pleiadene Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Skal kjøpe meg kamera nå!er canon powershot s3 is bedre enn panasonic fz 30. canon fikk 6 i terning hos din side,men panasonic fz 30 har jo også fått mange priser, hva skiller de to? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Bildebrikke: S3IS: 6 MP, 1/2.5" FZ30: 8 MP, 1/1.8" Elektronisk søker: S3IS: 115 000 pkt. FZ30: 235 000 pkt. LCD: S3IS: 115 000 pkt. på 2" FZ30: 235 000 pkt. på 2" Zoom: S3IS: motorisert FZ30: fysisk ring (sparer strøm, mer nøyaktig og rask) Størrelse: S3IS: kompakt superzoom FZ30: SLR-størrelse Batterier: S3IS: standard AA FZ30: proprietært 720 mAH Ekstern blits: S3IS: ikke sko FZ30: sko (kjører selv en Metz-blits med hell) Manuell fokus: S3IS: via knapper FZ30: fysisk ring på objektivet Felles: - 12x zoom - fullt vridbar skjerm, som dermed kan stå beskyttet når ikke i bruk - bildestabilisator ...som jeg kommer på i farten. Endret 24. mai 2006 av manskow Lenke til kommentar
007_james Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Manskow: Trådstarter ønsker sammenligning mellom S3IS og FZ30. Er dataene du har oppført for S3IS eller for S2IS? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Sorry, har vært så mye S2-prat i det siste. Min liste gjelder S3, har redigert nå. Tror det ellers er lite som skiller S2 og S3 av disse punktene, som jeg husker i farten. Så med forbehold om feil tror jeg det stemmer noenlunde. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 At en gjenstand får terningkast seks på Din Side teller like mye som at Oddny Olsen i Harstad mener Glamour er verdens beste tv-program. De har imidlertid rett i dette tilfellet, men det var vel ikke sammenlignet med FZ-30. Skulle man sammenlignet kamera i forskjellige klasser, ville Ixus 750 fått terninkast en mot f.eks Nikon D200. Det blir urettferdige sammenligninger. FZ-30 er et bedre kamera enn S3IS på de fleste områder. Optikk, betjening og så videre. Det har nok noe høyere støynivå, men bruker man lav ISO vil bl.a. optikk gi deg skarpere bilder enn S3 IS. Men den største fordelen med FZ-30 er jo den mer manuelle betjeningen som f.eks zoomring og fokusring på selve objektivet. Det er rett og slett et mer profesjonelt kamera. Ulempen er at det er en del større. For deg blir spørsmålet... et stort men veldig bra kamera, eller et mindre og bra kamera. Hvis man ser det i et nøtteskall Lenke til kommentar
007_james Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Det ville kanskje være mere fornuftig å sammenligne S3IS med Panasonic Lumix DMC-FZ7 ? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg kan jo legge til Afseths velvalgte ord at jeg nå med mitt FZ30 har mitt tredje superzoom, de to første hadde motorzoom, og jeg kan ikke få fullrost bruken av de manuelle ringene for både zoom og manuell fokus. Zoomen er da lynkjapp og helt trinnløs. En nydelig løsning som gir litt speilrefleksfølelse.... Når det prates om størrelsen, så husk at på FZ30 kommer ikke zoomen en mm lenger ut, all linseforflytting skjer intert. De andre i den klassen drar ut noe lange "snabler" av noen objektiver ved zooming. Så den blir iallfall ikke større under bruk. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) At FZ30 er et bedre kamera enn S3IS, det er vel smak og behag og kommer an på øynene som ser. Her skal du få 2 tester på begge kameraene og her er det ikke snakk om noen Din Side test e.l. som ofte blir kritisert. http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...iew/index.shtml http://www.dpreview.com/reviews/CanonS3IS/Default.asp http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/ Som du vil se på testen til dpreview så oppnår S3IS Overall conclusion: Highly Recommended, mens FZ30 oppnår "bare" Recommended. Og som du ser i begge testene så har FZ30 et større problemer med støy enn S3IS. Blant disse 2 kameraene foretrekker jeg Canon, først og fremst p.g.a. størrelsen. Og jeg har heller ingen motforestillinger mot Panasonic kameraer som jeg har 2 stk av. De tar flotte bilder opp til 100 ISO. Endret 24. mai 2006 av sarom Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Data sammenligning fra DP Review Vil legge til i forhold til tidligere nevnt: FZ30 har 55mm linsefeste. S3 IS må ha et adapter. FZ30 har mulighet for bilder i RAW og TIFF format (ikke S3 IS) Nærgrense makro: FZ30 5cm , S3 IS 0cm Video: FZ30: 640x480/30fps mono (NB! egentlig 640x240 strukket) S3 IS:Ekte 640x480/30fps stereo, egen knapp for videoopptak. Tele: S3 IS marginalt lengre (432mm mot 420mm) Vekt m/batt og størrelse: FZ30 710g 141 x 86 x 138 mm S3IS 510g 113 x 78 x 76 mm Vil si det som Afseth at egentlig kan man ikke sammenligne disse kamera mot hverandre bit for bit. Jeg synes det er fint Manskow er fornøyd med sin FZ30. Likevel vil jeg anbefale de som foretrekker FZ30 fremfor S3IS om å sterkt vurdere DSLR. Selv valgte jeg S3 IS pga av meget god video med dedikert opptaksknapp, samt kompakthet i forhold til zoom/egenskaper. Er enig i at skjerm og elektronisk søker ikke har noen fantastisk oppløsning. Der det er kritisk mht til kvalitet på bildene, oppveier jeg det med å ta mange bilder samt bruke den avanserte bracketing funksjonen. Husk at liten oppløsning også har gunstig innvirkning på battertiden som er av klassens beste. Når det gjelder batteriene så vil jeg nevne at det er fire stk 1,5v AA. Kan bruke vanlige batterier som fås tak i overalt. Men selvfølgelig er det best å ha oppladbare NimH 2500mAH batterier. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) Jeg synes det er fint Manskow er fornøyd med sin FZ30. Likevel vil jeg anbefale de som foretrekker FZ30 fremfor S3IS om å sterkt vurdere DSLR Både før innkjøp av FZ30 og i tiden etterpå har jeg sterkt vurdert DSLR, bare så det er sagt. Ankepunktet har hele tiden vært størrelsen og pris på universalzoomobjektiv med tilsvarende brennvidde som de i hybridklassen har. I ettertid har både Afseth og flere tipset meg om den nye 28-300 fra Tamron, som vel blir noe rundt 35-450 "oversatt". Det høres jo glimrende ut, men den var ikke jeg klar over i høst, dessuten ville et 350D-hus + Tamron'en havne på en noe annen pris enn FZ30'n. Jeg har aldri vært i tvil om bildekvalitetsforskjellen, og man kan selvsagt lett bli fuktig i benklærne ved tanken på ISO800-bilder nesten uten støy (jeg har prøvd selv og sett), men pris var altså også et kriterie. Håper Norsk Tipping ringer en lørdag og forteller at det endelig er tid for et DSLR-kjøp. I mellomtiden er jeg storfornøyd med FZ30'n. Og skal vi først referer til relevante artikler, har vi disse: http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=62771 http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=86025 Altså først gull, deretter platiummedalje på toppen. DIWA er ikke et enkelt nettmagasin, men en sammensluting av testmagasin fra en rekke land. Endret 24. mai 2006 av manskow Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg er også storfornøyd med min FZ30. De gangene jeg får litt støy i bildet, bruker jeg Noiseware (gratisversjonen) til å fjerne det. Og det jeg liker aller best med den sammenlignet med DSLR, er den vippbare søkerskjermen. Lenke til kommentar
kka2 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Å bruke DIWA sine utmerkelser for å foretrekke ett kamera foran et annet er merkelig. Spesielt når man ser at kun en av DIWA sine medlemmer har testet Canon S3is, nemlig letsgodigital. Har studert tester på begge kameraene + Sony sine konkurenter. Konklusjonen jeg trakk var at Canon var det beste all-round kameraet. De fleste testene framhever svivel lcd, billedkvalitet og fokusering. De samme testene synes det er negativt at kamera ikke kan ta bilder i RAW, og at lcd er for liten og lite lyssterk. Min erfaring er at lcden på vårt kompaktkamere (Olympus Mju 810) er lysår bedre enn på Canon S3is. Dette er ikke noe jeg tenker på når jeg tar bilder. Batterikapasiteten er enormt bra med 4x2500mAh NiMh batteri. Kameraet anbefales for alle i gruppen amatører rett før dSLR. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 At FZ30 er et bedre kamera enn S3IS, det er vel smak og behag og kommer an på øynene som ser.Her skal du få 2 tester på begge kameraene og her er det ikke snakk om noen Din Side test e.l. som ofte blir kritisert. (linker) Som du vil se på testen til dpreview så oppnår S3IS Overall conclusion: Highly Recommended, mens FZ30 oppnår "bare" Recommended.Og som du ser i begge testene så har FZ30 et større problemer med støy enn S3IS. Blant disse 2 kameraene foretrekker jeg Canon, først og fremst p.g.a. størrelsen. Og jeg har heller ingen motforestillinger mot Panasonic kameraer som jeg har 2 stk av. De tar flotte bilder opp til 100 ISO. 6167179[/snapback] Det er klart at man vil ha forskjellige oppfatninger av ting, men testers konklusjoner tar også utgangspunkt i pris. Canon S3IS er jo et mye rimeligere kamera enn FZ-30, og vil lett få "Higly recommended" over et bedre kamera, bare prisen er lav nok. Jeg har enda til gode å se en test som ikke tar pris i betraktning i det hele tatt. Ja, Panasonic sine kamera generelt sliter med høyere støy enn f.eks Canon og Nikon. FZ-30 vil gi skarpere bilder enn S3 IS på lav iso pga. god optikk, mens på høy ISO gir S3 IS bedre bilder (egne meninger). FZ-30 er også et høyere spesifisert kamera, med manuell zoom og fokusring, flere manuelle funksjoner, helt annen optikk og så videre. Det blir litt feil å sammenligne disse to kamera, og at det billige får "Higly recommended" og det dyre bare "recommended" betyr ikke at det billige er bedre. Teksten som skrives om et kamera, vil også bli mer og mer kritisk jo høyere prisen er, ettersom høy pris gir større forventninger til et kamera. At en test derfor skriver mer negativt om FZ-30 enn S3 IS har sin naturlige forklaring i at man til prisen forventer mer av FZ-30. Hva man foretrekker av størrelse er også smak og behag. Et lite lett kamera er lett å ta med seg, og veldig anvendelig. Et større kamera brukes nok noe mer profesjonelt, og FZ-30 sine funksjoner og kvalitet generelt, legger jo da også opp til dette. Lenke til kommentar
jensanders Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Skal kjøpe meg kamera nå!er canon powershot s3 is bedre enn panasonic fz 30.canon fikk 6 i terning hos din side,men panasonic fz 30 har jo også fått mange priser, hva skiller de to? 6166585[/snapback] Det sikreste er vel at du prøver de ut i en fotobutikk. Mekanisk zoom er et absolutt pluss. Jeg er svak for den fleksible LCD-skjermen på Canon. Så har Canon "tatt til vett" med tanke på at du løfter opp blitz. Jeg misliker sterkt når blitz som spretter opp av seg sjøl (jeg vet ikke hvordan Panasonic har løst dette). Lykke til! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Skal kjøpe meg kamera nå!er canon powershot s3 is bedre enn panasonic fz 30.canon fikk 6 i terning hos din side,men panasonic fz 30 har jo også fått mange priser, hva skiller de to? 6166585[/snapback] Det sikreste er vel at du prøver de ut i en fotobutikk. Mekanisk zoom er et absolutt pluss. Jeg er svak for den fleksible LCD-skjermen på Canon. Så har Canon "tatt til vett" med tanke på at du løfter opp blitz. Jeg misliker sterkt når blitz som spretter opp av seg sjøl (jeg vet ikke hvordan Panasonic har løst dette). Lykke til! 6216684[/snapback] 100% enig, en oppsprettende blits er forbaskede irriterende, på mitt Dynax 5D slipper jeg dette, og jeg liker det veldig godt! Lenke til kommentar
Seatrout Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg kender ikke canon S3IS, så jeg kan ikke give nogle svar mht. hvilken der er bedst, men jeg har for knap 2 måneder siden købt et panasonic FZ30 til min far. Min far er meget tilfreds med kameraet. Billederene som han har fået fremkaldt er ekstremt skarpe ! Det gælder også de billeder, som han har printet ud i "stor" størrelse på A4 på fotopapir. Alle billeder er utrolig flotte mht. farver og skarphed...Jeg kan ikke se støjen, men måske hvis det kom helt op i A3 størrelse, men hvilken amatørfotograf har brug for det? Jeg har også haft mulighed for at låne kameraet flere gange. Det er et kanont sjovt kamera at lege med....med mange manuelle indstillinger, men der er heldigvis også mulighed for at sætte den på automatisk, hvilket min far udelukkende bruger !! Det eneste der irriterer mig ved det kamera, som ved alle andre digitalkameraer, er at der er video i den. For fanden....hvornår holder de op med det pjat !!?? Hvis man vil have ordentlige videoptagelser, så køber man et videokamera! Det var bedre at de brugte pladsen i kameraet til yderligere fotografiske muligheder eller andet. Dette var bare et indspark fra mig af. Håber du kan bruge det til noget. Mvh. Michael Larsen, Danmark Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg ser at noen skriver at S3IS har motorisert zoom, på dette kamera er det ikke noen bakdel, det har en utrolig bra batterikappasitet uansett, så det skal du ikke bekymre deg om. Selv hadde jeg kjøpt S3IS ( pga billigere og større billedsensor) istedenfor begge disse kamera. Og ikke nok med det, viss jeg skulle hatt et så stort kamera som Fz30 ville jeg heller kjøpt DSLR, da dette har mye mer muligheter, og er bedre etter min smak. Lenke til kommentar
torve Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Jeg ser at noen skriver at S3IS har motorisert zoom, på dette kamera er det ikke noen bakdel, det har en utrolig bra batterikappasitet uansett, så det skal du ikke bekymre deg om.Selv hadde jeg kjøpt S3IS ( pga billigere og større billedsensor) istedenfor begge disse kamera. Og ikke nok med det, viss jeg skulle hatt et så stort kamera som Fz30 ville jeg heller kjøpt DSLR, da dette har mye mer muligheter, og er bedre etter min smak. 6217997[/snapback] S3 IS har mindre sensor enn FZ30 FZ30 har også hot-shoe, raskere og mer nøyaktig zoom, mye bedre lcd-skjerm og søker, som er med på og gjøre manuell fokus mulig. Har også RAW format som gir helt andre muligheter når det gjelder bilderedigering. Størrelsen og tyngden på kameraet gir også ett stødigere kamera. Altså ligger FZ30 en klasse over S3 IS når det er snakk om fotoredskap. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Til S3IS sitt forsvar, så har større sensor lite å si så lenge støynivået uansett er høyere på FZ-30. Men FZ-30 ligger en klasse over S3IS, og det blir derfor feil å sammenligne de, og å sammenligne tester. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Vil bare nevne at S3-IS bruker under ett sekund på å zoome fra full vidvinkel til full tele om en zoomer på kjappeste måte. Den har 2 hastigheter. En kjapp og en treg. Har ikke noen særlig erfaring med manuell zoom, men har ingen problemer med å kjapt få det utsnittet jeg vil ivertfall Jeg er også en av dem som liker veldig godt at blitzen ikke spretter opp automatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå