muffe Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hvilken teksteditor er det som følger med i Red Hat 7.0, og hvordan starter man denne/åpner en fil i den? Redigeringen av filene må skje i tekstbasert modus. Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hei Pico er jo en fin editor. Startes med "pico <filnavn>" Lenke til kommentar
simmy Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 VI er også kjekt. Eks: vi jalla.txt Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 De som har brukt linux en stund føler seg sikkert mest komfortabel med vi eller emacs, men begge de er ganske vanskelig og kryptisk for utenforstående. (men dog. desto mer effektive når du lærer en av dem). Bruk pico eller nano til småtingene og lær deg emacs hvis du programmerer. (tutorial finnes i /usr/share/doc/emacs<versjon>). Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 vim er mye bedre enn vi da.. mye kraftigere. Den bygger på vi, så alle funksjonene til vi er med. Samtidig er framebuffer forbedret slik at en f.eks ser at en tar bort bokstaver. Ptomania Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Du har jo en som heter "ee". Også har du jo "xedit", hvis du kjører X-server. Finnes mye rart :smile: runmad [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-10-07 21:55 ] Lenke til kommentar
glabba Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Bruker selv Vim, men jeg lurer på om ikke pico er lettere å bruke hvis en er litt grønn. Lenke til kommentar
icarus1983 Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 *kremt* leveres RedHat med pico? Har kjørt slackware i alle år, og når jeg nå installerte RedHat 8.0 savnet jeg pico jah.. kunne ikke se at pine kom med heller. Mulig jeg har utelatt en pakke eller to under installasjonen Lenke til kommentar
Snask Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 joe ekke så gæernt det heller :wink: Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 vi er egentlig blitt en samlebetegnelse for alt som ligner på vi. vim, nvi, elvis... alt sammen startes som oftest med "vi". Dog vim er best :wink: Emacs er et fint operativsystem men mangler en god teksteditor :razz: pico/nano er enkle og lett-lærte teksteditorer som ikke er voldsomt funksjonelle Lenke til kommentar
glabba Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: *kremt*leveres RedHat med pico? Oops :sad: Lenge siden jeg prøvde RedHat. Minnet svikter. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hvis man skal ha noe som ikke trenger X men likevel ser fancy ut, syns jeg 'jed' er ganske grei. Med menyer (musa funker til og med hvis du kjører gpm), farger og syntax-highlightening og hele pakka. Minner litt om klassiske DOS-editorer/IDE'er som TurboPascal osv. Veldig enkel å bruke i motsetning til vi og denslags tull :razz: Ellers er jo som nevnt pico grei til *veldig* enkel redigering. Og til de som disser Emacs: Hvilke andre editorer kommer med integrert psykolog? Den har reddet livet mitt mange ganger når jeg har stått fast med vanskelige programmeringsoppgaver :smile: Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 15:32, skrev Langbein:Veldig enkel å bruke i motsetning til vi og denslags tull :razz:(...)Og til de som disser Emacs: Hvilke andre editorer kommer med integrert psykolog? Den har reddet livet mitt mange ganger når jeg har stått fast med vanskelige programmeringsoppgaver :smile: Vi rokker :razz: Emacs er sikkert fint til alt mulig annet, men kunne trengt en sikkelig editor sier jeg :wink: Lenke til kommentar
tore- Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 jeg vet om: vi pico nano ee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå