Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*

Neppe

Anbefalte innlegg

Det er fryktelig mange nordmenn som snakker en form for nynorsk
Dialekter er ikke en "form for nynorsk", på lik linje med at "østlandsk" ikke er en form for bokmål. :)

Nå var det meningen fokuset skulle ligge på ".. med mange av de særegne nynorske ordene." og ikke at de snakker skriftspråket nynorsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som irriter meg med nynorsk er at vi har vært nøft til å lære det på skolen, når vi helt klart ikke har bruk for det til daglig! energien som vi har vært nødt til å bruke på nynorsk kunne vært brukt på å lære for eksempel matte eller naturfag. Ting man faktisk får behov for senere i livet. og dessuten har alltid Ivar Aasen irritert meg.

Så om vi vanlige norske statsborgere har noe vi skulle sagt, ville iallfall jeg sagt NEI til nynorsk! :cool:

Skjønner du ikke vil ha nynorsk. Du sliter jo allerede med å skrive bokmål.

haha å eg som trudd eg skrev bra bokmål, me tanke på at eg ha vært våken så lenge at eg går på autopilot :p

Det som er morsomt her er at du sier vi som prater Bokmål er vanlige. Så de som prater nynorsk er Uvanlige?

Mtp de fleste skriver bokmål så er det vel uvanlig å skrive nynorsk ja.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk som er irritert fordi de må lære nynorsk.

Det er fryktelig mange nordmenn som snakker en form for nynorsk, med mange av de særegne nynorske ordene. Og la meg bare si, det er utrolig hvor vanskelig det er å bli forstått i Oslo. Men det er stort sett kun i Oslo. Ellers på østlandet går det fint.

SPYNORSK ER DRIT!

La det være helt klart. Tvungen læring med skjeen helt nede i halsen har bidratt til dette synspunktet.

Ellers så er det ikke noen som snakker nynorsk eller bokmål, hallooo...ooo... de er jo skriftspråk begge to.

"Per 1. oktober 2009 hadde 13,2 % av grunnskoleelevene med norsk som morsmål nynorsk som hovedmål."

Kilde: Wikipedia

Ja nynorskbrukere er en minoritet. An annoyance.

Endret av WarpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
La det være helt klart. Tvungen læring med skjeen helt nede i halsen har bidratt til dette synspunktet.
Så vidt jeg vet, er alle fag på skolen "tvungen læring". Hvorfor misliker ikke du naturfag, matematikk og lignende fag på lik linje?

Er det kanskje bare fordi du ikke får det til?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor lærer man? For å kunne få nok kunnskap til å få seg en jobb senere slik at man skal kunne tjene penger. Alt annet er vissvass. Å lære nynorsk betyr at man kaster vekk dyrebar tid som kunne gått til de langt mer nyttige fagene. Alt pga. en gruppe mennesker med makt (og for ikke å glemme Ivar Aasen, den tufsen) som har den samme tankegangen som deg.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å lære for å få en jobb. Om du jobber i kassa på RIMI trenger ikke du mer enn barneskoleutdannelse. Var vel penger du skulle tjene, var det ikke? Tenk på alle pengene du kunne tjent ved å jobbe isteden for å ha gått på ungdom/videregående skole! DÆven, hadde jo blitt kjemperik jo!

Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke nynorsk, men har ikke noe imot at andre skriver det. Herregud, det er da et fritt land, folk må få lov å bruke det skriftspråket de vil. Har man hatt nynorsk som hovedmål på skolen er det da naturlig for dem å skrive det til vanlig også. Man kan ikke vente at de som skriver nynorsk skal omstillle seg bare fordi man ikke liker skriftspråket.

Nynorsk er helt greit så lenge jeg ikke er nødt til å skrive det selv eller lese en nynorsk bok. Fikk en sånn til bursdagen en gang. :no: Jeg har lest den en eller to ganger, men fy faen så sakte det går. :p Det er alltid ord der som jeg ikke forstår, slik at jeg må lese setninger om igjen for å få en mening utav det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å lære for å få en jobb. Om du jobber i kassa på RIMI trenger ikke du mer enn barneskoleutdannelse. Var vel penger du skulle tjene, var det ikke? Tenk på alle pengene du kunne tjent ved å jobbe isteden for å ha gått på ungdom/videregående skole! DÆven, hadde jo blitt kjemperik jo!

Neida, det finnes ikke ulike jobber. Ingeniører, hva er det?! Høgskoler og Universiteter, pfff trenger ingen forhåndskunnskaper. Barneskole og ungdomsskole danner jo grunnlaget i tilfelle du vil ha en bedre jobb enn å sitte i kassa. Ingen på den alderen vet selv hva man vil gjøre senere. Så tror du bør revurdere den uttalelsen. Hvorfor orker jeg å svare egentlig...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

HVA man lærer er jo relevant.

Hvis jeg vil ha en litt mer lønnsom jobb en kassa på et stormarked, bør jeg være flink i et fag som er relevant for yrket.

I denne sammenheng er de fleste fagene nyttige.

Du kan ikke engang bli kokk uten å vite hva en desiliter er. Matte er nyttig.

Naturfag er nyttig hver dag. Kunnskapen om at bilen trenger fire ganger så lang bremselengde hvis du dobler hastigheten, er nyttig info når du kjører bil.

Jeg trenger vel ikke å forklare hvorfor norsk og engelsk er viktig å kunne?

Nynorsk er kun nyttig for de som skal bli lærer i nynorsk.

Hvis man dropper dette fra pensum, vil man slippe å undervise i faget, og elevene slipper å lære det.

Den eneste grunnen jeg har hørt FOR nynorsk, er at hvis du jobber i et offentlig kontor, og noen sender et brev på nynorsk, har de krav på å få svar på samme målform.

I stedet for å la denne regelen styre pensum, er det mye lettere å fjerne regelen.

Jeg er kun for EN form for tvungen sidemålsundervisning.

Det er at de som insisterer på å lære seg nynorsk, OGSÅ må lære seg bokmål.

Men altså ikke motsatt vei.

Samene lærer seg norsk. De har aldri krevd at alle andre må lære seg deres språk.

Lær av samene. Bruk hobbyspråket deres på fritida.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er imot nynorsk som et obligatorisk fag i ungdomsskole og videregående skole. Bokmål er rent, presist og internasjonalt anerkjent som "norsk."

Jeg ser derimot nytten i faget som obligatorisk på barneskolen (1. til 7.), da språket er en del av landet og kulturen vår. Grunnleggende forståelse for språket er da nødvendig og nyttig i hverdagen. Men at vi må fortsette å lære dette i den tiden hvor vi skal forbedre oss på arbeidslivet er poengløst hvis utdannelsen ikke krever det.

I ungdomsskole-trinnet og oppover burde nynorsk være sidestilt med internasjonale språk som fransk, tysk, spansk og så videre, og dermed være et valgfag.

De fleste av oss som har vært innom spill- og bildelene på forumet skjønner at tiden nynorsk bruker i denne tidsperioden kunne blitt brukt mye bedre i bokmålstudier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neida, det finnes ikke ulike jobber. Ingeniører, hva er det?! Høgskoler og Universiteter, pfff trenger ingen forhåndskunnskaper. Barneskole og ungdomsskole danner jo grunnlaget i tilfelle du vil ha en bedre jobb enn å sitte i kassa. Ingen på den alderen vet selv hva man vil gjøre senere. Så tror du bør revurdere den uttalelsen. Hvorfor orker jeg å svare egentlig...

Hvorfor skal jeg ha historie og lære om noe som har skjedd når jeg ikke kan forandre utfallet :roll: . Kan heller lære ting jeg kan bruke fremover. Skolen burde kun hatt matematikk, engelsk, IT-relaterte og naturfaglige fag. Alt annet er tull.

Jeg skal bli arkeolog forresten.

For å være seriøs. Nynorsk er et av disse fagene hvor du bygger opp almennkunnskap, på samme måte som hele norskfaget er med på å berike ditt sinn. Nå kan det diskuteres hvor gøy de forskjellige fagene er. Selv mislikte jeg alle fag untatt matematikk og fysikk, men jeg prøvde (og feilet :wee:) på de andre, men å kalle det unødvendig er å dra det litt langt.

Og det var ikke akkurat som at nynorsk var tortur heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det irriterer meg forresten at det heter "høgskole". Hva er galt med "høyskole"?

Høgskole:

nth_underdusken.jpg

Høyskole:

hay%20side%20of%20barn.jpg

Men for å være seriøs; Du seier andre er usaklege, når du sjølv hatar ei folkegruppe som skriv annleis enn deg kun fordi du ikkje likte nynorsk-faget på skulen. Skal eg hate alle religiøse fordi eg ikkje likar RLE? Nei, religion har ingenting å seie med mindre personen flyg rundt og sprengjer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bli arkeolog, men vil ikke lære historie? Ja jøss.

Poenget mitt var at det en lærer er allmenkunnskap innenfor flere emner. Om en har bestemt seg for å bli yrke A, så skader det ingen å kunne litt om B.

Og nei, jeg skal ikke bli arkeolog, prøvde å fremheve hvor teit det er å si at 'jeg skal bli ingeniør, hvorfor skal jeg lære om religion?', hva om en ombestemmer seg?

Suck it up.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...