Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*


Neppe

Anbefalte innlegg

Som 14-åring burde man ikke jobbe, man har mer enn nok tid til å bli voksen når man er voksen.

8391709[/snapback]

Så du sier at unge gutter heller skal få masse penger av foreldrene sine istedet for å tjene noe selv ?

 

Om de som 14 åring vil og kan jobbe et sted, hvorfor ikke ? Fint at unge ser at om de skal de ha penger, så må de tjene dem selv.

8391915[/snapback]

Som 14-åring synes jeg man skal få være ung, uten å måtte bekymre seg for å jobbe, uten å måtte ofre tid man kunne brukt på studiene til å tjene penger og uten å måtte ha de kjipe jobbene 14-åringer får. Hvis han vil jobbe utenom så er det fint, men å bli satt i en situasjon hvor man er nødt til å jobbe fordi familien ikke ønsker å gi penger synes jeg er en veldig kjip ting å gjøre. Man blir ikke en ødelagt, bortskjemt drittunge av at man ikke kommer seg i arbeid med en gang, eller fordi man får penger av foreldrene.

 

Jeg er ikke helt med på hvor du fikk "masse penger fra foreldrene" fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ehm, man lærer vel ikke akkurat verdien av penger når man bare får dem.

8391602[/snapback]

Kanskje ikke, men jeg lærte iallfall verdien av penger etter å ha brukt opp masse på tull etter konfirmasjonen. De pengene jobbet jeg ikke så mye for.

Nå sløser jeg uansett ikke så mye

8391705[/snapback]

 

Mange som jeg kjenner som fikk ekstremt mye penger var ikke nødvendigvis noe rik. De var bare (u)heldig og hadde mange skilte foreldre, besteforeldre osv. Som resulterte i en veldig stor familiekrets. Og da får man mye penger til komfen også, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Lillebroren min sitter og ser på tv på Cartoon Network (en tegneserie-kanal for unger) og han har på nesten maks volum og jeg skal prøve å spille piano samtidig og han nekter å skru ned lyden. :mad:

 

Fy farsken altså :mad:

8392780[/snapback]

 

Gi ham et spark i balla, og skru ned lyden selv ;)

Lenke til kommentar
Lillebroren min sitter og ser på tv på Cartoon Network (en tegneserie-kanal for unger) og han har på nesten maks volum og jeg skal prøve å spille piano samtidig og han nekter å skru ned lyden. :mad:

 

Fy farsken altså :mad:

8392780[/snapback]

 

Gi ham et spark i balla, og skru ned lyden selv ;)

8392856[/snapback]

 

Lillesøsken får støtte uansett, så er ikke vits egentlig. Det vil bare resultere i at han ikke får spille mer piano når lillebroren skal se på Cartoon Network.

Lenke til kommentar
Lillebroren min sitter og ser på tv på Cartoon Network (en tegneserie-kanal for unger) og han har på nesten maks volum og jeg skal prøve å spille piano samtidig og han nekter å skru ned lyden. :mad:

 

Fy farsken altså :mad:

8392780[/snapback]

 

Gi ham et spark i balla, og skru ned lyden selv ;)

8392856[/snapback]

 

Lillesøsken får støtte uansett, så er ikke vits egentlig. Det vil bare resultere i at han ikke får spille mer piano når lillebroren skal se på Cartoon Network.

8392880[/snapback]

 

So true, so fucking true :cry:

 

Hater lillebroren min når han skal plage vettet av meg :thumbdown:. Blir et par gloser og en haug med slag :thumbup::yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Som 14-åring burde man ikke jobbe, man har mer enn nok tid til å bli voksen når man er voksen.

8391709[/snapback]

Så du sier at unge gutter heller skal få masse penger av foreldrene sine istedet for å tjene noe selv ?

Om de som 14 åring vil og kan jobbe et sted, hvorfor ikke ? Fint at unge ser at om de skal de ha penger, så må de tjene dem selv.

8391915[/snapback]

 

14åringer skal konsentrere seg om skole og venner, ikke jobbe. Det blir fort sånn at det da blir all fokus på å jobbe mest mulig for å ha mest mulig penger å søle vekk. Jeg er helt med på at det er greit å skjønne at man ikke får alt man peker på og at penger ikke vokser på trær og alt det der, men jeg synes at en 14åring godt kan ha andre ting på fritiden enn jobb. Om de har lyst å ta seg en sommerjobb eller noe sånt for å ha egne penger, for all del, det går i det minste ikke ut over skolen.

Lenke til kommentar

Ting som irriterer meg grenseløst er slik som skjedde idag!!

 

Var på vei på jobb og kjørte E18 da plutselig jeg punkterer. Jeg er fint nødt til å stoppe på siden av motorveien, sette opp varseltrekant, finne fram reservehjul, finne fram jekk og begynne og skifte dekk rett ved siden av E18.

 

Løsne dekket, jekke opp bilen som tar hundre år med den forbanna dårlige jekken jeg har, skifte dekk o.s.v.

 

Det er mindre morro da jeg har på penbukse, hvit skjorte mens jeg skal gjøre dette. Dette synes noen folk er utrolig festelig at personer punkterer og da må sitte og skifte dekk mens de stolt kjører forbi selv. Er enda mer festelig når jeg sitter i pentøy og gjør dette. For å markere dette så tuter de for å markere at de ler av meg.

 

Fin start på uka, indeed! :realmad:

 

Er noen koselig folk og stopper og spør om jeg trenger hjelp, så er ihvertfall noen forstående personer der ute.

Lenke til kommentar
on topic: Imbesile bussjåførere. Hvor vanskelig kan det være å kjøre A til B, og til riktig tid. Det virker som det er uhyre vanskelig her *sukk*.

8391602[/snapback]

 

Dette irriterer meg litt akkurat nå. Faren min kjører buss, og tro det eller ei, timeplanen de får fra buss-selskapet gjør det tilnærmet umulig å holde ruten når det er mye trafikk. Bussen kan ikke brøyte seg gjennom kø heller. Ofte er tidsplnanen lagt opp på enkelte ruter slik at det bare gis ett minutt skingringsmonn, og da sier det seg selv at bussen kommer for sent hvis den må stoppe i alle de rød lysene (de som ikke automatisk skifter til grønt pga en sensor i bussen). utenom rushtiden holder bussene - hvertfall her i Stavanger - tiden så godt som på sekundet.

 

 

Over til noe som irriterer meg jævlig!

Bomringen rundt Stavanger!

Først, for mange år siden, ble det vedtatt 10 kroner fra 06:00 til 18:00 og gratis i helgene. Så ble det 13 kroner (30% økning!) fra 06:00 til 18:00, gratis i helger, og SÅ blir det 13 kroner 24 timer døgnet, alle dager! Og ikke nok med det. Får man betale med visakort? Neida. Man er nødt til å drasse på mynter. Vi som ikke har brikke i vinduet, vel og merke. Og tror du kvitteringen man kan bruke innen en time i andre bomstasjoner skrives ut riktig hver gang? Nei. Den kommer av og til uten strekkode, og andre ganger kommer den ikke i det hele tatt. "Trykk for assistanse". Javel? Det har aldri fungert, så da sitter jeg faen meg der i stasjonen på pur trass helt til en reparatør kommer og fikser det! Hvis de skal forlange blodpris hele døgnet, så får de i det minste se til at det fungerer!

 

Bare 13 kroner, tenker dere kanskje? Dersom man jobber utenfor Stavanger, så blir det veldig mye i løpet av en uke ekstra, og hvis man er så uheldig at man begynner på jobb rundt tolv og slutter på kveldstid, så blir det tusenvis av kroner ekstra i året siden det ikke lenger er gratis på kvelden. Jippi!! Gjelder ikke meg, heldigvis. I Kristiansand har de jo fanden meg ikke kvitteringssystem engang!

 

Poenget med bomstasjonen var for å innføre en rushavgift. Man skulle betale litt ekstra for å bruke bilen når trafikken var tyngst for å få flere folk til å bruke kollektivtrafikken (bussene er forøvrig sprengt til randen og har en stor mangel på sjåfører). Hvordan kan det da forsvares at man må betale etter klokken seks? Det er jo av og til knapt biler på veien om kvelden, men like forbannet må man stoppe og fòre stasjonen med flere mynter! Og nei, den veksler ikke heller. Det er jo såklart for mye forlangt. De regner jo med at folk flest ikke drasser rundt på kronestykker, så da tjener de penger der også når folk hiver innpå tjuekroner.

 

Fy faen, så irritert jeg blir av slikt! Det er ikke det at jeg ikke har råd til å avse pengene, det er kun av prinsipp!!

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar

Det er forståelig at bussen ofte kommer for sent, men at den kommer for tidlig er faen meg helt jævlig!

 

Ta f.eks nå i dag, nå er klokka 5 på halv 12. Bussen jeg må ta for å komme meg til skolen i dag, skal egentlig gå om 15 minutter, men siden det er lite traffikk ute på denne tiden av dagen, betyr det at bussen kommer 7-10 minutter for tidlig!

 

Herregud, ligger du så langt foran ruta - stopp et sted og vent! Hvor vanskelig er det?

 

Nå må jeg løpe som faen, så snakkes!

Lenke til kommentar
Det er forståelig at bussen ofte kommer for sent, men at den kommer for tidlig er faen meg helt jævlig!

 

Ta f.eks nå i dag, nå er klokka 5 på halv 12. Bussen jeg må ta for å komme meg til skolen i dag, skal egentlig gå om 15 minutter, men siden det er lite traffikk ute på denne tiden av dagen, betyr det at bussen kommer 7-10 minutter for tidlig!

 

Herregud, ligger du så langt foran ruta - stopp et sted og vent! Hvor vanskelig er det?

 

Nå må jeg løpe som faen, så snakkes!

8395660[/snapback]

 

Ja, dette er jeg enig i at er irriterende. Da er det sjåførens feil, ingen andres.

Jeg tok bussen en del da jeg jobbet i studietiden min, og ingenting var mer irriterende enn å se bussen gå utenfor butikkvinduet 3-4 minutter for tidlig når jeg var i ferd med å slukke lysene og låse døren. Da ble det å ta neste buss ti minutter senere for så å stå i sentrum en halvtime og vente på at at min buss skulle ta runden nok en gang.

Lenke til kommentar
Snip.

8392443[/snapback]

Som sagt, om en 14 åring vil jobbe, så må han få lov til det. Å tvinge han til det, er jo ulovlig så.

8395773[/snapback]

Det skal ikke mer til når det gjelder "tvang" enn at ungen spør "kan jeg få penger til å gå på kino med vennene mine?" og du svarer nei, før gutten i den verste pubertetsalderen hvor det er vanskelig nok å få innpass, blir tvunget til å skaffe seg en jobb for å ikke ende opp som en total outsider.

Lenke til kommentar
Men om foreldre også har dårlig råd, så må gutten godta at han må bidra om han vil ha noe selv. Da gjør han et valg.

 

Mange foreldre som ikke kan gi ungen sin penger til å gå på kino.

8395808[/snapback]

Hvis det først er tilfellet, så er det nå greit. Da er det ikke snakk om hva foreldre velger å gjøre, om de føler det er på tide at ungen selv betaler litt, osv. Jeg snakket om situasjoner hvor de voksne fint kan betale for ungen, men føler at nå som gutten er 14 er det på tide å få seg jobb. Slikt kan vente.

Lenke til kommentar

Kinobilletter, andre sosiale aktiviteter (som f.eks dagskort i et skitrekk etc..) , kule klær (med måte), spillkonsoll, solbriller, mobiltelefon og så videre, og så videre; slike ting synes jeg er helt greit at en 14-åring får av foreldrene. Han kan gjerne gå som avisbud en time etter skolen hvis han har lyst på den "fancy telefonen alle vennene har, men som tilfeldigvis koster 3000 kroner", så kan han være med å betale litt hvis den til 500 som faren har foreslått ikke er god nok. Det samme gjelder spill til Xboxen. Hvis det ikke er nok med et spill i måneden eller ett eller annet slik, så kan han sponse noen av dem selv. Kino og sånt synes jeg foreldrene kan betale. Det er tross alt sin egen unge, man blir glad selv av å glede ungen, så lenge det ikke går over styr slik at ungen blir utakknemlig.

 

Man ødelegger ikke en unge ved å kjøpe dem ting så lenge det er noenlunde ordinære ting man snakker om.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...