Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst! *LES første post*

Neppe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk som prøver å tråkke på andres ytringsfrihet, og jøder.

Ytringsfriheten har sine grenser den også.

Kort om ytringsfrihet:

Ytringsfrihet; Rett til fritt å gi uttrykk for meninger om politikk,religion,moral og andre forhold.

Ifølge Verdenserklæringen om menneskerettighetene art. 19 skal alle ha rett til ytringsfrihet. Det samme slås fast i Den Europeiske menneskerettighetskonvensjonen art. 10 og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter art. 19, og de stater som har tilrådt en av de to konvensjonene, har dermed en juridisk forpliktelse til å praktisere ytringsfrihet.Ikke desto mindre er det en rekke land som ikke har ytringsfrihet.Konvensjonsbestemmelsene gir også et visst rom for avgrensning av ytringsfriheten.

I Norge har ytringsfriheten grunnlovsvern, jf Grl. § 100, som i 2004 fikk en ny utforming hvor det slås fast som hovedregel at ytringsfrihet skal finne sted.Dette modifiseres noe i § 100 2.ledd,hvor det heter at ingen kan holdes rettslig ansvarlig på annet grunnlag enn kontrakt eller annet privat rettsgrunnlag for å ha meddelt eller mottatt opplysninger,ideer eller budskap,med mindre det lar seg forsvare holdt opp mot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøkning,demokrati og individet frie meningsdannelse.Ytringsfriheten kan dog komme i konflikt med andre sterke hensyn, f.eks. hensynet til taushetsplikt og ærekrenkelse.Enkelte ytringer kan rammes av forbudet mot å utsette en person eller gruppe personer for hat,forfølgelse eller ringakt på grunn av vedkommendes trosbekjennelser,rase,hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse (Jf strl. § 135 litra a,se rasediskriminering, jf Rt. 1997 s. 1821).

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Mulig. Men da holder jeg meg på fortau. eller sykler når rushtia er over

Du sier med andre ord at syklister som holder en hastighet på 30-40km/t skal sykle på fortauet, for og så bli en fare for barn og andre?

Jeg har selv syklet mye på veien, og det kan i seg selv være en risikosport. Det er faktisk noe av det verste som finnes, folk som deg. Folk som ikke tar hensyn og tenker hovedsaklig på.. seg selv. Nå kjenner jeg ikke din situasjon, men begge parter må absolutt samarbeide for at det skal fungere.

okei.. må slutte der før jeg blir enda mer usaklig.

Jeg sier med andre ord at dere kan vel greie å sykle utenom rushtid. Jeg har også til overs å se en syklist i 40km/t.

Jeg tar hensyn til alle jeg. Deg også. Helt til du finner ut at du skal leke kamikaze midt i rushtia, midt i veien. Da kan du brenne sakte for min del

Vært mindre rush om alle syklet. ;)

Staten hadde spart milliarder i helseutgifter, spart co2 osv.

Dessuten holder jeg selv alltid en fart et stykke over 30 km/t på flata, altså skal det bare slakt nedover før man er i 40 km/t.

Det er tungt å akselerere på sykkel, derfor er gangsti sjeldent et valg.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/sport/fotball/artikkel.php?artid=578395

Dette! Faen at folk som meg, som kun ser fotball når det er EM eller VM samt landskamper nå er nødt til å investere i parabolantenne og et mest sansynlig svinedyrt abonnement med bindingstid for å få sett på. Det kommer jo selvfølgelig aldri til å skje at jeg investerer i noe sånt, men faen så idiotisk! NRK har jo alltid hatt VM og jeg synes det burde ha vært et MINIMUM at vi fikk se det gratis på NRK!

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/sport/fotball/artikkel.php?artid=578395

Dette! Faen at folk som meg, som kun ser fotball når det er EM eller VM samt landskamper nå er nødt til å investere i parabolantenne og et mest sansynlig svinedyrt abonnement med bindingstid for å få sett på. Det kommer jo selvfølgelig aldri til å skje at jeg investerer i noe sånt, men faen så idiotisk! NRK har jo alltid hatt VM og jeg synes det burde ha vært et MINIMUM at vi fikk se det gratis på NRK!

De må jo skaffe penger til MGP :!: .

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...