Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Modern var grønnruss da hu gikk ut fra datidens grunnskole en gang for 30-40 år siden. :p

 

For min del er rosaruss siste året før grunnskolen starter, oransjeruss siste året på grunnetskolen, grønnruss om du går landbruk e.l., hvitruss om du er kristen, blå om du er økonomi e.l. (IKT for min del), svart om du går yrken uten å bli blå eller grønn) og rød om du fullfører tre år med kjedelige fag før du ender opp i kassa på første og beste dagligvarebutikk i noen år for å ha råd til å studere noe annet.

I should know, jeg har vært innom allmenn og påbygg, dølt som faen, men uansett.

 

Ting som irriterer så grenseløst akkurat nå, er at det kan hende jeg er syk. Klarer ikke å konse helt om noen ting, fryser og skjelver og har en nasty hoste jeg antok jeg fikk av å røyke for mye natt til søndag og mandag. -_-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Russefargene er vel gjeldene over hele landet?

Nei.

Wikepedia says yes.

 

Fargene russen bruker på lue, russedress og annet utstyr varierer fra sted til sted, men dette er de mest vanlige:

 

* Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag, musikk, dans og drama, naturbruk, medier og kommunikasjon eller påbygging til generell studiekompetanse.

* Blåruss er elever som tar studiespesialisering med økonomi, eller service og samferdsel. Opprinnelig var det service og samferdsel som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allmennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø og Stavanger er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse.

* Svartruss er elever som går på en yrkesfaglig studieretning utenom service og samferdsel.

* Grønnruss ble fra ca. 1995 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført.

* Oransjeruss er avgangselever ved ungdomsskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss.

* Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Eventuelt kan jenter ha rosa klær og gutter lyseblå.

 

Rødruss og blåruss fra Spjelkavik videregående skole iført russeluer og -dresser i Ålesund 17. mai 2005.

 

Tradisjonene med grønn-, og særlig oransje- og rosaruss, er ikke blitt særlig utbredt.

Lenke til kommentar

Hørt om Rosaruss(siteåret i barnehagen) men grunnskoleruss?

Grønnruss er jo de som går Landbrukskole

 

Det var det før ja, nå er de sorte.

Nei hæ? de som var grønnruss i Trondheim gikk Landbruksskole, mens de sorte gikk yrkesfag.

 

Da varierer det ihvertfall etter hvor man er i landet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...