Gå til innhold

Piratkopieringen øker

Anbefalte innlegg

Uten å uttale meg om vedkommende fortsatt kopiere, så skal det jo nevnes at en iTunes-låt (evt nok låter ti et album, om man vil pirke) er et VESENTLIG dårlige produkt enn en CD.

AtW

6170644[/snapback]

For en musikkekspert ja, men for den vanlige mannen i gata har ikke den lille forskjellen i kvaliteten så mye å si.

6170678[/snapback]

Skulle gjerne sett den mytiske "vanlige mannen i gata"... Det går ikke bare på at lyden er kvalitativt dårligere. En CD er fremdeles et fysisk produkt med cover, tekster, bilder - ting som (kan) ha affeksjonsverdi. Disse tingene er det som gjør at mine venner/-inner fremdeles kjøper cd-er. Og jada, de laster ned i ett sett. Så stilt overfor valget mellom å kjøpe et album fra iTunes jeg bare kan spille på min egen pc, eller kjøpe et album på Platekompaniet/Play *til samme prisen* som har alle fysiske egenskaper nevnt overfor, blir valget enkelt. En cd til i samlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en musikkekspert ja, men for den vanlige mannen i gata har ikke den lille forskjellen i kvaliteten så mye å si.

6170678[/snapback]

Hva med den store forskjellen i hvor fri bruk man har? Dessuten er prisen allerede relativt drøy, sett i forhold til kostnadene med å distribuere det.

AtW

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorfor folk kopierer programvare men ikke stjeler bokhyller. Ivar-hyllene gir like stort relativt overskudd som Excel, så prisen kan ikke være avgjørende. Det må ha noe med at man ikke mener det er like galt, og at det er lettere tilgjengelig.

6170716[/snapback]

Tror nok det kan ha noe med den grunnleggende forskjellen mellom å kopiere og å stjele.

Lenke til kommentar
Det er ikke løye det foregår så mye ulovlig nedlasting og kopiering av spill, filmer, musikk, programmer, osv så lenge de er så dyre å kjøpe i butikken. :roll:

6170770[/snapback]

Det er ikke løye det foregår så mye ran og innbrudd, osv så lenge det er så mye arbeid å tjene sine egne penger. :roll:

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvorfor folk kopierer programvare men ikke stjeler bokhyller. Ivar-hyllene gir like stort relativt overskudd som Excel, så prisen kan ikke være avgjørende. Det må ha noe med at man ikke mener det er like galt, og at det er lettere tilgjengelig.

6170716[/snapback]

Tror nok det kan ha noe med den grunnleggende forskjellen mellom å kopiere og å stjele.

6170829[/snapback]

Hva er den grunnleggende forskjellen ?

Lenke til kommentar

Mange tenker at å laste ned ikke er å stjele,men det er AKKURAT det samme som å stjele en fysisk ting fra en butikk!

Rettferdigjør det at de gjør det med at:-Alle gjør det jo,sjansen for å bli tatt er mikroskopisk osv.

Eier ikke moral eller kanskje bare har lite penger pga.gidder ikke jobbe derfor må laste ned.

Noe av det værste er de som laster ned vanvittig mye,de lar det gå sport i det på en måte ved å samle opp alt mulig fks.tv serier,spill,store mengder musikk,programmer og filmer og annet piss man ikke trenger...

Dårlig oppdragelse har disse folkene fått vil jeg si,blir så provosert av alle de folka! :angry:

Edit: Jeg vil si at 99% av de som trenger mer lagringsplass enn en harddisk på mer enn 200GB driver med piratnedlasting...

Endret av naits81
Lenke til kommentar
Mange tenker at å laste ned ikke er å stjele,men det er AKKURAT det samme som å stjele en fysisk ting fra en butikk!

Bare det at butikken mister tingen da, stjeling og kopiering er ikke det samme, å ikek skille imellom det skaper bare krangel.

AtW

Lenke til kommentar
I hagen min volser det sure epler. Jeg tar en milliard kroner per eple. I går var det en kar på epleslang og jeg har nå tapt tre milliarder kroner!

6169747[/snapback]

:!:

Genialt. Du tar det på kornet :thumbup:

Selvfølgelig er det satt på spissen, men det illustrerer et viktig poeng; nemlig at software-bransjen IKKE taper så mange milliarder som de sier. Og det vet de selv også, men de hevder å gjøre det for å få politikerne til å reagere og stramme inn friheten til oss vanlige brukere. (Se bare på lovforslaget som HELDIGVIS ikke ble vedtatt ang. retten til å bruke musikk man har kjøpt på det mediet man ønsker (mp3-loven)).

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

-``Mange tenker at å laste ned ikke er å stjele,men det er AKKURAT det samme som å stjele en fysisk ting fra en butikk!``

Okei det er ikke helt akkurat det samme men poenget mitt var vel at begge tingene er ulovlig og straffbart.

Jeg var bare så irritert mens jeg skreiv...

Lenke til kommentar
Stjele

Kopiere

Edit: jeg ser at det er flere her som burde lære seg forskjellen.

6170871[/snapback]

Siden det er en viss forskjell på å stjele og kopiere, vi det da si at det er greit å kopiere, men ikke å stjele linsert og rettighetsbeskyttet materiale, premium?

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar

6170716[/snapback]

6170829[/snapback]

Ja, det har det nok til en viss del. Jeg bare lurer på om ikke eple-eksemplet ditt er relevant her allikevel: Om man kunne forsyne seg med biler like enkelt som musikk og programvare, uten sjanse for å bli straffet for det, er jeg ikke sikker på at folk hadde hengt seg opp i de juridiske forskjellene på tyveri og kopiering.

Tenk deg en parkeringsplass full av nye "eierløse" biler med nøkkelen i tenningen og et land hvor man ikke behøvde å registrere dem for å kjøre. Tror du virkelig folk ville tenkt at "Nei, dette er tyveri og ikke kopiering, så selv om alle andre skaffer seg gratis biler skal ikke jeg"? Mange hadde sikkert tenkt sånn, men så er det tydelig vis 2/3 som faktisk betaler for programvare også.

Min oppfatning er at diskusjone rundt kopiering vs. tyveri oppstod _etter_ at piratkoperingen tok av som fenomen. Jeg tror ikke noe på at den vanlige pirat satt å gjorde seg juridiske filosoferinger før han satte igang. Men kloke hoder gjorde opplagt det, og så dukket argumentet rundt opphavsrett og tyveri opp på forum som dette, og ga folk som allerede kopierte uten å tenke på slikt et argument for å forsvare handlingen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Patetiske snyltere, klamrer dere til elendige unskyldninger selv om dere vet at dere tar feil.

Hva med å få seg en utdannelse og skape noe selv og tjene penger på det. Så vil der faktisk sette pris på det andre skaper, og gir dere muligheten til å kjøpe. Der er slik samfunnet fungerer og snyltere har ingen plass der. Idioter, dere kommer med så mange eventyr at dere tror det selv!

Lenke til kommentar
Patetiske snyltere, klamrer dere til elendige unskyldninger selv om dere vet at dere tar feil.

Hva med å få seg en utdannelse og skape noe selv og tjene penger på det. Så vil der faktisk sette pris på det andre skaper, og gir dere muligheten til å kjøpe.  Der er slik samfunnet fungerer og snyltere har ingen plass der. Idioter, dere kommer med så mange eventyr at dere tror det selv!

6170936[/snapback]

Du er jo ganske ensidig i tankegangen din da. Kom med ordentlige argumenter i stedet for å kalle folk for idioter.

Forskjellen mellom å stjele å kopiere er at stjeling medfører et direkte tap. Kopiering av musikk, film osv medfører tap av potensiell inntekt.

Lenke til kommentar

Hva med å få seg en utdannelse og skape noe selv og tjene penger på det. Så vil der faktisk sette pris på det andre skaper, og gir dere muligheten til å kjøpe.  Der er slik samfunnet fungerer og snyltere har ingen plass der. Idioter, dere kommer med så mange eventyr at dere tror det selv!

6170936[/snapback]

:!:

Haha, her mangler det ikke engasjement, nei! Men kanskje litt saklighet?

Epleeksemplet til Premium er helt legitimt i denne sammenhengen. La oss si at programvarebransjen har en omsetning på 100 milliarder dollar årlig (tatt ut av luften). 35% av brukerne har ikke betalt for programvaren. Da er det jo et "matematisk faktum" at de har tapt 53 milliarder? Nei, for hvis de 35% ikke hadde mulighet til å piratkopiere hadde flesteparten av de ikke kjøpt programvaren i det hele tatt. Kanskje bare 5% hadde gjort det, så mens bransjen sier at de taper 35 mrd, har de i virkeligheten kun tapt 1/7 av det. Dette vet de, men de vil jo rope så høyt som mulig for å få politikerne til å reagere.

Så spørsmålet er; vil dere slutte dere til hylekoret og la bransjen føre politikere og makthavere bak lyset, eller vil dere ta til orde for en mer saklig diskusjon og peke på hva de faktiske tallene egentlig er?

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar

Dette handler da egentlig ikke om penger i det hele tatt, skjønner ikke hvorfor alle bruker ikke-noe-tap-argumentet. Det som er poenget er at så mange ikke klarer å skille på rett og galt.

Programvare, musikk, osv er varer på lik linje med allt annet, disse gjøres tilgengelig for folk, mot at visse krav oppfylles(f.eks lisens, bruksområde, osv eller kanskje betaling). Tilfeildighete gjør at noen varer(åndsverk) kan stjeles enkelt og risikofritt, men det er også den eneste forskjellern, det er fortsatt misligholdelse av de krav som følger med varen, og dermed helt forkastelig.

Men nå har jeg sagt nokk, alle her vet hva som er rett, man ønsker bare leve i illusjonen sin om at det er greit å stjele. I stedet for alle unskyldningene, kan dere ikke bare si "Jeg er kriminell, og jeg driter i det så lenge ingen tar meg!" Det hadde i alle fall vært troverdig :!:

Lenke til kommentar
hvis det blir slutt på piratkopiering kommer programmvare til å bli billigere... da kan jo piratkopiistene føle seg som idioter fordi de ikke sluttet før!

6169577[/snapback]

Dette viser at du ikke har peiling på hvordan markedet fungerer!

Så lenge det ikke finnes noen reel konkuranse, vil en produsent av programvare, møbler, flyreiser osv. prise sine varer så høyt de kan, det kalles monopol, slik er det innenfor mye av software windows (oprativsystem) phtotoshop (bildebehandling), ja det finnes alternativer, men ikke reele alternativer for ikke-nerder.

Markedet/kapitalismen sørger for at prisene blir holdt oppe.

Lenke til kommentar
Dette handler da egentlig ikke om penger i det hele tatt, skjønner ikke hvorfor alle bruker ikke-noe-tap-argumentet. Det som er poenget er at så mange ikke klarer å skille på rett og galt.

Programvare, musikk, osv er varer på lik linje med allt annet, disse gjøres tilgengelig for folk, mot at visse krav oppfylles(f.eks lisens, bruksområde, osv eller kanskje betaling). Tilfeildighete gjør at noen varer(åndsverk) kan stjeles enkelt og risikofritt, men det er også den eneste forskjellern, det er fortsatt misligholdelse av de krav som følger med varen, og dermed helt forkastelig.

Men nå har jeg sagt nokk, alle her vet hva som er rett, man ønsker bare leve i illusjonen sin om at det er greit å stjele. I stedet for alle unskyldningene, kan dere ikke bare si "Jeg er kriminell, og jeg driter i det så lenge ingen tar meg!" Det hadde i alle fall vært troverdig  :!:

6171116[/snapback]

Hvorfor kan du ikke skille dette, når faktisk loven gjør det? Om det er kriminelt eller ikke, er ikke helt det store poenget for meg å diskutere. Det vet jeg at jeg er, jeg har kjørt for fort.

Hvis du skal nå frem med din argumentasjon, så må du komme for fakta, og argumentere for denne og ikke bruke liksom-sannheter som enten du finner på selv, eller som platebransjen serverer deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...