Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når eg får langt over seksti-søtti prosent plagiat på innleveringane mine på it'sl, enda eg har gjort dei heilt sjøl.

Fikk selv 85 prosent utslag på plagiatkontrollen på en oppgave i høst. Vi konkluderte med at den ikke virker helt som den skal.

Heter programvaren Ephorus eller lignende?

Hvis ikke så se om du ikke får prøvd den. Den er genial.

Lenke til kommentar
Ordet «stjelt» irriterer noko heilt grenselaust. Alle bruker det heile tida, så eg byrjar å lure på om det er lov.
Lyser-bøyning. De bøyer et sterkt verb som om det skulle vært svakt. Det korrekte er å stjele - stjeler - stjal - har stjålet, men det blir bøyd som f.eks. å tenne - tenner - tente - har tent. Er egentlig bare et spørsmål om tid før det blir en godtatt skrivemåte, men det er fortsatt latterlig kjipt. Heter har stjålet, ikke har stjelt. Dagens lille grammatikkleksjon fra eplefe. 8D
Lenke til kommentar

Nå skrev jeg det, og det gjorde han og (han sa og at han "så" det overalt, dermed antok jeg at det er skriftlig"). Er helt rett som du sier at Lyser-bøying av verb er vanlig (og ikke minst tillatt) muntlig. 8D

"Stjelt" eller "stjælt" eller til og med "stælt" er fullstendig tillatt.

 

Edit: Jeg blingset angående hva han sa. Beklager så mye. 8D

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Ordet «stjelt» irriterer noko heilt grenselaust. Alle bruker det heile tida, så eg byrjar å lure på om det er lov.
Lyser-bøyning. De bøyer et sterkt verb som om det skulle vært svakt. Det korrekte er å stjele - stjeler - stjal - har stjålet, men det blir bøyd som f.eks. å tenne - tenner - tente - har tent. Er egentlig bare et spørsmål om tid før det blir en godtatt skrivemåte, men det er fortsatt latterlig kjipt. Heter har stjålet, ikke har stjelt. Dagens lille grammatikkleksjon fra eplefe. 8D

Jeg leste en gang en post her inne der det var en som faktisk gikk andre veien og hevdet at han ikke tente på, men tann på et eller annet (et bål eller noe i den dur). Den syntes jeg var ganske ekstrem.

 

Men dette med at stjal blir til stjelte er vel noe man bare må finne seg i at skjer med språket. Mener å huske at gravde/grov (et hull i bakken el.l.) var et eksempel i norskboken jeg hadde på VGS, på et verb som har fått preteritumsbøyningen sin "svekket".

Lenke til kommentar

På ett vis håper jeg at språket er litt forandret i den retning når jeg blir pensjonist. Da skal jeg med vilje snakke veldig konservativt, med massevis av sterke verb og ordentlige kj-lyder, og la det regne edder og galle over dagens ungdom som ikke kan å snakke (og skrive, for den del) skikkelig.

 

Vent litt - jeg gjør jo dette allerede. Ai, ai, ai ...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk gidder å irritere seg over skrivefeil!!

Noen blander inn dialekt(meg selv feks), en har skriveleif og andre har kanskje ikke lært seg å skrive skikkelig enda? Det er jo tross alt en del fra u.s her. Jeg var ikke NM i norsk skriftlig i den alderen, og er det heller ikke den dag i dag.

Og/å feil.. hvem bryr seg?? :roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...