Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk på den gule pila til venstre for trådnavnet, eller klikk på datoen til høyre på skjermen.

 

Det med datoen funka, takker :) Den gule pila går vekk når man har lest tråden da..

 

Det hadde i alle fall vore veldig unaturleg for meg å skrive bokmål til dagleg. Og ein har ikkje så mykje sidemål i skulen at det bør vere plagsomt på nokon måte. Ein kunne heller fjerna enkelte delar av RLE-en, der er det mykje unyttig der.

 

RLE er greit nok, iom at det kun er i grunnskolen man har det. Så lenge læreren er nøytral i forhold til relgioner, that is.

Lenke til kommentar

Det hadde i alle fall vore veldig unaturleg for meg å skrive bokmål til dagleg. Og ein har ikkje så mykje sidemål i skulen at det bør vere plagsomt på nokon måte. Ein kunne heller fjerna enkelte delar av RLE-en, der er det mykje unyttig der.

 

RLE er greit nok, iom at det kun er i grunnskolen man har det. Så lenge læreren er nøytral i forhold til relgioner, that is.

 

Sant nok, men det er litt irriterande at stoffet blir presentert som fakta etter "introen" til religionen. Istaden for å skrive "muslimar trur at Allah er den einaste guden" skriv dei "Allah er den einaste guden.

Det er sjølvsagt opplagt at dette er det forskjellige folk trur på, men det er fortsatt litt små-plagsamt.

Lenke til kommentar

Imho så burde bokmål fases ut, ikke nynorsk.

 

Det ble sagt av en som har skrevet bokmål hele livet og fikk 3-ere og 4-ere i nynorsk.

 

og alle på skolen fik 2 i 2 Norsk faget. er det det du vil ?

 

dere vill sikker bruke dialekt argumentet for å fronte nynorsken men det blir feil.

 

når man snakker dialekt så kan en del av utalene ligne på nynorsken , men det er også alt.

 

egentlig så burde men kutte ut Nynorsken til fordel for dialekter som skriftspråk

Lenke til kommentar

Folk som biter i skjeia eller gaffelen irriterer meg. Sitter og spiser suppe, *klukk, klukk* fra andre siden av bordet, *Kikker svakt bort på kniven*. Jeg blir også gæærn av folk som sitter og slurper eller folk som slafser værre enn en satan sjøl...

Verre med de som absolutt skal puste inn når de putter mat i munnen. Høres ut som om de prøver å suge i seg maten.

Lenke til kommentar

Imho så burde bokmål fases ut, ikke nynorsk.

 

Det ble sagt av en som har skrevet bokmål hele livet og fikk 3-ere og 4-ere i nynorsk.

 

og alle på skolen fik 2 i 2 Norsk faget. er det det du vil ?

 

dere vill sikker bruke dialekt argumentet for å fronte nynorsken men det blir feil.

 

når man snakker dialekt så kan en del av utalene ligne på nynorsken , men det er også alt.

 

egentlig så burde men kutte ut Nynorsken til fordel for dialekter som skriftspråk

Et kroneksempel på at det ville være bedre å bruke mere ressurser på å lære ett språk ordentlig... Uansett, dialektene langs hele kysten vår + trøndelagene ligner stort sett mer på nynorsk enn bokmål.

Lenke til kommentar

Men det er fortsatt mye lettere å lese bokmål (synes jeg). Dessuten synes jeg ting virker mer seriøst når det er skrevet på bokmål. Ikke vet jeg hvorfor da.

 

En annen ting er at enkelte deler av skolebøkene vi hadde var skrevet på nynorsk. Særlig når det gjaldt de tekniske bøkene så ble det et helvete å lese ettersom nynorsk bruker andre uttrykk for å beskrive samme ting.

Lenke til kommentar

Holder på og klikke her nå. En kamerat skal ha hjelp med og åpne en fil i winrar. Det er noen musikk filer som skal inn i iTunes. Han klarer faen meg ikke og gjøre det en gang. Jeg klarer ikke og forstå at noen folk er så komplette idioter i pc at de ikke klarer dette en gang. Har lyst til og skrike hardt og brutalt opp i trynet på dem at det ikke er så fuckings vanskelig. argh...

Lenke til kommentar

Eg har delvis forbetra ein kamerat som var slik med pc før. Let me google that for you, ignorering og å få dei til å tenke logisk over kva dei nettopp har gjort er nøkkelorda. Han er fortsatt på høgde med ein elleveåring når det gjeld data, men eg trur han kanskje klarar å lære litt av å trykke seg fram her og der no.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...