Gå til innhold

Powerball (kan den sveve)

Anbefalte innlegg

Powerballen eller en hvilken som helst annen gyro vil aldri sveve. Den sviver jo rundt sin egen akse og opphever kreftene i alle retninger normalt på aksen, men ikke i aksens retning opp og ned. Tyngdekraften vil derfor alltid dra den nedover. Så lenge powerballen ikke er så stor at den har større tyngdekraft i seg selv enn jordkloden.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var det ikke noen som forsket på det og fant ut at grensen for når et "wormhole" vil oppstå med en powerball er når den oppnår 116465 rpm ?

Edit: Eller nei vent, grensen var 4 8 15 16 23 42.  Det er creepy det!

6169376[/snapback]

Haha, er ikke det de uheldige tall fra LOST serien?

Lenke til kommentar
Var det ikke noen som forsket på det og fant ut at grensen for når et "wormhole" vil oppstå med en powerball er når den oppnår 116465 rpm ?

Edit: Eller nei vent, grensen var 4 8 15 16 23 42.  Det er creepy det!

6169376[/snapback]

Haha, er ikke det de uheldige tall fra LOST serien?

6170271[/snapback]

Hahaha, ja det er de tallene fra Lost serien , det er creepy det!

Lenke til kommentar

Milde jesus... min fysikklærer hade kvelt seg selv om han leste denne tråden hehe =P

EN powerball (eller noen som helst gjennstad for den saks skyld) kan ikke oppheve tyngdekraften uansett hvor fort den spinner. Den eneste slags kraft som er er involvert utenom tyngdekraften på powerballen er sentrifugalkraften på powerballens skall.

Dvs. du kan spinne powerballen så fort du bare vil. Det eneste som vil skje er at til slutt så vil materialet den er laget av bli revet i stykker av sentrifugalkraften, og den vil med all sansynlighet "ekspoldere" i et regn av plast-splinter....

Men ingen sveving nei =)

Og hvis den var i det ytre rom, uten noen gravitasjonskraft som påvirket.... ja så ville akkurat det samme skjedd. Det er rett og slett fordi det er absolutt null sammenheng mellom sentrifugalkraft og gravitasjonskraft. Det ene kommer som resultat av en vektorendring, og det andre er en universell konstant...

Men ja, jeg er også VELDIG interessert i å høre hva som var argumentet for at en powerball skulle kunne sveve i luften =P Skal du få det til, så tror jeg du må montere en propell på toppen hehehe...

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er vel ett intressant spørsmål i grunn, men litt vel avansert for mitt hode.

jeg vet ikke hvordan rotasjon utvendig på powerballen vil påvirkes av jordens gravitasjonsfelt, men vil vel tro at jordens gravitasjon er konstant uansett, men la oss si at powerballen er stor og har plass til ett menneske inni, og når den da snurrer ved en viss hastighet ville vel den som var inni der oppleve vektløs tilstand tilslutt?

eller motsatt, at du får en mye høyere vekt enn vanlig

6169487[/snapback]

Venkten til den som sitter inni blir aldri endret. Hvis du tenker på den effekten som du får ved å kjøre "ufo'en" på tivoli, så er det et resultat av at sentrifugalkraften (den som "dytter deg ut" fra sentrum av det som roterer) blir så stor i forhold til gravitasjonskraften at du ikke merker noe til den. Du blir klistret til veggen så hardt at friksjonen mellom kroppen din og veggen er mer enn nok til å holde deg fra å falle ned.

Men vekten er konstant hele tiden den.... men du opplever mye sterke totale krefter på kroppen selvfølgleig. gravitasjon + sentrifugalkraft. La jeg gjøre klart at sentrifugalkraft på INGEN måte er det samme som gravitasjonskraft, og disse kan derfor på ingne måte påvirke hverandre heller.

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er slik at når en ball snurrer rundt. (teoretisk som jorda) vil den også måtte ha en "sentrifugalkraft" som holder den i bane rundt.

Ok... så en ball snurrer rundt. Og sentrifugalkraft hodler den i bane? :no:

I bane rundt HVA forresten?

Og en ball som snurrer vil ha en slags sentrifugalkraft overalt. hvis dere skjønner, for den snurrer jo like fort "ved ekvatoren" på ballen. Og da uansett hvordan ballen står i vinkel vil den "sentrifugal kraften" opphøre, på en måte.,

6167960[/snapback]

Selv om det er vanskelig i det hele tatt å oversette det der til noe meningsfyllt, så kan jeg konstantere at du tar feil. Sentripitalkraften på et objekt som spinner rundt sin egen akse, slik som en powerball, eller jordkloden for den saks skyld, ikke utdøver noe sentrifugalkraft på "polene". Dvs. det er ikke riktig å bruke betegnelsen polene, men de to punktene på ballen som ikke beveger seg. Sentrifugalkraften på overfalten av ballen øker mer og mer mot "evator" av ballen. (ekvator er heller ikke riktig begrep her, men jeg anntar folk kommer fram til hva jeg mener).

-Stigma

Lenke til kommentar
Så lenge powerballen ikke er så stor at den har større tyngdekraft i seg selv enn jordkloden.

6169981[/snapback]

Det blir vel helst et definisjonspørsmål hehe.... man kan si at det ikke er jeg som trekkes mot jorden, men jorden som trekkes mot meg. Begge er riktig i teknisk forstand =P (har ikke noe i mot å tenke på meg selv som universets sentrum jeg :tease: )

-Stigma

Lenke til kommentar

Men en sånn Powerball, gyroeffekten gjør det jo ordentlig tungt å flytte den. Hvis man hadde en sinnsykt solid Powerball, som spant x anntall 1000 rpm, med seg ut i verdensrommet og prøvde å dytte den, er det da mulig at hele deg ville flyttet seg i sedet for powerballen, selv om du har mye større masse?

Eller hvis du prøvde å snu den?

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Det blåser jo bittelitt under der når den spinner, men den vil nok falle fra hverandre før denne "oppdriften" veier opp for vekten.

Et litt mer interessant spørsmål er kanskje dette:

Man snurrer den i gang, og kommer etterhvert opp i den hastigheten som er det beste man klarer...

Dersom man reiser til Chile, eller et annet land på motsatt halvkule - skal man i så fall snurre den igang i motsatt retning for å unngå overraskelsen over at den bremser isteden for å øke i hastighet med den vante bevegelsen?

Hvorfor/hvorfor ikke? (ref:vannet renner ut i motsatt retning i en vask/et badekar på den sørlige halvkule)

Lenke til kommentar
Men en sånn Powerball, gyroeffekten gjør det jo ordentlig tungt å flytte den. Hvis man hadde en sinnsykt solid Powerball, som spant x anntall 1000 rpm, med seg ut i verdensrommet og prøvde å dytte den, er det da mulig at hele deg ville flyttet seg i sedet for powerballen, selv om du har mye større masse?

Eller hvis du prøvde å snu den?

6171135[/snapback]

Det er vridning som er tyngre på grunn av gyrokreftene. Å flytte ballen fra A til B krever den samme kraften, uavhengig av gyrokrefter. Du flytter ballen eller deg selv uavhengig av denne kraften, men man vil sikkert snu seg rundt gyroen om man prøvde å vri den i vektløs tilstand.

Lenke til kommentar

SHG.no selger en powerball som tåler 350hz=21000rpm

250hz tror jeg er en vanlig utgave, det er 15000 rpm.

Som du sikkert skjønner, skal det litt til for å ødelegge den slik. Lettere å "miste" den ut vinduet, tenker jeg.

Desverre tror jeg ikke gyro ballen i Powerballen er koblet til skallet på noen måte, dermed ville bare skallet snudd seg. Men gyroer kan nok brukes til mye.

Men hadde man klart å holde ett av de to punktene som ikke beveger seg på selve gyroen fast i lufta, ville hele powerballen blitt hengende i samme posisjon som du slapp den, så lenge den snurrer fort nok.

y<gyro>x <---festes kun, med f. eks. hyssing i x

Roterer slik at y og x står stille.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
SHG.no selger en powerball som tåler 350hz=21000rpm

250hz tror jeg er en vanlig utgave, det er 15000 rpm.

Som du sikkert skjønner, skal det litt til for å ødelegge den slik. Lettere å "miste" den ut vinduet, tenker jeg.

Desverre tror jeg ikke gyro ballen i Powerballen er koblet til skallet på noen måte, dermed ville bare skallet snudd seg. Men gyroer kan nok brukes til mye.

Men hadde man klart å holde ett av de to punktene som ikke beveger seg på selve gyroen fast i lufta, ville hele powerballen blitt hengende i samme posisjon som du slapp den, så lenge den snurrer fort nok.

y<gyro>x  <---festes kun, med f. eks. hyssing i x

Roterer slik at y og x står stille.

6171727[/snapback]

Har du noe formel du bruker til å regne ut at 350Hz=21000rpm eller vet du det bare?

Lenke til kommentar

Tenk analytisk

Du har 3 krefter som spiller inn... For å kunne oppnå fullstendig likevekt må det være 4, og alle like store.

Tyngdekraften er den 3. Oppløft er en 4. og manglende kraften.

Så powerballen faller naturligvis på gulvet like fort uansett turtall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...