MonZteR Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei! Har hatt en heftig diskusjon i klassen min: Kan er powerball sveve i luften (teoretisk) den må selvfølgelig ha et enormt turtall som ingen mennesker kan utføre for hånd. har dere en link eller liknende Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hei! Har hatt en heftig diskusjon i klassen min: Kan er powerball sveve i luften (teoretisk) den må selvfølgelig ha et enormt turtall som ingen mennesker kan utføre for hånd. har dere en link eller liknende 6167833[/snapback] Kan ikke sveve. Hvorfor skulle den kunne gjøre det? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Spennende, her må det vel noen matematiske formler til. Skal ikke legge meg utpå slikt nå Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Alt skal falle ned, inkludert powerball. Selv om det er store turtall så ble den trekt ned på jorda. Men jeg vet ikke hvilke fart den kommer til å ha på vei nedover og hvordan den går ned da. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Hvis den blir tyngre må det jo gå an å få den til å trekkes oppover istedet for nedover...? Eller nei.. det var jo den tyngdekraften ja. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ingen kraft i powerballen vil motvirke tyngdekraften. Den vil fungere som en gyro, men ikke som en oppdrift. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Den blir ikke tyngre, men på grunn av den gyroskopiske effekten blir den tyngre å håndtere. Kraften som trekker den mot bakken vil være nøyaktig den samme. Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det er slik at når en ball snurrer rundt. (teoretisk som jorda) vil den også måtte ha en "sentrifugalkraft" som holder den i bane rundt. Og en ball som snurrer vil ha en slags sentrifugalkraft overalt. hvis dere skjønner, for den snurrer jo like fort "ved ekvatoren" på ballen. Og da uansett hvordan ballen står i vinkel vil den "sentrifugal kraften" opphøre, på en måte., Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Nå begynte jeg å lure hvordan den ville oppføre seg ute i værdensrommet, hvor det er ikke noe tyngdekraft og la oss si den er opp i over 10 000rpm, noen ideer? Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Nå begynte jeg å lure hvordan den ville oppføre seg ute i værdensrommet, hvor det er ikke noe tyngdekraft og la oss si den er opp i over 10 000rpm, noen ideer? 6169096[/snapback] Den vil stå stille. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på: Hva var egentlig argumentene for at en powerball skal kunne sveve? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Den kan nok ikke sveve, men hvis man får den til å spinne fort nok vil det oppstå en revne i tid og rom, og powerballen vil warpe til et vilkårlig sted i verdensrommet. Ganske creepy i grunn... Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Den kan nok ikke sveve, men hvis man får den til å spinne fort nok vil det oppstå en revne i tid og rom, og powerballen vil warpe til et vilkårlig sted i verdensrommet. Ganske creepy i grunn... 6169261[/snapback] Wow, høres ut som sience fiction, og ja creepy Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Den kan nok ikke sveve, men hvis man får den til å spinne fort nok vil det oppstå en revne i tid og rom, og powerballen vil warpe til et vilkårlig sted i verdensrommet. Ganske creepy i grunn... 6169261[/snapback] Wow, høres ut som sience fiction, og ja creepy 6169306[/snapback] Lukter Star Trek ***** Høres ganske umulig ut dette...... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Bare husk å slippe den når den oppnår disse hastighetene, hvis ikke kan det hende at du følger med i hullet selv. Hvis du er ekstra uheldig kan det hende at bare deler av deg blir warpet, så du kan miste armen. Det er derfor ingen NASA-ansatte tør å bruke Powerball... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Var det ikke noen som forsket på det og fant ut at grensen for når et "wormhole" vil oppstå med en powerball er når den oppnår 116465 rpm ? Edit: Eller nei vent, grensen var 4 8 15 16 23 42. Det er creepy det! Endret 24. mai 2006 av Vice Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Alt de fant var en lapp med de tallene på. Blodcreepy... Samsvarte ikke tallene med en eller annen kode? EDIT: Det var visst de samme tallene man fikk hvis man dechiffrerte en kornsirkel som oppsto utenfor Cornwall i England for en stund siden... Endret 24. mai 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Det er vel ett intressant spørsmål i grunn, men litt vel avansert for mitt hode. jeg vet ikke hvordan rotasjon utvendig på powerballen vil påvirkes av jordens gravitasjonsfelt, men vil vel tro at jordens gravitasjon er konstant uansett, men la oss si at powerballen er stor og har plass til ett menneske inni, og når den da snurrer ved en viss hastighet ville vel den som var inni der oppleve vektløs tilstand tilslutt? eller motsatt, at du får en mye høyere vekt enn vanlig Endret 24. mai 2006 av TettSpaden Lenke til kommentar
kdog Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det er slik at når en ball snurrer rundt. (teoretisk som jorda) vil den også måtte ha en "sentrifugalkraft" som holder den i bane rundt.Og en ball som snurrer vil ha en slags sentrifugalkraft overalt. hvis dere skjønner, for den snurrer jo like fort "ved ekvatoren" på ballen. Og da uansett hvordan ballen står i vinkel vil den "sentrifugal kraften" opphøre, på en måte., 6167960[/snapback] Du er vel ikke tilfeldigvis Morten Harket, på en måte? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det er slik at når en ball snurrer rundt. (teoretisk som jorda) vil den også måtte ha en "sentrifugalkraft" som holder den i bane rundt.Og en ball som snurrer vil ha en slags sentrifugalkraft overalt. hvis dere skjønner, for den snurrer jo like fort "ved ekvatoren" på ballen. Og da uansett hvordan ballen står i vinkel vil den "sentrifugal kraften" opphøre, på en måte., 6167960[/snapback] Du er vel ikke tilfeldigvis Morten Harket, på en måte? 6169520[/snapback] Haha, bra observasjon! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå