinen på nytt gjentatte ganger, og selvfølgelig til ingen nytte.

Så, etter tidligere erfaringer, forsøkte jeg å ta ut og inn minnebrikken, flytte på BIOS-jumperen, bytte skjermkort (fra 7600GS til X800XT PE), flytte på S-ATA kontakten, sjekke at alle ledninger sitter ordentlig i, ta inn og ut batteriet på hovedkortet osv. osv.

Jeg tenke også kanskje det var skjermen som det var noe galt med? Men det stemte ikke, ettersom jeg fikk starta opp en annen maskin på den. Veldig kjipt dette her, når jeg har kjøpt en splitter ny Stue-PC, som fungerte fint i en halv dag...

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre? Jeg får uansett ikke opp bilde fra pc'en, uansett hva jeg gjør. Trenger masse hjelp her! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel en oppdatering som ikke fungerer på din maskin da. Installer Media center på nytt.

6170287[/snapback]

Hvordan får jeg installert WMCE når jeg ikke engang får opp et skjermbilde?

Jeg leste igjennom hovedkort-manualen en gang til, og fant ut at jeg tydeligvis hadde slettet hele bios ved å ta ut jumperen. Jeg trodde da det at hvis man fjernet jumperen, så resettes biosen manuelt, men der tok jeg vist feil.

Allikevel: Jeg leste igjennom manualen, og på Intel's egne sider. Lastet ned BIOS-fila (BX1073P.BIO til deres store interesse), la den over på en diskett, tok ut jumperen fra hovedkortet, bootet opp maskina med diskettstasjon, og så begynte installeringen av BIOS. Det som nå egentlig skulle skje var at man skulle kunne høre 2 pipelyder fra hovedkortet, som skulle signalisere at installeringen var ferdig. Ifølge manualen tok dette ca. 3 minutter. Når jeg da hadde ventet i nesten 10 minutter, forstod jeg at det var noe galt. Alt bortsett fra at pipingen virket normalt, iallefall nesten. Dette fordi jeg flere ganger merket at maskinen rebootet under installeringen, noe den også skulle.

Fra manualen står det at diskettstasjonen først skal starte ved oppstart, dermed jobbe/installere til BIOS-minnet, og så skal det signaliserer ved 2 "pip" at 1. og 2. fase ved installeringen er ferdig. (Det rebootes mellom hver fase). Til tross for ingen piping fra hovedkortet, fortsatte jeg allikevel med installeringen. Jeg slo av pc'en ved å trekke ut strømkabelen, satte inn jumperen på riktig sted, koblet til DVD-ROM, Harddisk osv. og slo på maskinen.

Guess what. Ingen bilde...

HVA skal jeg gjøre? :(

Til dere som kanskje stussa over at jeg ikke hørte noe piping, så kunne dette være for at jeg ikke har koblet til "speaker"-kablene som følger med noen kabinett. På dette hovedkortet er hovedkort-høyttaleren integrert, og jeg har hørt pipingen før når jeg startet maskinen uten RAM.

Vær så snill å hjelp en meget frustrert gutt. :cry:

Lenke til kommentar

Godt mulig, men isåfall meget surt etter andre dag.

I morgen skal jeg ta en skikkelig gjennomgang av maskinen. Bytte ut prosessor, skjermkort, minne og formatere harddisken på nytt, så får jeg se om det hjelper. Skikkelig irriterende og frustrende! Har også sendt en mail til Intel, så får håpe de har noe å komme med. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...