Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At alle nye boliger nå må ha handicaptoalett og mange andre HC ting, irriterer. Sitter og øser meg opp her så jeg nesten sprekker!

 

Fucking signed! Hva skal jeg med HC toalett?

 

Dersom jeg faktisk blir HC, så kan jeg skaffe det. Men jeg gidder faen ikke betale i dyre dommer uten av det blir det. Faen i helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hva skjer hvis man lar vær å bygge det da? er jo ditt hus.

Det er kun nye hus dette gjelder. Du har ikke lov til å sette inn toalett om det ikke allerede er et handicap toalett installert.

 

Hvem skal passe på at alle følger reglene?

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis man lar vær å bygge det da? er jo ditt hus.

Det er kun nye hus dette gjelder. Du har ikke lov til å sette inn toalett om det ikke allerede er et handicap toalett installert.

 

Hvem skal passe på at alle følger reglene?

Godt spørsmål. Jeg regner vell med at du må ha godkjennelse av alt som bygges i Norge, og de vil vell nekte deg godkjennelse om du ikke møter kriteriene for handicaptoalett. Her er forresten kravene:

 

* Rommet skal ha plass til en hinderfri snusirkel, som har en diameter på 1,5 meter utenfor møbleringssonen.

* Det skal være minst 900 millimeter fri sideplass på den ene siden av vannklosettet og minst 200 millimeter på den andre siden.

* Ved gulvmontert vannklosett plasseres avløpsrør i vanlig avstand fra veggen. Når det er aktuelt med plassering av vannklosett ut på gulvet med forkanten inntil 850 millimeter fra veggen, kan dette løses med en såkalt p-lås.

* Ved et eventuelt veggfestet vannklosett skal det benyttes en skål som bygger minst 700 millimeter ut fra veggen.

* Dusjarmaturen skal være ettgreps, ha termostat og skal plasseres mellom 800 millimeter og 900 millimeter over gulvnivå.

* Dusjhodet skal kunne høydereguleres mellom ca 900 millimeter og 2,1 meter over gulvnivå.

* Dusjnisjen skal være uten trinn og kanter i forholdet til gulvet rundt.

* Veggen i dusj- og toalettsoner utføres med skrufaste plater eller tilsvarende for å gi festemuligheter til ettermontering av utstyr som armstøtte, bøyler, klappseter e.l lignende i en høyde på mellom 400 millimeter og 1,6 meter over gulvnivå.

* Gulvet skal være sklisikkert

* Kontrastfarger mellom flater og inventar skal forenkle orienteringen.

* Dersom det leveres belysning, skal den være avblendet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...