Gå til innhold

Hvor lenge skal en ny MP3 spiller lades? =)

Anbefalte innlegg

Dumt spm. og sikkert under feil kategori, men fant ikke noe bedre i farta =)

Tingen er at min Creative Zen tok kvelden i går.. Så jeg fikk en Sony Walkman 6GB HDD på garantien, siden de ikke hadde noen Zen inne, og de anbefalte denne i stedet...

Og jeg har alltid lurt på om det er nødvendig å lade nye ting så forbanna lenge som vi ofte blir anbefalt når vi kjøper nye ting? Ble ikke sagt noe i dag, derfor lurer jeg enda mer =) Som regel sier de jo at den bør lades i 16 timer eller no sånt... Bør jeg gjøre det, eller er det nok når den sier i fra selv at den er full ladet?

Vil jo helst ha et brukbart batteri, så hvis "dere" også mener at den bør lades så lenge, så gjør jeg jo d da.. På bekostning av dagens treningsøkt :p

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første du burde gjøre er vel å se i instruksjonsboken. Hvis ikke det står noe der kan du vel søke litt rundt på nettet etter mp3-spilleren din eller etter type batteri.

6168793[/snapback]

Stå'kke en pøkk i manualene, gjør d sjeldent.. Har hvertfall ikke vært borti d noen gang... Kan vel google'e litt ja.. Men håpet d var noen her med erfaring da vett ;)

Lenke til kommentar

Blir ikke mye klokere... I pdf manualen som er med på cd'n, står det at den bruker ca 2 timer på å lades, men ikke noe om første gangen man lader den..

Og googler jeg finner jeg bare masse diverse forums, hvor noen følger manualen og andre bruker 10-12 timers regel'n som med nye mobiler etc. ...

Da lar jeg den stå til i kveld en gang og håper på d beste :tease:

Lenke til kommentar
vett du hva slags batteri mp3en har?

esa

6169175[/snapback]

Nei, desverre... Eneste som står i manualen er;

Built-in rechargeable battery DC IN 5 V

Kan være det står noe på selve batteriet, men er ikke så keen på å åpne den nå, siden den lader =)

Lenke til kommentar

Les i manualen. Står sikker et kapittel om "første gangs bruk" eller "enkel innføring" eller noe sånnt. Pleier å stå på en av de første sidene.

Om ikke så er det vel bare å sette den inn til "ladelampa" slukker (om den har en sånn en) eller om den ikke har det, la den stå i 36 timer eller noe for å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar
Les i manualen. Står sikker et kapittel om "første gangs bruk" eller "enkel innføring" eller noe sånnt. Pleier å stå på en av de første sidene.

Om ikke så er det vel bare å sette den inn til "ladelampa" slukker (om den har en sånn en) eller om den ikke har det, la den stå i 36 timer eller noe for å være på den sikre siden...

6170194[/snapback]

Så lenge?? :o Kan det ikke få motsatt virkning av å stå så lenge da? Lade lampen har slukket... Skal jeb bare stole på den da eller? =) Står ingenting i manualen... Bortsett fra at den generelt bruker 2 timer på å lades...

EDIT: Fant et kapittel i .pdf manualen som het: Maximizing Battery life.

Der sto det heller ikke en pøkk om at man må lade den lenge den første gangen...

Endret av klomp1
Lenke til kommentar
Har vært borti ting som skal ha godt over et døgn på første lading. Antagelig så slutter den vel å lade når ladelampa er slukka uansett?

6170852[/snapback]

Det jeg trakk til konklusjon og, så nå ligger den fint i lomma ;)

Takk for innspill uansett =)

Lenke til kommentar

Li-ion batteriet på lappisen min har iallefall klart seg svært bra, er vel over 5 år nå, til tider blitt utsatt for rundt to sykler i døgnet, konstant en lite uttrekk (standby-mode) etc., og det gir meg 2-2½ time ennå. Ca. 3 timer var det vel nytt...

Lenke til kommentar

Uansett, poenget er (merk - dette er et spørsmål):

De fleste mobiltelefoner, digitalkameraer, PDA'er etc. produsert de siste 5-10 årene har en ladelampe og ofte indikator for "trickle-charge" og "måke på med strøm"-charge. En PDA (en psion revo - koslig liten maskin) kunne til og med vise at den regulerte spenningen når den kom til "trickle" biten, og stod ofte flere uker i lader'n uten å ta skade av det. Hadde Ni-MH-batterier.

Burde ikke dette også indikere at de faktisk "passer på" batteriet og ikke overlader det, omtrent slik som en avansert billader gjør?

Lenke til kommentar

Jo, stemmer det ja. En god lader holder batteriet fullt hele tiden ved hjelp av trickle-charge. Merk at dette kun gjelder NiCd/NiMh, da lithium-batterier har veldig liten selvutladning, og trenger derfor ikke og holdes oppe av en lader hvis mobilen står ubrukt lenge.

Og som du sier, ett Lithium-batteri varer en god del lengre enn sine eldre brødre hvis det blir behandlet riktig. Inni batteriet til laptopen/inni laptopen er det nok en krets som passer på at batteriet aldri kommer under en hvis spenning, og at det aldri lades over en hvis spenning. Kretsen sørger nok også for at batteriet aldri blir ladet ut med mer enn 80-85% av batteriets kapasitet. Hvis du presser de forbi disse verdiene blir batteriet raskt ødelagt, og når det kommer til overladning skal det utrolig lite til før batteriet eksploderer.

Btw, lithium-batterier har også memory effect, men i mye mindre grad enn NiCd/NiMh.

Er ikke som NiCd, som du kan lade helt ut, og lade opp igjen så batteriene gløder uten at de tar skade...

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Hørte rykter om at det var en laptop som hadde eksplodert i en bil i garasjen under telenorbygget...

Men når man skal lagre Li-Ion batterier, hvordan gjør man dette best og tryggest, f.eks. over sommerferien? Skrur av pc'n, putter'n i en skuff hvor det ikke blir alt for varmt og drar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...