Anthila Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Heihå! Jeg går siste året på vgs og fikk idag endelig høre siste faget jeg kommer opp i, i eksamen. Følgende program står da på timeplanen neste uke: Mandag- Fagdag Norsk, bokmål Onsdag- Friskriving Norsk, Sidemål Fredag- Matte, 3MX Jeg lurer da på om noen har noen tips til meg spesielt til Norsk eksamen? Vil bare si at jeg suger i å skrive stiler og litt hjelp der hadde vært greit med litt tips eller hjelp, hva jeg burde gjøre og hva jeg ikke burde gjøre?! Ellers noen spesielle råd til hva jeg burde lese på til fagdagen?..Norsk er på en måte ikke fage jeg har best karakter i...om dere skjønner Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 I og med at det er "Ibsenåret" i år, følar eg meg rimelig sikker på at ein får ei oppgåve der Ibsen vert tema. Ellers må du hvertfall læra deg å analysera tekstar og lignande. Har sett på tidlegare eksamensoppgåver at det ikkje er så veldig viktig å kunne så mangen årstall og forfattarar. Kjem alltid nokre "ro deg vekk" oppgåver. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 (endret) Kan skrive inn alt vi lærte i norsktimen igår, men tar det i løpet av kvelden. Er endel tips som mange kanskje burde tenke litt på. Edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0entry6121206 Kanskje finner du nye ord du kan bruke her så ikke stilen din blir så ensformig. Endret 27. mai 2006 av Anette_ Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Kan skrive inn alt vi lærte i norsktimen igår, men tar det i løpet av kvelden. Er endel tips som mange kanskje burde tenke litt på. Hadde vært rimelig fint Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Skriver nå, hvis noen lurer, og kan godt scanne inn en oversikt over litteraturhistorien hvis noen er interreserte. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Here goes: Å skrive en artikkel: Det som er viktig når du skal skriv en artikkel er at man for all del ikke stater med ”dette er”. En godt førsteintrykk hos sensor er viktig, skal man analysere en tekst er det viktig å starte med å prsentere teksten som en service for leseren (tenk deg at teksten er ukjent for leseren). Poenget med en innledning er å fortelle hva som kommer i hoveddelen. Denen bør være på om lag en halv side. En artikkel bør deles inn som en fisk, hvor innledningen er først, hvoeddelen er det store i midten og halen bir avslutningen. I hoveddelen skal man da besvare oppgaven, ikke still spørsmål i oppgaven du ikke svarer på i stilen. Denne bør være om lag tre sider, og hele stilen fire. Når du er kommet til avslutning, som i likhet med innledingen, bør være en halv side skal du IKKE dra inn nye momenter og ikke komme med apeller (sistnevnte passer seg ikke i en artkkel.) Avslutningen skal helst ha litt snert i seg. En artikkel skal ikke ha noe humor, men være kjedelig og grå. Noe som kan virke litt kjipt, men dette klarer du på eksamen. Varier ordbruken og finn synonymer. Nevner du virkemidler så må du begynne med det, pass på å unngå oppramsing. Det er viktig å ha en helhet, å ha en mening og å være enig med seg selv. Når du kommer med et moment så starter du med den generelle påstanden, deretter kommer du med begrunnelser og hvis det er nødvendig så avslutter du med eksempler for å belyse saken. Altså starter vi generelt og spesifiserer. I en artikkel skal du ikke blande elementene, men se for deg en kommode hvor hvert avsnitt eller tema er en skuff for seg selv. Slenger med litt annet vi gjennomgikk i den siste nosktimen: Ved analyse av en reklame vil det gå ekstra mye tid på å beskrive selve reklamen. Viktig er A - Attention I - Interest D - Desire A - Action Dette blir på en måte forklaring på hvorfor en annonse virker og du bør ta for deg alle disse punktene. Generelt for stilskriving så gjelder det at man bør bruke tid på å sjekke at du har skrevet hvert eneste ord i oppgave riktig. Dobbeltsjekk med ordbok dersom du er i tvil! Det teller utrolig positiv om du skriver korrekt nynorsk på onsdag! Har ikke skrevet med stavekontroll så unnskyld for skrivefeil, håper dette er til nytte for noen. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Et tips til dere som har nynorsk som sidemål er at ikke på langt nær alle ord har "ar"-endelse. Det går ikke å sette -ar etter alle presensverb og så er det riktig. Og også at ord som hugleik og ikke minst vonbroten er teite ord. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 har samme timeplan som trådstarter bortsett fra at jeg har bio på fredag. Her er en nyttig side Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Et tips til dere som har nynorsk som sidemål er at ikke på langt nær alle ord har "ar"-endelse. Det går ikke å sette -ar etter alle presensverb og så er det riktig. Og også at ord som hugleik og ikke minst vonbroten er teite ord. 6196009[/snapback] hender norsklæreren liker det hvis man velger nynorske ord selv om de kan skrives på bokmål. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 For en tråd om fagdagen i hovedmål så har man jo denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=583281&hl= Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Et tips til dere som har nynorsk som sidemål er at ikke på langt nær alle ord har "ar"-endelse. Det går ikke å sette -ar etter alle presensverb og så er det riktig. Og også at ord som hugleik og ikke minst vonbroten er teite ord. 6196009[/snapback] hender norsklæreren liker det hvis man velger nynorske ord selv om de kan skrives på bokmål. 6196064[/snapback] Det har du sikkert rett i, men det er jo ingen som har nynorsk som hovedmål som bruker de ordene. Utgått på dato er vel det de er. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Det beste når det gjeldernynorsk er vel å lære seg forskjell på hvilke ord som skal ha -ar og hvilke som ikke skal ha det. Tipper de som retter stilene er dritt lei folk som leker bingo med endelser. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hm, er det ikke sånn at på eksamen skal man bruke og vise hva man har lært iløpet av hele skoleåret? Man skal vel ikke lære seg alt sammen 2 dager før? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hm, er det ikke sånn at på eksamen skal man bruke og vise hva man har lært iløpet av hele skoleåret? Man skal vel ikke lære seg alt sammen 2 dager før? 6196337[/snapback] hvis man ikke kan pensumet 2 dager før så kan man spørre seg hva man har brukt året til Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hm, er det ikke sånn at på eksamen skal man bruke og vise hva man har lært iløpet av hele skoleåret? Man skal vel ikke lære seg alt sammen 2 dager før? 6196337[/snapback] Kvelden før Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Det er vel sånn at en skal repetere det man ha lært i de 3 årene. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Joda, men selv om man kunne det da man lærte det så har man ofte glemt endel nå. Men jeg har ihvertfall prøvd å repetere så godt som mulig idag, her er en bra link hvis noen er helt paniske og må bare lese på en periode og noen viktige forfattere: http://www.vgskole.no/teachers/norsk/litte...bb554e5b3311afb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå