Gå til innhold

Finnes det ikke jobber som driftsoperatør?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det ligger an med jobber generelt som driftere nå? Helt i Trondheim for min del ihvertfall. Ser at de fleste som ansetter søker først og fremst etter programmerere og dem med høyere utdanning.

Jeg er altså nå snart ferdig utdannet som IKT-Driftsoperatør og ser nå selvfølgelig etter jobb. Jeg har massevis av erfaring innen drifting av Server nettverk generelt, så erfaring er ikke noe problem. Men jeg har altså da ingen høyere utdanning, så hvor bør jeg eventuelt lete for å finne jobber som dette? Det er da vel såvidt som jeg har forstått det alltid behov for driftere vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler du høyere utdanning ville jeg sattset på sertifiseing, ta noe som Network+ A+, CCNA, LPIC1 og MCSA/MCSE. Da har du en god og grunnleggende "pakke" som kan hjelpe deg videre. Prøv også å få deg en jobb hvor bedriften er villig/ønsker å utvide kunnskapen til de ansatte. Det har så mye å si for deg selv og bedriften.

Frankie

Lenke til kommentar

Trondheim er presset og det er alt for mange med høy og god utdanning på arbeidsmarkedet. Du bør nok se utenfor Trondheim og gjerne mot kommunesektoren. En plass må du begynne.

Et annet tip er å registrere seg hos firmaer som Xtra personell som formidler til midlertidige oppdrag. Litt usikker hverdag og ikke lukrativt, men langt bedre enn å gå arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Trondheim er presset og det er alt for mange med høy og god utdanning på arbeidsmarkedet. Du bør nok se utenfor Trondheim og gjerne mot kommunesektoren. En plass må du begynne.

Et annet tip er å registrere seg hos firmaer som Xtra personell som formidler til midlertidige oppdrag. Litt usikker hverdag og ikke lukrativt, men langt bedre enn å gå arbeidsledig.

6177165[/snapback]

:yes:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

er et halvt år fra å bli ferdig på ikt-driftsoperatør og ser etter arbeid og det er så du sier, ikt er grise vanskelig å finne en faktiskt ikt-driftsoperatør jobb til, var på iktjobb.no og fant ingen.

men innen IT fant jeg maaaqaaase!

men trur litt påbyggning er det som skal til for å få seg arbeid, med mindre du skal ha en support jobb

Lenke til kommentar
Mangler du høyere utdanning ville jeg sattset på sertifiseing, ta noe som Network+ A+, CCNA, LPIC1 og MCSA/MCSE. Da har du en god og grunnleggende "pakke" som kan hjelpe deg videre. Prøv også å få deg en jobb hvor bedriften er villig/ønsker å utvide kunnskapen til de ansatte. Det har så mye å si for deg selv og bedriften.

Frankie

6174376[/snapback]

Hva med å faktisk bare utdanne seg videre? Er uten tvil det greieste siden det er nok av folk som er bedre kvalifisert (les: mer utdannet) enn IKT operatører.

Lenke til kommentar

Frankie

6174376[/snapback]

Hva med å faktisk bare utdanne seg videre? Er uten tvil det greieste siden det er nok av folk som er bedre kvalifisert (les: mer utdannet) enn IKT operatører.

6733568[/snapback]

hehe ja det er helt rett i grunnen, ikt utdanninga i værtfall der jeg gikk var ikke langt unna en vita, men hva lærer man på et år når alle regnes som nybegynnere.

men å vidreutdanne seg koster og tar tid.

men det som er artig er at det finnes fag som man ikke skal få seg jobb av i skolen, med mindre du tar påbygginger og kurs

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det ligger an med jobber generelt som driftere nå? Helt i Trondheim for min del ihvertfall. Ser at de fleste som ansetter søker først og fremst etter programmerere og dem med høyere utdanning.

Jeg er altså nå snart ferdig utdannet som IKT-Driftsoperatør og ser nå selvfølgelig etter jobb. Jeg har massevis av erfaring innen drifting av Server nettverk generelt, så erfaring er ikke noe problem. Men jeg har altså da ingen høyere utdanning, så hvor bør jeg eventuelt lete for å finne jobber som dette? Det er da vel såvidt som jeg har forstått det alltid behov for driftere vel?

6168906[/snapback]

Markedet er, som andre har sagt før meg her, ganske presset i visse deler av landet. Derfor er man så og si alltid nødt til å begynne på et nivå lavere enn man gjerne ønsker selv. Dette gjelder også for de med høyere utdannelse. Du sier at du har mye erfaring av drifting. Har du dette på papiret?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har massevis av erfaring innen drifting og har selvfølgelig dette på papir. Har knallgode referanser og 4 større rapporter som er skrevet om de oppgavene jeg har hatt. Den største er på rundt 70 sider, noe jeg mener beskriver ganske så godt. Disse er da selvfølgelig kun skrevet fra mitt hode og ingenting copy & paste fra nettet. Er dette dokumentasjon nok tror du darkness|?

Lenke til kommentar

Ja. Men du trenger ikke skrive det helt ned på detaljnivå. Eksempel på hva du kan ha med:

* Citrix

* Windows NT-2003 på server og klientnivå

* Exchange

* Diverse databaser

* Diverse saksbehandlingsystemer som f.eks Remedy og Ejournal

* Active Directory

* Nettverk

- Cisco

- HP

- Routing osv

* Outlook 2000, XP og 2003

* Officepakkene

* Osv.

Del det opp i forskjellige nivåer f.eks:

* Godt kjent med

* Inngående kunnskaper

* Overfladisk

En ting du bør unngå er å skrive at du er ekspert i noe du faktisk ikke er ekspert i. F.eks er det mange som tror de er ekspert i Office og Outlook bare fordi de har skrevet et brev og sendt en mail. It's much more to it!

Lenke til kommentar

Gjorde såsi alt av drifting av nettverket selv som lærling.

Fra før av var det et gammelt utslitt Novell nettverk som jeg selv faset ut og installerte til sammen 3 2003 Servere og konfigurerte dem. Systemansvarlig var også lærer i tillegg, så jeg fikk det meste av ansvar og satte opp serverne alene. Dette var en Videregående Skole med rundt 500 elever eller noe sånt. Ikke det at det er så mye, men jeg fikk en god del erfaring rundt drifting og generelt IKT. Dette er jo også grunnen til de større rapportene, basert på egen erfaring. Yeez.

Lenke til kommentar
Vel :) Mitt inntrykk er at lærlingtid sjelden regnes som skikkelig erfaring når det kommer til jobbsøking.

6958292[/snapback]

Mitt inntrykk også, selv om man hadde mye ansvar samt store driftsoppgaver. Blir det nettopp sett på som lærlingtid hos de fleste arbeidsgivere. Men det er ikke umulig å få jobb, man må bare stå på, selvutvikle seg selv og være fleksibel.

Lenke til kommentar

Hmm, dette var jo ikke særlig bra da. Men hva er da poenget med IKT-Driftsfag i hele tatt dersom ingen vil ansette folk etter endt læretid? Fagbrev har lissom ingenting å si det da? Burde ikke vært sånn. Hadde jeg visst det, hadde jeg mest sansynligvis valgt allmen eller tilsvarende slik at jeg bare har kunnet hoppet rett på høyskole.

Lenke til kommentar
Hmm, dette var jo ikke særlig bra da. Men hva er da poenget med IKT-Driftsfag i hele tatt dersom ingen vil ansette folk etter endt læretid? Fagbrev har lissom ingenting å si det da? Burde ikke vært sånn. Hadde jeg visst det, hadde jeg mest sansynligvis valgt allmen eller tilsvarende slik at jeg bare har kunnet hoppet rett på høyskole.

6982173[/snapback]

Erfaring å vise til når man er ferdig på høyskolen vettu. Når jeg er ferdig med bacheloren jeg holder på med kan jeg og slå i bordet med noen års erfaring. :)

Og da kommer man fort over de som har 0 erfaring.

Lenke til kommentar

Men likevel, ordentlig erfaring legges vistnok ikke vekt på da? Jaja, jeg får bare vente å se om det dukker opp noe. Det beste må nok være å bare ta en eller annen jobb i mellomtiden sånn at jeg ihvertfall ikke går arbeidsledig! Det ser nok ikke særlig bra ut på CVen tenker jeg. Har jo en jobb nå da, men jeg mistrives så voldsomt at jeg ikke kan jobbe med det. Salg er ikke min greie tror jeg ikke. ;) Da blir det nok Platekompaniet eller Elkjøp eller noe sånt. Bedre enn ingenting og penger må man ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...