Visjoner Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Det er lett å se at tyveri har større konsekvenser for produsenten enn kopiering, og dermed at tyveri er værre enn kopiering. Begge deler er galt, ja, men det ene er mer galt enn det andre. Hva med moral? Det å stjele er forkastelig uansett hvor stort/lite tapet er for andre og å "forsvare" det ene overfor det andre med slike argumenter blir feil. Jeg vil faktisk påstå at det å forsvare piratkopiering er med på å senke folks holdninger til hva som er mitt og ditt å dermed medvirkende til å senke terskelen for å "stjele" andre ting. 6174448[/snapback] Jeg synes det blir feil å si at "å stjele er å stjele". Er det like moralsk forkastelig å gå på epleslang, som å rane den lokale bankfilialen? Når skadevirkingene er så små (og antakelig tom positive), blir det helt feil å sidestille kopiering med stjeling. -Visioner- Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Men hvorfor skal en privatperson absolutt ha det samme som profesjonelle fotografer da? Nettop derfor har Adobe et alternativ for deg: Adobe Photoshop Elements 4.0. Alle funksjonene du med rimelighet trenger til hobbybruk, for 695 kroner, moms inklusive. Så har du tre hundre til overs. Les denne listen, så vil du fort innse at Elements blir for simpelt dersom man er litt mer avansert enn en middels familiefotograf. Men at man er en kravstor bruker betyr vel ikke at man skal betale profesjonelle priser, så lenge bruken foregår på hobbybasis? 6175087[/snapback] Adobe setter prisene, og ja det er opp til deg å velge om det en pris du vil betale eller ikke. Ingen tvinger deg til å bruke produktet. Slik er det med alle varer, man veier pris opp mot kvalitet og velger det som passer best for situasjonen. Noen ganger kan man velge luksus, andre ganger må man velge det billige alternativet, men aldri kan man bare ta seg til rette. Hvis du er en så seriøs hobbyfotograf vil jeg tro noen tusen kroner er helt greit for deg å betale for å drive med hobbyen din. Hva kostet resten av utstyret ditt? PC, Kamera, Printer? Lenke til kommentar
jeg_er_lur Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Og slutt å snakke om fattige sudenter, det er bare enda en dårlig unskyldning! Er selv student og har "god" råd, og jeg er ikke en av de som får penger hver måned hjemmeifra heller. Kjøper meg stort sett det jeg vil ha, ingen problem å klare det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Ingen tvinger deg til å finansiere Bill Gates formue (som forøvrig brukes til å utrydde sykdommer i Afrika og lignende.) Bruk gjerne open source alternativer. Vil du ha ned prisene til Microsoft, er det bedre å sørge for å gi konkurrentene et alternativ enn å hjelpe MS å beholde sin markedsdominans.Geir 6174559[/snapback] Har aldri fylt opp så veldig mye av den kassen, og kommer ikke til å fylle opp noe mer heller Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Og slutt å snakke om fattige sudenter, det er bare enda en dårlig unskyldning! Er selv student og har "god" råd, og jeg er ikke en av de som får penger hver måned hjemmeifra heller. Kjøper meg stort sett det jeg vil ha, ingen problem å klare det. 6175486[/snapback] Jeg synes det er ganske riktig å snakke om fattige studenter, ihvertfall de som er interessert i data. Hvis man vil prøve ut forskjellige programmer og spill for å finne ut hva man liker, er det vanskelig for en student å kjøpe f.eks de 10 nyeste pc-spillene hver måned for senere å finne ut at han/hun bare likte 1 av dem. Dette argumentet gjelder selfølgelig ikke bare for studenter, men for alle. Det er bare det at problemet blir mye tydeligere for personer med lav inntekt. Litt OT: Kvalitetsreformen krever at studenter skal bruke full arbeidsuke på studiene. Dvs inntekter fra deltidsjobb kommer av overtidsarbeid, dvs max 1-2 dager i uka hvis man skal klare å følge normal studieprogresjon. Nå vet jeg ikke hva slags jobb du kan skilte med, men for vanlige, hardtarbeidende studenter blir det ikke mye penger til overs etter regninger er betalt. -Visjoner- Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Men hvis studieprogresjonen er så hard, så har man vel ikke tid til spille dataspill heller...? Å prøve ut 10 nye spill pr. måned høres tidkrevende ut. Men hva med å sette tæring etter næring? Er det så utenkelig å si til seg selv at "Dette har jeg ikke råd til, så da får det heller være". Det har vært noen innlegg her som har påpekt at det ikke er en menneskerett å kunne leve av programmmering eller å lage musikk. Og det er riktig. Men det er vel i så fall ingen menneskerett å kunne spille dem heller. Everyone has the right to a standard of living adequate for the health and well-being of himself and of his family, including food, clothing, housing and medical care and necessary social services, and the right to security in the event of unemployment, sickness, disability, widowhood, old age or other lack of livelihood in circumstances beyond his control. Jeg ser ikke "computer games and music CDs" nevnt der... Derimot sier erklæringen: Everyone has the right to the protection of the moral and material interests resulting from any scientific, literary or artistic production of which he is the author. Geir Endret 25. mai 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 og sistnevnte kan i dag håndteres på en bedre måte en den underholdningsbransjen er basert på... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 og sistnevnte kan i dag håndteres på en bedre måte en den underholdningsbransjen er basert på... 6176373[/snapback] Det er meget mulig. Men piratkopiering er neppe en av dem. I hvert fall ikke ut fra erklæringens ordlyd: "Enhver har rette til beskyttelse av de moralske og materielle interesser som er resultat av en videnskapelig, litterær eller artistisk produksjon han er skaperen av." Nå er ikke Menneskerettserklæringen noen lov, hverken Norge eller noen andre land har skrevet under på å faktisk følge den, hvilket folk er snare til å påpeke når den ikke går i deres favør. Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 og sistnevnte kan i dag håndteres på en bedre måte en den underholdningsbransjen er basert på... 6176373[/snapback] Det er meget mulig. Men piratkopiering er neppe en av dem. Sivil ulydighet kan være effektivt for å få fram en endring til tider AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Visjoner At en fattig student evnt. minstelønnet bruker tid og krefter for å anskaffe seg et piratprodukt, er vel rett og slett et uttrykk for at vedkommende ikke har råd (evnt. er forsiktig med hva pengene går til), mens en person med større inntekt heller vil velge den enkle (og moralsk riktige) veien å kjøpe spillet. Denne "fattige" studenten som til stadighet trekkes frem for å "rettferdigjøre" piratkopiering, hvor fattig er han? Ikke så veldig fattig ettersom han etter å ha lastet ned piratkopier glatt tar seg en tur i klesbutikken og velger siste mote fra øverste hylle,for det må en jo ha koste hva det koster vil. Er det ikke her nettop snakk om moral og prioritering,der det er ok å stjele programmvare for å finansiere annet forbruk Endret 25. mai 2006 av Snekker`n Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Kan ikke se relevansen med om studenten er fattig eller ikke. Det er ikke slik at det er mer moralskt riktig å stjele noe man ikke har råd til fremfor det man har råd til. Er mye jeg ikke har råd til, er det da mer akseptabelt for meg å stjele det (eller piratkopiere for de som er så nøye på semantikken) enn om jeg hadde hatt råd til det? Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Artistene klarer seg fint uten plateindustrien. Artister kan leve på live opptredner og tjene fornuftige årslønner på det. Det plateindustrien gjør er å sørge for at artistene får 10-100 ganger mer enn fornuftige lønninger. Flok blir artister fordi de vil bli søkkrike og ikke fordi de har et genuint ønske om å lage musikk, underholde folk og bli berømt. Det er pengene som tiltrekker og da får man artister som egentlig gir litt bleng i musikken bare de blir steinrike. Nei, artistene brukes aktivt i spillet til rettighetshaverbransjen og skyves forran seg om skjold for å forsvare inntektene til rettighetshaverbransjen. Folk sympatiserer ofte med artister men ikke så mye med produsenter/konsern/investorer uten ansikt. Enkelte later til å bite på kroken lettere enn andre og tror dette handler om sluttbruker vs. artisten selv. Jeg vil påstå at ofte befinner artist og sluttbruker seg på samme side i saken og kjemper mot grådige rettighetshavere. 6174151[/snapback] Jeg vil legge til at det kun er en liten minoritet av verdens artister som faktisk tjener særlig bra på platesalg. I norge er det kun en håndfull artister som kan klare seg utelukkende på inntektene fra platesalget. Resten er avhengig av å turnere for å overleve som artist. Dermed blir det feil å anta at piratkopiering og nedlasting går nevneverdig utover mindre kjente artister. Det kan snarere tvert imot vise seg å virke positivt inn i form av økt interesse rundt konserter ol. hvor disse opptrer. En artist sitter igjen med rundt 10kr pr solgte album. Selger en artist 20000 plater, som regnes som veldig bra i Norge, sitter han/hun eller de igjen med 200.000.- Er man et band med 4 medlemer er ikke dette mye å skryte av. Det samme bandet kan lett tjene 20000.- pr spillejobb. Da må det også legges til at når et band skriver under på en platekontrakt på feks. 3 album over 5 år el. så vil de motta et honorar som skal dekke utgifter og lønn (til en viss grad) i kontraktens løpetid. Dette vil som regel være uavhengig av hvor mange plater artisten selger med mindre man har spesialavtaler om en utvidet prosentadel pr solgte plate osv. De virkelig store internasjonale artistene som selger millioner av plater tar seg også klekkelig betalt for å spille konserter, stille opp på festivaler osv. Her er ikke honorarer i million klassen uvanlig. Vi kan nok helt sikkert være enige om at det er et forhold mellom hvor kjent en artist er og hvor utbrett piratkopiering av den aktuelle artisen vil være. Endret 25. mai 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Kan ikke se relevansen med om studenten er fattig eller ikke. Det er ikke slik at det er mer moralskt riktig å stjele noe man ikke har råd til fremfor det man har råd til. Er mye jeg ikke har råd til, er det da mer akseptabelt for meg å stjele det (eller piratkopiere for de som er så nøye på semantikken) enn om jeg hadde hatt råd til det? 6176747[/snapback] Jeg er litt enig, studenter tjener generellt lite, og har således råd til mindre ting, men jeg skjønner ikke hvorfor det er noe særlig argument i en debatt om dette. Hadde det vært mat for å overleve kunne jeg skjønte det. AtW Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 6008,- / mnd. -3500,- i husleie -~500,- i strøm og internett -420,- i busskort = 50,- dagen til mat og "underholdning". Dersom jeg spiser risengrynsgrøt i fem måneder kan jeg kjøpe Star Trek DS9 DVDpakken Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Når jeg var student stod jeg opp kl. 5-6, var på skole fra 8-16, jobbet fra 16-22 og gjorde lekser på skolen. Var hjemme mellom 23-24. Jobbet også på lørdager. Jeg hadde akkurat nok penger til å betale busskort på rundt 1000 lappen og 30kvm hybelleie 4-5mil fra skolen. Fikk ikke stipend eller studielån på det studiet som ga meg jobb som jeg har i dag. Aldri fått et øre av foreldre. Mat var luksus. Jeg hadde dog en liten 20" tv og en brukt amiga500. Når jeg endelig fikk fast jobb var det å betale tonnevis av løsgjeld jeg måtte ta opp under studiene(har fortsatt studielån å betale) i mange år, tok over 7 år før jeg fikk råd til å låne til leilighet, og det kun med samboer. Kom ikke å klag på at du er "fattig student". Endret 25. mai 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 6008,- / mnd.-3500,- i husleie -~500,- i strøm og internett -420,- i busskort = 50,- dagen til mat og "underholdning". Dersom jeg spiser risengrynsgrøt i fem måneder kan jeg kjøpe Star Trek DS9 DVDpakken 6176793[/snapback] Klipp deg og få deg en jobb, som min bestefar pleide å si da jeg var stundent Jeg kjenner mange studenter og majoritene av disse har en femsifret inntekt pr mnd. De klarer fint å ha en deltidsjobb vedsiden av studiene sine. Jeg kjenner også en innehaver av en typisk studentpub, og han har tjent seg rik på studenter som er ute torsdag, fredag, lørdag, søndag og gjerne mandag også. Jeg vet ikke hvordan forholdene er rundt omkring i landet, men her jeg bor skriker næringlivet etter arbeidskraft.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 En artist sitter igjen med rundt 10kr pr solgte album. Selger en artist 20000 plater, som regnes som veldig bra i Norge, sitter han/hun eller de igjen med 200.000.-Er man et band med 4 medlemer er ikke dette mye å skryte av. Det samme bandet kan lett tjene 20000.- pr spillejobb. 6176764[/snapback] Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre her, men hvis jeg var en artist ville jeg heller ha en fjerdel av 200 000 enn å ikke ha en fjerdedel av 200 000. De aller fleste av dem tjener ikke mye på turnering heller. Nå er det 25 år siden jeg spilte i band selv, men band flest ble ikke fete av det den gangen. Hvis ikke ting har endret seg drastisk siden den gang, tviler jeg på at et vanlig norsk alternativt rockeband (vi snakker ikke om Vikingarna her) får særlig mange gigs til 20 000 pr. jobb. Et band skal jo trekke folk for at arrangøren skal tjene penger på å hyre dem. 20 000 er fryktelig mange solgte øl på et gjennomsnittlig utested, og noen voldsomme inngangspenger er vel heller ikke aktuelt for band flest. Og det er mange band og jeg regner med relativt få lukrative spillesteder fortsatt her i landet. Men arrester meg gjerne om jeg tar feil. Spesielt hvis du kan dokumentere dette. Geir Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) For all del, jeg klager ikke. Jeg klarer meg helt fint jeg, jeg ville bare legge frem et par tall som sikkert gjelder for en del studenter uten deltidsjobb i dag siden temaet kom opp. Endret 25. mai 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) En artist sitter igjen med rundt 10kr pr solgte album. Selger en artist 20000 plater, som regnes som veldig bra i Norge, sitter han/hun eller de igjen med 200.000.-Er man et band med 4 medlemer er ikke dette mye å skryte av. Det samme bandet kan lett tjene 20000.- pr spillejobb. 6176764[/snapback] Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre her, men hvis jeg var en artist ville jeg heller ha en fjerdel av 200 000 enn å ikke ha en fjerdedel av 200 000. De aller fleste av dem tjener ikke mye på turnering heller. Nå er det 25 år siden jeg spilte i band selv, men band flest ble ikke fete av det den gangen. Hvis ikke ting har endret seg drastisk siden den gang, tviler jeg på at et vanlig norsk alternativt rockeband (vi snakker ikke om Vikingarna her) får særlig mange gigs til 20 000 pr. jobb. Et band skal jo trekke folk for at arrangøren skal tjene penger på å hyre dem. 20 000 er fryktelig mange solgte øl på et gjennomsnittlig utested, og noen voldsomme inngangspenger er vel heller ikke aktuelt for band flest. Og det er mange band og jeg regner med relativt få lukrative spillesteder fortsatt her i landet. Men arrester meg gjerne om jeg tar feil. Spesielt hvis du kan dokumentere dette. Geir 6176865[/snapback] Selfølgelig vil de aller fleste helst tjene mer enn de gjør. Poenget mitt var at dette ikke er noen avgjørende faktor om en artist vil klare seg som artist eller ikke. Og selger man 20000 ex av en plate i norge er man på høyde med de største. Og da er ikke 20000.- veldig mye for en jobb. Kurt Nilsen fikk jo som kjent en mill. for å varme opp for Brian Adams på Brann stadion Et vanlig norsk alternativt rockeband selger kanskje 2000 ex av en plate. De vil skjeldent trekke nok folk på en konsert til at man skal kunne snakke om store overskudd. Dette sier jeg på grunnlag av egen erfaring som musiker samt at jeg kjenner flere andre band, både ukjente med 2000 solgte ex og internasjonalt kjente band. Ingen av dem har blitt rik på musikken sin, men sistnevnte klarer å leve av det. Flere 'garasje' band jeg kjenner som har gitt ut et album eller 2 er fornøyde hvis de får gratis pils der de spiller Endret 25. mai 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 En artist sitter igjen med rundt 10kr pr solgte album. Selger en artist 20000 plater, som regnes som veldig bra i Norge, sitter han/hun eller de igjen med 200.000.-Er man et band med 4 medlemer er ikke dette mye å skryte av. Det samme bandet kan lett tjene 20000.- pr spillejobb. 6176764[/snapback] Nå vet ikke jeg hvordan det er med dere andre her, men hvis jeg var en artist ville jeg heller ha en fjerdel av 200 000 enn å ikke ha en fjerdedel av 200 000. De aller fleste av dem tjener ikke mye på turnering heller. Nå er det 25 år siden jeg spilte i band selv, men band flest ble ikke fete av det den gangen. Hvis ikke ting har endret seg drastisk siden den gang, tviler jeg på at et vanlig norsk alternativt rockeband (vi snakker ikke om Vikingarna her) får særlig mange gigs til 20 000 pr. jobb. Et band skal jo trekke folk for at arrangøren skal tjene penger på å hyre dem. 20 000 er fryktelig mange solgte øl på et gjennomsnittlig utested, og noen voldsomme inngangspenger er vel heller ikke aktuelt for band flest. Og det er mange band og jeg regner med relativt få lukrative spillesteder fortsatt her i landet. Men arrester meg gjerne om jeg tar feil. Spesielt hvis du kan dokumentere dette. Geir 6176865[/snapback] Tror du ikke et band som selger 20 000 plater kan tjene 20k for en spillejobb? Da har du tross alt solgt til gull, og det er vel ikke så mange band har til lands som gjør det? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå