Herr Brun Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Heisann. Jeg morer meg mer og mer med "makroen" til mitt 24mm Sigma, men foeler at det ikke holder. Jeg har en 50mm F/1.4 som funker som et fjell, men som har forferdelig daarlig naergrense. Er ikke sikker paa hvor mye den er paa noeyaktig, men det maa vaere rundt en halvmeter. Hvilke mellomringer maa jeg kjoepe for aa oppnaa 1:1 forstoerrelse med dette objektivet? Det er en pentax MF 50mm som er litt eldre enn meg selv Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) Det du kan gjøre for å få mer enn 1:1 er vel å reversere 24mm-ern på 50mm. Eller omvendt, er ikke sikker på hvor bra macro du får da, men du vil komme veldig nærme. Er vel noe sånt at reverserer du en 50mm på en 100mm får du 2:1, en 24mm vil gi i overkant av 4:1 på samme objektiv. Disse tallene kan veldig mulig være feil, men det er noe sånt. Det har vært noen tråder om det her på forumet, og er en veldig lang en på fredmiranda.com. @mellomringer er jeg usikker her og, men tror du må opp i tilnærmet brennvidden til objektivet for å få 1:1. Edit: En link til Mr. Brun! Endret 25. mai 2006 av TheDarkListener Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Du må (som antydet ovenfor) ha like mange mm mellomring som objektivets brennvidde for å få 1:1. Mao trenger du 50mm mellomringer til 50mm-objektivet ditt. Reversering av objektiv har jeg ingen erfaring med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå