jeg_er_lur Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 hvis det blir slutt på piratkopiering kommer programmvare til å bli billigere... da kan jo piratkopiistene føle seg som idioter fordi de ikke sluttet før! 6169577[/snapback] Dette viser at du ikke har peiling på hvordan markedet fungerer! Så lenge det ikke finnes noen reel konkuranse, vil en produsent av programvare, møbler, flyreiser osv. prise sine varer så høyt de kan, det kalles monopol, slik er det innenfor mye av software windows (oprativsystem) phtotoshop (bildebehandling), ja det finnes alternativer, men ikke reele alternativer for ikke-nerder. Markedet/kapitalismen sørger for at prisene blir holdt oppe. 6171126[/snapback] og ved å piratkopiere hjelper du til med å opprettholde monopolet. Ikke piratkopier, da holdes brukermassen til programmet oppe, hvis dere virkelig ønsker at programvareprodusentene skal presses og endre strategi; begynn å bruke frie alternativ. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 bra! dette er "ett stort offesielt skritt for norges pirater" yeyyyy Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 hvis det blir slutt på piratkopiering kommer programmvare til å bli billigere... da kan jo piratkopiistene føle seg som idioter fordi de ikke sluttet før! 6169577[/snapback] Dette viser at du ikke har peiling på hvordan markedet fungerer! Så lenge det ikke finnes noen reel konkuranse, vil en produsent av programvare, møbler, flyreiser osv. prise sine varer så høyt de kan, det kalles monopol, slik er det innenfor mye av software windows (oprativsystem) phtotoshop (bildebehandling), ja det finnes alternativer, men ikke reele alternativer for ikke-nerder. Markedet/kapitalismen sørger for at prisene blir holdt oppe. 6171126[/snapback] Markedet/kapitalismen sørger for at det i det hele tatt finnes et tilbud. Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Sykt så mange elendige unskyldninger folk klarer å hoste opp for at det er greit å stjele. Tilbakestående tullinger, bare fordi det er enkelt er det ikke greit! At store deler av befolkningen ikke har noen som helst moral, når ingen ser dem er skremmende. Håper programvareindustrien bruker mer penger på å saksøke programvare-kriminelle til de blir gjeldsslaver hele gjengen. Tenke seg til hvis det var vanlig at 35% av varene i en butikk ble stjålet. 6170276[/snapback] Du har visst tydligvis ikke fulgt med i denne tråden du. Her har vi konkludert med at eieren fortsatt har tingen sin, altså at det ikke er å stjele. Vi har også konkludert med at de som piratkopiererer kjøper mest, at det ikke gjør noe om Gates får et par milliarder mindre i lommeboka, at ingen ville kjøpt alt det de piratkopierte(jeg er ikke millionær ) og at du ikke er lur. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Men nå har jeg sagt nokk, alle her vet hva som er rett, man ønsker bare leve i illusjonen sin om at det er greit å stjele. 6171116[/snapback] Straffeloven §257 er vel det du burde begynne med å lese før du eventuellt skulle komme tilbake med noe mer her; der fremkommer det tydelig at for at det skal være et tyveri (les: stjele) så må man ha borttatt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ja og uten så hadde vi vært ute og gjort noe sunt kanskje..ikke? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ja og uten så hadde vi vært ute og gjort noe sunt kanskje..ikke? 6171256[/snapback] Hvem var den til? Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Se hva jeg nettopp fant ut: 1. Trykk på brukernavnet "jeg_er_lur" 2. Nederst i midten av den øverste boksen, finner dere teksten "Ignorér bruker" 3. Trykk på den 4. Trykk på "Oppdater ignorerte brukere" Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Sykt så mange elendige unskyldninger folk klarer å hoste opp for at det er greit å stjele. Tilbakestående tullinger, bare fordi det er enkelt er det ikke greit! At store deler av befolkningen ikke har noen som helst moral, når ingen ser dem er skremmende. Håper programvareindustrien bruker mer penger på å saksøke programvare-kriminelle til de blir gjeldsslaver hele gjengen. Tenke seg til hvis det var vanlig at 35% av varene i en butikk ble stjålet. 6170276[/snapback] Du har visst tydligvis ikke fulgt med i denne tråden du. Her har vi konkludert med at eieren fortsatt har tingen sin, altså at det ikke er å stjele. Vi har også konkludert med at de som piratkopiererer kjøper mest, at det ikke gjør noe om Gates får et par milliarder mindre i lommeboka, at ingen ville kjøpt alt det de piratkopierte(jeg er ikke millionær ) og at du ikke er lur. 6171240[/snapback] "-Vi har også konkludert med at de som piratkopiererer kjøper mest" rart at de som piratkopierer kjøper mest. Trudde heller det hva omvendt.. Uansett, så e det vell heller du som konkludere med det. Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Men nå har jeg sagt nokk, alle her vet hva som er rett, man ønsker bare leve i illusjonen sin om at det er greit å stjele. 6171116[/snapback] Straffeloven §257 er vel det du burde begynne med å lese før du eventuellt skulle komme tilbake med noe mer her; der fremkommer det tydelig at for at det skal være et tyveri (les: stjele) så må man ha borttatt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen. 6171245[/snapback] Godt eksempel på hvordan opprettholde illusjonen deres. Reformuler og kveruler så mye du bare vill, det forandrer ikke det fundamentale her. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Til Rugboys svar om markedskapitalismen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Det fundamentale er nettopp LOVEN. Hva noen kaller moral og høflighet er varierende fra person til person og det du selv vurderer som rett basert på din moralske oppfattning er det stor sjanse for at jeg gir en lang bein i og er ingen statlig benchmark å dømme folk etter. EDIT: Jeg svarer kun for loven og om jeg ønsker å bryte loven er det mellom meg og staten og om du ønsker å svinge med din lange moral og kalle meg begreper helt ut av context så ler jeg litt av deg og gir deg fingeren. Endret 24. mai 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
tZar Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Godt eksempel på hvordan opprettholde illusjonen deres. Reformuler og kveruler så mye du bare vill, det forandrer ikke det fundamentale her. 6171278[/snapback] Hvis du mener det fundamentale er at vi bryter loven, så er det vel ikke så mange som har motsagt akuratt dette. Jeg er kriminell, jeg har kjørt for fort, jeg har sikkert brutt en avtale en gang (avtaleloven) osv. Hvis det var det fundamentale så skjønner jeg egentlig ikke helt saken... For meg, for straffeloven, er alvorlighetsgraden helt klart forskjellig mellom det å stjele og det å kopiere/lage et plagiat Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Men nå har jeg sagt nokk, alle her vet hva som er rett, man ønsker bare leve i illusjonen sin om at det er greit å stjele. I stedet for alle unskyldningene, kan dere ikke bare si "Jeg er kriminell, og jeg driter i det så lenge ingen tar meg!" Det hadde i alle fall vært troverdig :!: 6171116[/snapback] Jeg synes du setter et veldig skarpt skille her, mitt inntrykk er at den gjengse bruker kopierer endel og kjøper endel, de bruker pengene de har "satt av til kultur" på det de liker best, og kopierer endel annet. AtW Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Ja og uten så hadde vi vært ute og gjort noe sunt kanskje..ikke? 6171256[/snapback] Det er vell heller ganske irellevant i denne sammenhengen..ikkesant? Endret 24. mai 2006 av Rugboy Lenke til kommentar
trondiz Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hvordan kan de store selskapene si at de har tapt penger på noe de aldri kunnet tjent noe på? Men for å ta ett eksempel: VHS-opptakere har vi hatt i mange år. Da har vi muligheten til å "stjele" som du kaller det Jeg_Er_Lur. I prinsipp så er det akkurat det samme som å laste ned filmer på nettet. Jeg har sett mange gode argumenter som er for piratkopiering, men mot? så vitt jeg så så var det bare argumenter som dårlig moral og "Fy, fy det er slemt å "stjele"". Kom med ett argument som fysisk kan gjøre skade eller lignende. Så vitt jeg vet så tjener fortsatt musikk- og filmbransjen drøssevis med penger og artistene/skuespillerene. Se på eksempler som Arnold Schwarzenegger som så vitt jeg husker tjente _mange_ millioner på å være med i Terminator filmene ++. Han kunne jo klart seg fint med en lønn som den vanlige mann i gata har. Hadde selskapene spart inn utgifter på slike ting så hadde jo musikken, filmene vært _mye_ billigere. Hadde behov for å få ut noen ord om denne saken, kan hende det ble litt OT, men det får bare være. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Straffeloven §257 er vel det du burde begynne med å lese før du eventuellt skulle komme tilbake med noe mer her; der fremkommer det tydelig at for at det skal være et tyveri (les: stjele) så må man ha borttatt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen. 6171245[/snapback] Nå skal ikke jeg startet en diskusjon om kopiering er tyveri. Vil bare påpeke at større juridiske og filosofiske personligheter enn oss har diskutert det emnet. Det ble i sin tid nedsatt en komite som skulle vurdere lovverket, med slike størrelser som Johs Andenes, og de klarte visstnok ikke å knekke denne nøtten. Det endte med at de sa noe sånt som at "Istedet for å prøve å komme til noe filosofisk svar på spørsmålet om opphavsrett og tyveri, besluttet vi å se på lovens opprinnelige bokstav. Og det sto klart for oss at lovforfatterene med tyveri mente av en fysisk gjenstand." (Nei dette er ikke et sitat, det har jeg ikke lenger, men innholdet er omtrent korrekt.) Akkurat hva loven sa er det vanskelig å vurdere, siden Straffeloven har vært omskrevet flere ganger siden den gang og den opprinnelige ordlyd ikke er kjent for undertegnede. Idag brukes begrepet "gjenstand" i tråd med ovenstående vurdering. Geir Edit: Sa av en eller annen grunn eiendom i stedet for tyveri. Endret 24. mai 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 VHS-opptakere har vi hatt i mange år. Da har vi muligheten til å "stjele" som du kaller det Jeg_Er_Lur. I prinsipp så er det akkurat det samme som å laste ned filmer på nettet. 6171498[/snapback] Nei, det er ikke _akkurat_ det samme. Når en TV-kanal viser en film eller radioen spiller en låt, betaler de for retten til å gjøre det. Og med i lønnsomhets-vurderingen er da selvsagt at folk vil ta det opp på video. Derfor vises heller ikke filmer på TV før de har tjent sine kroner på kino og i andre distribusjonskanaler. De som sprer piratkopier betaler derimot ingenting, og piratkopien kommer gjerne før filmen er kommet på kino. Geir Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Straffeloven §257 kan gjerne si at å piratkopiere ikke er å stjele,men om dette er en fordreid måte å ymte frempå at å piratkopiere er ok og lov siden det ikke er å stjele,ja da må jeg le... Flink til å finne paragrafer som heller i den kriminelle sitt favør ja,men finn frem til den paragrafen/loven som sier at piratkopiering er lovlig og ikke straffbart. Det er ikke uten grunn at denne tråden ble laget! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Jeg synes ærlig talt at sluttbruker sjiktet av programvareindustrien er en versting på prising. At software produsenter for bedriftskunder tar godt betalt er en helt annen mekanikk som ikke hører hjemme å diskutere her. Det er ren galskap at et stykke OS kalt Windows X versjon skal koste over 1000 lappen. Likeså er prisen på Office det rene vanvidd osv. Jeg forsvarer ikke, men forstår veldig godt at folk piratkopierer når Microsoft tar blodpriser for produktene. De kunne solgt Windows til 200,- og Office til 150,- på Rema1000 og likevel vært et av verdens rikeste selskaper med enorme overskudd og fått alle til å kjøpe produktene sine. Så Microsoft kan bare slutte å syte og klage på piratkopiering. Det som dog er synd er at Microsoft sin prising og andre ekstremt dyre selskaper har gjort generell piratkopiering mer akseptert i miljøet. Slik at folk også piratkopierer billig programvare fra utviklere som kanskje sliter med inntektene. Selv om alt er fy, så er det virkelig Fy! Men som sagt prisene i software bransjen trenger virkelig en opprydning. Hvis Microsoft vil at hjemmebrukere skal bruke deres OS så må de også sette 200Nkr på pakken for en hjemmebruker, og ikke selge de en håpløs "Home, almost working" edition. Endret 25. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå