Onkel Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Har akkurat kjøpt et nytt hovedkort (Chaintech 7AJA2), og satt i en AMD XP 2000+ og 2 stk 128 mb PC100 SDRAM etter alle kunstens regler. Men nå vil den ikke boote opp. Hver gang, uansett hva jeg prøver*, kommer den igjennom stadiene med å gjenkjenne skjermkortet, få opp AWARD BIOS 6.0 og en grafisk logo, gjenkjenne prosessoren og sjekke minnet. Dvs, den skriver "Checking memory: 256 mb ok" og deretter låser alt seg. Får ikke engang gått inn i BIOS. Ctrl-Alt-Del virker ikke, og heller ikke av/på knappen. Reset-knappen virker riktignok. Men jeg kommer bare ikke forbi det stadiet. Hva kan dette skyldes? Hva kan jeg gjøre? ---------------------- * Ting jeg har prøvd, som ikke gjorde noe fra eller til: -Jumpre FSB (eller noe) fra 133 til 100 Mhz -Ulike kombinasjoner av RAM-brikker og DIMM-slots -Trekke ut ulike IDE-kontakter fra HK. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 hadde samme problemet med det forrige hovedkortet mitt og løste dette ved å flashe biosen. viste seg at hovedkortet blandt annet ikke støttet så rask cd-rom som jeg hadde da. kan hende du har et lignende problem (men kanskje med annen hw) så du bør flashe biosen. er uansett anbefalt å gjøre når maskinen er nybygget.... Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Skulle gjerne flashet, men hvordan kan jeg gjøre det uten å klare å boote engang? Ikke én gang har jeg kommet meg forbi memory-sjekken... :sad: Lenke til kommentar
rakett Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 du husket vel å resette biosen når du stilte jumperne fra 133 til 100? hmm..ja, det har du selvfølgelig siden du får opp minnetesten og sånt.... kanskje en av minnebrikkene dine er defekte? har du prøvd å starte opp med bare en minnebrikke? eller evt byttet plass på minnebrikkene? satt de i forskjellige spor o.l.? sikret deg at alle AGP og PCI kort sitter i ordentlig? stor PSU? låst opp multiplikatoren? satt tastaturetmusen i rett hull? jeg har vært borti maskiner med følgende feilmelding "finner ikke tastatur, trykk F1 for å fortsette" det GÅR an har du annet utstyr koplet til maskinen? prøv å kople fra alt som ikke er nødvendig, og prøv å starte opp med bare HK,CPUvifte, RAM, skjermkort, og se hvor langt du da kommer håper dette hjalp litt? lykke til :smile: Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Noen er prøvd: har fist rundt med RAM'ene i alle kombinasjoner og sjekka keyboard og mus-koblinger. Men hva er PSU? Og hva er låst (opp) multiplikator? Det er også mulig at jeg ikke prøvde å resette BIOS'en akkurat når jeg hadde omjumpret FSB'en... Skal prøve det, kanskje i et sånt bare bones-oppsett du foreslo. Takker! [ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-10-08 19:17 ] Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 da du har tilgang til internett (og poste disse meldingene) antar jeg at du skal kunne komme deg til produsenten av hk sin hjemmeside. er ganske detaljert beskrivelse av hvordan du skal flashe biosen der. er hardisken formatert? hvis det ikke er noen bootsektor på hardisken kan jo det være grunnen til at maskinen ikke vil starte.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 15:36, skrev rakett:jeg har vært borti maskiner med følgende feilmelding "finner ikke tastatur, trykk F1 for å fortsette" det GÅR an Vet du hvorfor? Fordi du skal sette inn tastaturet, og DERETTER trykke F1 for å fortelle maskinen at tastaturet nå er satt inn :smile: Gud, jeg er glup Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Jeg hadde samme problem med en pc, det viste seg at skjermkortet hadde tatt kvelden, det hadde fungert fint før men....Prøv med et annet !! Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 8. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2002 Joda, jeg vet hvordan det skal gjøres. Men all flashing krever jo kjøring av en exe-fil (eller i alle fall kjøring av NOE). Og jeg sliter med å nå et stadie hvor det er mulig i det hele tatt. For ordens skyld: jeg skriver dette fra en HELT annen pc. :smile: Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2002 Hey! Ved å fjerne alle PCI- og ISA-kort, sette FSB til 133 Mhz og DERETTER resette BIOS med jumperen, startet den faktisk! Har nå isolert problemet til ISA-kortet (trist, siden ISA-muligheten var grunnen til at jeg valget dette hovedkortet i utganspunktet). Maskinen booter fint hver gang når ISA-slot'en er tom, men setter jeg i kortet booter den noen ganger, andre ganger ikke. Rar uforutsigbarhet der... :sad: Takk til alle for bra tips, spesielt til Rakett for innertieren. [ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-10-09 15:11 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå