Gå til innhold

Powerball (kan den sveve)

Anbefalte innlegg

Det er slik at når en ball snurrer rundt. (teoretisk som jorda) vil den også måtte ha en "sentrifugalkraft" som holder den i bane rundt.

Ok... så en ball snurrer rundt. Og sentrifugalkraft hodler den i bane? :no:

I bane rundt HVA forresten?

-Stigma

6170783[/snapback]

Dette går jo fint ann det, at sentrifugalkraften holder den oppe. Geostasjonære sattelitter blir holdt oppe av sentrifugalkraften, og beveger seg like fort som overflaten på jorden. Eneste er at den er mange tusen kilometer over bakken. Sender du powerballen opp så høyt, funker det. Men om det er powerball eller ikke, spiller ingen rolle. Da går ballen i bane rundt jorda.

Sikkert helt feil alt jeg sier, da jeg ikke har 2 fy :tease: (men kan godt tenke meg å ta det)

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hz=noe pr. sekund.

rpm = omdreininger (som i dette tilfellet er noe) pr. minutt.

det skjer 60 ganger så mye på ett minutt som ett sekund (60 sek pr.min)=

350*60=21000

Noe enkel formel, og tror Powerball folka bruker Hz på feil måte (det er egentlig oppdatering eller noe). Men det virker som en logisk løsning, og svarene ser ut til å kunne stemme.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Det blåser jo bittelitt under der når den spinner, men den vil nok falle fra hverandre før denne "oppdriften" veier opp for vekten.

Et litt mer interessant spørsmål er kanskje dette:

Man snurrer den i gang, og kommer etterhvert opp i den hastigheten som er det beste man klarer...

Dersom man reiser til Chile, eller et annet land på motsatt halvkule - skal man i så fall snurre den igang i motsatt retning for å unngå overraskelsen over at den bremser isteden for å øke i hastighet med den vante bevegelsen?

Hvorfor/hvorfor ikke? (ref:vannet renner ut i motsatt retning i en vask/et badekar på den sørlige halvkule)

6171368[/snapback]

Det er feil at vannet renner i forskjellige retninger på forskjellige deler av jordkloden. Ren tilfeldighet om det "sviver" den ene eller andre veien. Kommer an på hvor i vasken vannstrålen fra krana treffer osv. Har ikke noe bevis på det, men så et program på tv der de testet det i praksis.

I tillegg synes jeg det er rimelig logisk om du tenker over det. Bør vel kanskje ha hatt noe fysikk på skolen også da. :tease:

Lenke til kommentar
Men en sånn Powerball, gyroeffekten gjør det jo ordentlig tungt å flytte den. Hvis man hadde en sinnsykt solid Powerball, som spant x anntall 1000 rpm, med seg ut i verdensrommet og prøvde å dytte den, er det da mulig at hele deg ville flyttet seg i sedet for powerballen, selv om du har mye større masse?

Eller hvis du prøvde å snu den?

6171135[/snapback]

Hvis du dytter den, vil powerballen flytte seg like mye enten den spinner eller ikke. Samme hvor fort den spinner.

Hvis du derimot prøver å vri den når den spinner VELDIG fort, vil du vri deg selv rundt powerballen, mens den nesten står stille.

Lenke til kommentar

Det powerball-folka mener når de skriver f.eks. 250Hz på den ene utgaven, er at den turtelleren leser med en oppløsning på maksimalt 250Hz. Altså kan den lese opp mot ca. 15 000 omdreiniger per minutt. (250Hz * 60sek i ett min. = 15 000.)

Lenke til kommentar
Nå begynte jeg å lure hvordan den ville oppføre seg ute i værdensrommet, hvor det er ikke noe tyngdekraft og la oss si den er opp i over 10 000rpm, noen ideer?

6169096[/snapback]

Jeg har en powerball selv. Jeg har klart over 10 000rpm og den svevde ikke.. VR i powerball ligger på over 16 000rpm og den heller svevde ikke.. ;)

Lenke til kommentar

Det stemmer det som noen sier her, det er ikke tungt å flytte på en powerball som roterer, men å vri aksen som den roterer rundt, det er tungt.

Et annet eksempel; sett ett sykkelhjul på en stang av ett slag, få noen til å spinne opp sykkelhjulet, så prøver du å vri det rundt (altså, på tvers av retningen det spinner).

Derfor vil også et sykkelhjul som triller langs bakken ikke velte med en gang, det trengs "store" krefter for å vri det på tvers av rotasjonsaksen.

Og kanskje det morsomste eksperimentet, fest ett sykkelhjul på en trepinne, i enden av trepinnen fester du en snor, så holder du i snoren, og holder hjulet rett ett, spinner det igang og slipper hjulet (ikke snora!). Da vil hjulet begynne å "trille" rundt i en sirkel rundt opphengspunktet, ikke falle ned slik man skulle tro.

Teorien bak dette lærer man f.eks. i det første Fysikk-faget på NTNU, og har med rotasjon å gjøre. Jeg har seff glemt teorien jeg lærte, men praksisen husker jeg ^^ :)

Og glem alt dette med sentrifugalkraft, den finnes ikke.. =p

Lenke til kommentar
Og glem alt dette med sentrifugalkraft, den finnes ikke.. =p

6172243[/snapback]

Den finnes nok, selv om du har fortrengt/glemt den :tease:

6172307[/snapback]

Nei.. Det finnes ingen sentrifugalkraft. Hvis du mener det finnes, så gi oss en kilde :) Det er bare en fiktivkraft som benyttes av folk som ikke skjønner seg helt på hva dem snakker om...

Lenke til kommentar

"Sentrifugalkraft" forbinder jeg med kraften som presser deg vekk fra kjernen i noe som spinner, om du beveger deg likt(karuseller, "falsk gravitasjon"...). Dette er vel ikke en egen kraft, men bare utfallet av du beveger deg i en retning, mens hele tiden vil du "kræsje" og bli ført med videre i rotasjonen. Slippes du ut av f.eks. romstasjonen med slik falsk gravitasjon, vil du fare i en retning, ikke fortsette i bane.

Korrekt?

Endret av Superslask
Lenke til kommentar
"Sentrifugalkraft" forbinder jeg med kraften som presser deg vekk fra kjernen i noe som spinner, om du beveger deg likt(karuseller, "falsk gravitasjon"...). Dette er vel ikke en egen kraft, men bare utfallet av du beveger deg i en retning, mens hele tiden vil du "kræsje" og bli ført med videre i rotasjonen. Slippes du ut av f.eks. romstasjonen med slik falsk gravitasjon, vil du fare i en retning, ikke fortsette i bane.

Korrekt?

6172621[/snapback]

Ja.. Det er dette mange kaller for sentrifugalkraft.

Sentrifugalkraft er begrepsmessig sett nokså det samme som Corioliskraft. For dem som vet hva det er da. Altså en fiktiv-/liksom- kraft som brukes for å forklare noe på en enkel måte. Men det er absolutt ingen kraft.

Lenke til kommentar
Men en sånn Powerball, gyroeffekten gjør det jo ordentlig tungt å flytte den. Hvis man hadde en sinnsykt solid Powerball, som spant x anntall 1000 rpm, med seg ut i verdensrommet og prøvde å dytte den, er det da mulig at hele deg ville flyttet seg i sedet for powerballen, selv om du har mye større masse?

Eller hvis du prøvde å snu den?

6171135[/snapback]

Kraft og motkraft: Hvis du snurrer på powerballen, vil den snurre like hardt tilbake på deg. Siden kraften øker kvadratisk, vil du fort oppleve at du selv beveger deg rundt for å få fart på ballen. I verdensrommet tror jeg du ville få en skjev spinn om aksen som går gjennom hodet og ned til beina.

Lenke til kommentar

Korrekt?

6172621[/snapback]

Ja.. Det er dette mange kaller for sentrifugalkraft.

Sentrifugalkraft er begrepsmessig sett nokså det samme som Corioliskraft. For dem som vet hva det er da. Altså en fiktiv-/liksom- kraft som brukes for å forklare noe på en enkel måte. Men det er absolutt ingen kraft.

6172729[/snapback]

Coroilisakselerasjonen oppstår fordi jorden spinner og store legemer med vann helst ikke vil spinne, så det er riktig at den ikke helt eksisterer i 3-d, men i 2-d vil den tilsynelatende eksistere, for hvordan skal en ellers forklare at vannet beveger seg?

Og sentriPETAL-akselerasjonen er den akselerasjonen som presser deg mot center i banen. sentriFUGAL ville vært den kraften som akselererer deg bort i fra midten fra banen, men tenk over dette: Dersom du holder noe i en tråd, og snurrer denne rundt veldig fort, vil det du snurrer rundt akselereres mot trådens retning. Hvis du slipper dette vil det fortsette den veien det gikk, det vil ikke "stoppe" rotasjonen og skyte ut rett ut i fra tråden!

Lenke til kommentar
Coroilisakselerasjonen oppstår fordi jorden spinner og store legemer med vann helst ikke vil spinne, så det er riktig at den ikke helt eksisterer i 3-d, men i 2-d vil den tilsynelatende eksistere, for hvordan skal en ellers forklare at vannet beveger seg?

Og sentriPETAL-akselerasjonen er den akselerasjonen som presser deg mot center i banen. sentriFUGAL ville vært den kraften som akselererer deg bort i fra midten fra banen, men tenk over dette: Dersom du holder noe i en tråd, og snurrer denne rundt veldig fort, vil det du snurrer rundt akselereres mot trådens retning. Hvis du slipper dette vil det fortsette den veien det gikk, det vil ikke "stoppe" rotasjonen og skyte ut rett ut i fra tråden!

6173078[/snapback]

Helt enig i den delen med sentripetalakselerasjon.

Angående corioliskraft, så ville jeg bare fram til at det ikke er en kraft, men en effekt -- som kalles kraft på samme måte som sentrifugalkraft. På engelsk er den rette betegnelsen for corioliskraft "coriolis effect" etter det jeg vet.. Det at vannet beveger seg pga. corioliseffekten, kommer av treghet.

Lenke til kommentar
Dette går jo fint ann det, at sentrifugalkraften holder den oppe. Geostasjonære sattelitter blir holdt oppe av sentrifugalkraften ...

6171925[/snapback]

Det er nok grundig feil.

Satelitter blir ikke "holdt oppe", de faller mot jorden hele tiden. Men pga hastigheten går de i bane rundt istedet for å dette rett ned.

Det er altså jordens tyngdekraft som holder en satelitt der den er. Som mange andre er inne på, sentrifugalkraft er ikke en faktisk kraft.

Lenke til kommentar
Men ja, jeg er også VELDIG interessert i å høre hva som var argumentet for at en powerball skulle kunne sveve i luften =P Skal du få det til, så tror jeg du må montere en propell på toppen hehehe...

-Stigma

6170696[/snapback]

Dette er jo mildt sagt en søkt teori, men jeg prøver meg alikevel, man lagger en veldig lett powerball, og det er jo sånn at det er et ytre skall på powerballen om jeg ikke husker feil, og et hull på toppen der du kan se en indre spinnende ball. Hva om man sørger for å ha det hulet opp, spinne opp powerballen i en veldig høy hastighet, slik at den indre ballen skyver lufta, da får man en luftstrømning over ballen, og dermed understrykk, sik at ballen får litt oppdrift :) Om man så gjør dette så fort at oppdriften blir relativt høy, og ballen er lett?

Det var den beste teorien jeg klarte å komme på sånn på stående fot :)

AtW

Lenke til kommentar
SHG.no selger en powerball som tåler 350hz=21000rpm

250hz tror jeg er en vanlig utgave, det er 15000 rpm.

6171727[/snapback]

Har du noe formel du bruker til å regne ut at 350Hz=21000rpm eller vet du det bare?

6171884[/snapback]

Hz = svinginger per sekund.

rpm = rotasjoner per minutt.

Så...for å komme fra "per sekund" til "per minutt" multipliserer du med antall sekunder i et minutt (60) :)

Edit: æsj, spørsmålet var for besvart for en "evighet siden"...overså visst hele side 3 jeg... :blush:

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Som noen andre over her er enige med meg i, sentrifugalkraften finnes ikke.. :)

Dersom noe skal gå i bane trengs det en kraft som hele tiden dytter deg inn mot banens sentrum, sentripetalkraften som noen sier, dersom denne kraften opphører (altså, du slipper tråden), vil kula du svingte rundt fortsette videre i akkurat den retningen du hadde når du slapp (forutsatt uvesentlig tråd :)), og denne retningen er vinkelrett på tråden.

Tegning:

O---> (fartsretning)
|
|
|
(snor)

La oss anta snora ryker:
    O---> (samme fartsretning)
|
|
|
(snor)

Ang. Powerball i rommet, dersom den holder stor fart, og du prøver å vri på den, vil "den vri deg", altså kule vil så og si ikke snu seg, men du vil dra deg selv rundt den (forutsetter veldig veldig mange rpm!).

For å spinne den opp vil etterhvert som du får fart på den du rett og slett spinne i "motsatt" retning, men en del saktere siden du har større masse/radius enn powerballen. Du får altså samme rotasjonsmoment (det var moment, var det ikke?) som powerballen med færre rpm.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...