Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*

Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det irriterer at det skal være så grønnjævlig vanskelig for folk å vite forskjell på "et" og "ett". -_-

Så, forklar oss det. Jeg brukte elleve år på skolen for å få det trykt inn i skallen, og har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal forklare det videre. x)

Lenke til kommentar

Ett brukes kun når du skal understreke at antallet er 1. Eksempel: "Hjelp! Jeg spiste bare ett knekkebrød til frokost! Jeg må ha anorexia!"

Et brukes i alle andre tilfeller (der du har bruk for å angi at det er et ubestemt intetkjønnsord i éntall). Eksempel: "Der borte ser du et hus. Et riktig pent hus faktisk."

Det er samme forskjellen mellom en og én også, men jeg har fått et inntrykk av at bruk av aksenttegnet ikke er så bra lengre. Jeg bruker det selv, men jeg gidder ikke å rette på andre.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Han spurte etter en forklaring. Jeg ga ham en forklaring.

Forøvrig kjøper de færreste mer enn ett hus, så det er egentlig unødvendig å påpeke at du kun kjøpte ett hus. Setningen ser styggere ut hvis 'ett' er brukt unødvendig. Og i tillegg vitner det om at forfatteren er like språklig kompetent som en 14-åring.

Lenke til kommentar
Han spurte etter en forklaring. Jeg ga ham en forklaring.

Forøvrig kjøper de færreste mer enn ett hus, så det er egentlig unødvendig å påpeke at du kun kjøpte ett hus. Setningen ser styggere ut hvis 'ett' er brukt unødvendig. Og i tillegg vitner det om at forfatteren er like språklig kompetent som en 14-åring.

Stakkars deg :)

Lenke til kommentar

At folk er så jævla pirkete med: ipod eller Ipod, nvidia eller Nvidia, GPS eller gps, etter at HW- nettverket skrev den ene artikkelen og iPod greiene. Er så sykt irriterende å lese kommentarer til en artikkel, hvor de fleste innleggende går ut på: "ååååå.. dere skrev Ipod med liten i, åååå dere skrev sugmeg med stor S. ååååååå"

Lenke til kommentar

I det hele tatt mange drittunger på denne nettsida som tror det er kult å prike på skrivefeil. Faen meg så veslevoksent og barnslig at det er helt forjævlig. Sålenge forfatteren gjør seg forstått, så ser jeg ingen problemer med noen skrivefeil.

Get a life, you fucking loosers!!!

Lenke til kommentar

Ja, at hele Norge skal forstå hverandre er jo bare noe tull. Fuck Språkrådet og alle dets regler.

jEg SKRiVER KOOSeeN EG VeL!

(Legg merke til alle vokalene er små. Ånei, trenger vi fast sette hva er vokal er nå også?!)

(orddeling var med vilje)

jaja blabla det er ikke sånn nå. Men vent, bare vent. Anarki!

Lenke til kommentar
I det hele tatt mange drittunger på denne nettsida som tror det er kult å prike på skrivefeil. Faen meg så veslevoksent og barnslig at det er helt forjævlig. Sålenge forfatteren gjør seg forstått , så ser jeg ingen problemer med noen skrivefeil.

PS. Man kan bruke tre utropstegn etter hverandre, jo

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...