Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, men jeg skal ikke klage. Er nok mye enklere å ha bokmål som sidemål i og med at vi blir mata med det i aviser, TV osv.

 

Er litt uenig med at selvundervisning er nok. Det finnes UTROLIG mange nordmenn som ikke klarer å gjøre seg forstått gjennom å skrive, og det siste de trenger er å bli forvirret av forskjellige sidemål.

 

Jeg mener at man skal kunne velge étt skriftspråk, og ha det resten av undervisningstiden din. De som vil ha nynorsk får det, de som vil ha bokmål får det. Det er mange i min klasse som aldeles ikke burde lært seg nynorsk, da de ikke en gang klarer å holde skikkelig styr på bokmål.

 

Har også hørt med en fra Volda, han går på ungdomskole, og der lærer de nynorsk. De har ingen form for bokmålsundervisning, slik at han har måttet lært seg bokmål på egenhånd. Er nynorsk det "politisk korrekte" skriftspråket eller, slik at de som skriver det skal få slippe bokmål? Foresten så gjelder det samme på flere skoler i Oslo, hvor man skoler er blitt fritatt nynorsk.

 

Selv skriver jeg begge typene ganske bra, men er allikevel ikke tilhenger av å lære begge deler.

 

(alt er ikke rettet til Suka sin post, men er litt mer mine subjektive meninger rundt emnet)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...