Gå til innhold

Mye bruk av tabeller!


Anbefalte innlegg

Holder på med et hjemmeside prosjekt og driver å ser på kodene til de fleste sidene jeg kommer bort i.

Det som slår meg som er gangske overraskende er at mange sider, også de som er laget av proffe, er lagd med tabeller og bruker tabeller til masse rart(til data som ikke er tabulær).

 

Som jeg har forstått det her på forumet så passer ikke tabeller så veldig bra til data som ikke er tabulært. Altså nesten bare til kalender og sånn.

Så jeg ble overrasket og skjønner ikke helt hvorfor det blir brukt så mye tabeller.

Trodde de proffe ikke brukte tabeller, men nå skjønner jeg ikke noe. :ermm:

 

Vet ikke helt hva jeg vil fram til.....Ble veldig overrasket.

Tror det jeg vill fram til er: hvorfor tabeller blir så forhatt når det egentlig blir brukt over alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir forhatt fordi det er FEIL! Derfor.

 

Grunnen til at det er så vanvittig mange sider kodet med tabeller, er fordi de fleste wysiwyg-programmene spytter ut denne horrible koden... Det begynner å endre seg i senere versjoner av programmene, men koden er fortsatt ikke helt bra...

 

Det var det jeg hadde tid til å svare på, deadline på massivt prosjekt om en time :p

Lenke til kommentar
Det blir forhatt fordi det er FEIL! Derfor.

 

Grunnen til at det er så vanvittig mange sider kodet med tabeller, er fordi de fleste wysiwyg-programmene spytter ut denne horrible koden... Det begynner å endre seg i senere versjoner av programmene, men koden er fortsatt ikke helt bra...

 

Det var det jeg hadde tid til å svare på, deadline på massivt prosjekt om en time :p

6167979[/snapback]

Lykke til da. Ta å skriv noe mer seinere da! :)

Lenke til kommentar
Tabeller er det greit å ha for å få til en fin layout. Deretter tar du disse vekk

 

<table border = "0">

6168267[/snapback]

Ulempen med tabeller er at det blir mye unødvendig kode. Derfor blir html filen større og tar lengre tid å laste ned.

 

Dessuten er det mye enklere å endre på et design når man bruker CSS og divs.

 

Grunnen mange "proffe" bruker tabeller er at det ble bruk mye for noen år siden, siden det da ikke fantes noen gode alternativer for å få en pen layout. Men dette har endret seg i senere versjoner av html og i dag finnes det mange muligheter til å få en pen layout uten bruk av tabeller. I mange tilfeller kan layouten faktisk bli penere og mer brukervennlig ved bruk av CSS og divs.

 

INFO: Divs er <div> taggen i html som brukes til å lage bokser og angi hvor en gruppe av tekst skal stå på siden.

Lenke til kommentar

Poenget er at ingen har brydd seg om semantikk før. Og de fleste bryr seg fortsatt ikke, de gjør det på sin måte, ferdig med det.

---

Edit: MANGE år siden det ikke fantes noe alternativ, ikke noe som har kommet de siste årene.

-----

Og hjelper ikke å bare bruke div, kod for guds skyld LITT strukturert og semantisk!

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Jeg syns det er lettere å få tabeller til å oppføre seg som jeg vil. Mens div's er vanskligere til å oppføre seg likt i alle browsere, oppløsninger osv.

Men ved å stålsette seg litt, bestemme seg for å skrive pen og riktig kode tar det ikke veldig lang tid før man sitter å rister på hodet og små-ler av "ulovlig" spaghettikode.

 

En av grunnene til at tabeller er mye utbredt, og all annen mer eller mindre ulovlig og feil kode er at veldig mange jobber etter prinsippet: "As long as it's works..."

Lenke til kommentar

"Hovedgrunnen" til at tabellar er så utbredt er at folk brukte det for mange år sida, og så har dei berre fulgt etter oss framover. Gammal vane osv.

 

For folk som aldri har vore borti HTML før så er tabellar eit konsept som er fullstendig ulogisk;

 

Du må plassere ei celle her, slik at eg får dytta den neste lengre ned, for så å plassere den cella eg eigentleg ville flytte der den ville.

 

Med fin kode og CSS-styrt layout blir det meir å plassere ting der du vil, når du vil. Langt lettare å halde styr på.

Lenke til kommentar

Jeg vil strekke meg så langt som å si at det er lettere for nybegynnere å lære seg divs for å bygge opp designet. Stilark det er noe de før eller siden må lære seg.

 

head-diven skal inneholde headingen

meny-diven skal inneholde menyen

osv.

 

får det ikke enklere enn det istedet for tabeller hvor du må forholde deg til colspan og rowspan for å få det til å se ut som du ønsker

 

lenge leve CSS og DIVS

Lenke til kommentar
Ah, få nå orden på ting da, man har ikke header div og meny div med mindre man virkelig pga noe design greier, det er siste utvei.

Man har en h1, og en ul.

6181458[/snapback]

 

Nåja, det er vel mer pga lastetider, å bruke en <div> for en meny blir jo ikke feil da en div er ment for definere en seksjon av siden.

 

Men selvsagt, det finnes grenser for hvor mange seksjoner man skal dele siden sin opp i :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...