Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er noe som irriterer meg grenseløst... Må det være norsk læreren min... Skulle lese 3 tekster i norsken idag.. Greit nok det, men siden hun leser så sinnsvakt treigt, må det da være lov å lese for seg selv? Men neida! Hun skulle på død å liv lese høyt!

 

På den tiden hun brukte på å lese igjennom en gang... Lese jeg og endel andre igjennom samme teksten TRE hele ganger. Håpløst..

 

/Yaricks :)

Lenke til kommentar

Etter Norsk Språkråd står det ingenting om to punktum, men derimot dette om tre:

 

Tre punktum markerer nøling eller uavsluttet periode eller ord

 

Han er vel ikke …? (mellomrom foran første punktum når ord er utelatt)

 

Hva f… gjør du her? (ikke mellomrom foran første punktum når bokstaver er utelatt)

 

 

Tre punktum markerer utelatelser i sitater

 

Bukken hadde han stelt med siden i vinter […], men nå var det gjort på en liten stund, og han skulle ikke se den mer.

 

--

 

Det vil da være greit å anta at to punktum er feil, mens tre er lov.

 

Sjekk selv på www.sprakrad.no | Punktum

Endret av scorpier
Lenke til kommentar

i dag så gikk nesten lunta mi, meg å en venn hadde et gym opplegg, som vi ble rett og slett trynedømt av lærern i karakteren. i dag så snakka vi med læreren og vi fikk beskjed, "ja, vi veit vi har behandlet dere urettferdig, men vi gidder ikke gjøre noe med det.

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Hva med utropstegn? Det er det vi trenger svar på.

 

Hovedregelen er at vi bruker utropstegn for å vise at noe er ment som et utrop, en ordre, en oppfordring, et ønske eller liknende følelsesladede utsagn. Eks.: Sett deg! Velkommen til bords! Det er ikke nødvendig å bruke utropstegn i bruksanvisninger, instrukser o.l. Eks.: Skriv her. Vær vennlig og svar straks. Merk at det ikke skal være mellomrom foran utropstegnet.

 

(fant dette her)

Wikipedia

Endret av scorpier
Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg grenseløst over personer som rakker ned pp kristene.

 

Jeg har ingenting imot at de ikke er kristene, men hvorfor skal de heletiden rakke ned på oss som er ? Rakker vi ned på at de ikke er kristene ? Jeg gjør ihvertfall ikke det og forventer det samme av de.

Det er en billig og grei måte å fremstå som reflektert og opphøyd, og forståelig nok er den populær. De driter seg imidlertid ut når religionsmotstanden blir religiøs. De skviser minst like mye konstruert mening ut av egen kjepphest som de religiøse gjør ut av sitt livssyn.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg grenseløst over personer som rakker ned pp kristene.

 

Jeg har ingenting imot at de ikke er kristene, men hvorfor skal de heletiden rakke ned på oss som er ? Rakker vi ned på at de ikke er kristene ? Jeg gjør ihvertfall ikke det og forventer det samme av de.

De er vel ikke store tilhengere av irrasjonalitet, da.

 

Men, altså, med mindre man bekjentgjør troen sin slipper man det problemet.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg grenseløst over personer som rakker ned pp kristene.

 

Jeg har ingenting imot at de ikke er kristene, men hvorfor skal de heletiden rakke ned på oss som er ? Rakker vi ned på at de ikke er kristene ? Jeg gjør ihvertfall ikke det og forventer det samme av de.

De er vel ikke store tilhengere av irrasjonalitet, da.

 

Men, altså, med mindre man bekjentgjør troen sin slipper man det problemet.

 

Åja, nei jeg prader ikke rundt å dingler med et kors, bare irriterer meg over folk som ikke klarer å godta andre personers tro.

Lenke til kommentar

1. De hiver troen sin i alle mulige situasjoner og blir fornærmet når folk forteller sitt personlige syn, som ikke er det samme som deres.

 

2. Kranglingen handler om noe helt annet, men troen er lettere å skylde på.

 

Det er faktisk ytterst sjelden jeg opplever at folk blir mobbet fordi de er åpent kristen eller muslim eller hva det nå måtte være.

Lenke til kommentar
Åja, nei jeg prader ikke rundt å dingler med et kors, bare irriterer meg over folk som ikke klarer å godta andre personers tro.

Er det snakk om venner/bekjente som tar det opp med deg eller folk på nettet, slik som her på forumet for eksempel? For jeg ser en viktig skillelinje der. Når man diskuterer slikt med personer man hverken kjenner eller kan i det hele tatt kan se uttaler man seg på et mer generelt grunnlag, og det er som regel ikke ment personlig.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...