McBitch Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Irriterer meg at jeg ikke fant på mer kødd når jeg var fjortiss, slipper jo så lett unna. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Uttrykket "ser den", som alle plutseleg har byrja å bruke. Jeg kan ikke huske å ha sett eller hørt andre enn meg bruke "ser den". Jeg gjør det derimot hele tida. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Må bare få sitere noe fra brukeren Blomsterbobb i en ganske ny tråd: Det har seg sånn at eg var hos tannlegen idag, der ble eg forvekslet med ein annen person ved samme navn. Han hadde time for å trekke ei visdoms-tann, eg var der bare for å borre hull i ei tann, så eg endte opp med å trekke tannen. Irriterer meg veldig over innkompetente folk! Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ARGH! Irriterer meg over at folk velger å spørre om enkle ting på forum, isteden for å sjekke wiki eller google først. Greit nok om det er noe litt mer spessiellt, eller anbefalinger innenfor ett felt. Men ting som "Trenger litt info om ****" og får svar som "wikipedia.org/wiki/****" og "google.com/search/asdjalsdkjasldja****" ... uff. Lenke til kommentar
CP-Monkey Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Irriterer meg over folk som sier at andre er dumme fordi de spør etter hjelp. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ARGH! Irriterer meg over at folk velger å spørre om enkle ting på forum, isteden for å sjekke wiki eller google først. Greit nok om det er noe litt mer spessiellt, eller anbefalinger innenfor ett felt. Men ting som "Trenger litt info om ****" og får svar som "wikipedia.org/wiki/****" og "google.com/search/asdjalsdkjasldja****" ... uff. Synes nå at Diskusjon.no er en bedre kilde enn wikipedia o.l Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvordan samfunnet er lagt opp til ett enormt underskudd på søvn for oss som går på skole. Hadde virkelig ikke hatt vondt av å starte 09:30, gjerne seinere også, istedet for klokka 08:15 hver dag. Vurdert muligheten for å legge deg tidligere? :!: Jeg må opp klokken halv sju for å rekke skolen. Jeg har lest at voksent menneske bør ha 7,5-8 timer søvn hver natt, jeg som er 16 år og fortsatt vokser burde nok ha ca. 9 timer søvn. Skal jeg da få mine 9 timer med søvn må jeg da sovne klokka 21:30. Allerede her ser man at det er håpløst. Jeg er hjemme fra skolen ca. klokka 16:00, lekser+spise tar minst to timer hver dag. Skal jeg da få lagt meg slik at jeg sovner klokka 21:30 burde jeg hoppe til køys 21:00, da får jeg altså 3 timer usammenhengende (blir avbrutt av middag) fritid hver dag. Dette er grunnen til at jeg skreiv "Hvordan samfunnet er lagt opp.." For det første er skoledagene rett og slett for lange, jeg er ofte utslitt når jeg kommer hjem fra skolen, som selvfølgelig igjen har sammenheng med mangelen på søvn. Siden jeg kommer så seint hjem fra skolen er jeg sulten og tar meg alltid en matbit, orker ikke å starte rett på lekser fordi jeg sliten. Etter å ha spist/hvilt i en halvtime-time er det ikke vits i å starte på noe fornuftig fordi middagen snart står på bordet. Middagen er ferdig på ett teit tidspunkt fordi foreldra er så seint hjemme fra jobb. Så først ved 17:30-18:00 tiden kan jeg starte å faktisk gjøre noe. Dessuten starter de fleste underholdene programmene på TV ved 20:30-21:30. Regner med at du ser tegninga. Jeg er fryktelig sliten og trøtt alle dager, bortsett fra i helgene. Man kan se det på meg også, er mørk under øyna, ser ofte litt bleik ut. Dessuten har jeg lett for å bli syk. Søvn er kjempeviktig, likevel blir det tatt ifra oss. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) En del studier har vist at elevene lærer mer om de starter på skolen en time senere, f.eks. klokka 9 i stedet for klokka 8. Vi hadde fleksitid på ungdomsskolen, og da kunne jeg velge å sove en time ekstra de fleste ukedagene, og heller jobbe litt mer om ettermiddagen - fantastisk! Fordi vi fikk disponere mer av tida på skolen selv betød det også at jeg fikk gjort nesten alle leksene på skolen også. Altså mer søvn, mer opplagt på skolen, fikk gjort leksene og endte opp med mer fritid hjemme - uten å måtte legge meg tidlig. Det at alle elevene i en klasse må følge samme program gjør studiehverdagen veldig ineffektiv. Mye av skoledagen brukes på å vente på at resten av klassen blir ferdig, repetere ting som du allerede kan osv. Små utsettelser som skjer flere ganger hver time, og som stjeler noen minutter av studietiden din hver gang. I løpet av en enkelt skoledag mister du kanskje en full skoletime med effektiv jobbing, gjerne mer. Endret 8. januar 2009 av Arthemax Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Når man kommer på skolen klokka 8 og går klokka 4 er det lett å ikke få med seg mye av undervisninga, og være slapp og trøtt. Spesielt for de som må reise en del for å komme seg til skolen. Burde heller vært fra omtrent 10 til rundt 15 synes jeg, men med strengere disiplin og effektivt arbeid. Ikke bare blir de aller fleste opplagte, men det tas vekk mye dødtid. De som har behov for hjelp kan bli igjen i et par timer, eller komme tidligere. Hadde det bare vært slik.. :/ Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) 08.15.. de må være tungt det.. 07.00 begynner min arbeidsdag Endret 8. januar 2009 av Xander^ Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Var i fjøset klokken seks jeg, da jeg gikk på skole. så slutt å syt ikke hver dag, men ofte nok. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 08.15.. de må være tungt det.. 07.00 begynner min arbeidsdag Og den varer til halv fire, pluss en time eller to med lekser hjemme? Hvis ikke kan du slutte å klage over at vi klager Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis skolen hadde vart fra 10-15 hadde vi fått en hel haug med slappe ungdommer som skulle ut i arbeidslivet om noen år. "Å fy fader, jeg må jobbe fra 8-16.. !!" Skolen er ikke lagt opp for at de som bor i huttitu skal ha korte dager, men det får være synd for de som bor i huttitu Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er jeg enig i. Men spesielt på barne og ungdomskolenivå så har det vært i det siste mange nedlegginger og sammenslåinger av skoler ute i distriktene, for å spare penger. Ingen kan som foreldre eller privatpersoner si at det er forsvarlig for barn i den alderen å måtte ta bussen flere timer fram og tilbake hver dag. Slik at de gjerne må opp klokken fem og er hjemme klokken seks hver dag. Det er en lang dag for barn som skal hjem for å gjøre lekser. Dagen er jo over da. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hvis skolen hadde vart fra 10-15 hadde vi fått en hel haug med slappe ungdommer som skulle ut i arbeidslivet om noen år. "Å fy fader, jeg må jobbe fra 8-16.. !!" Skolen er ikke lagt opp for at de som bor i huttitu skal ha korte dager, men det får være synd for de som bor i huttitu Skoledag 09:00-14:30 med halvobligatoriske arbeidstimer før/etter selve skoledagen på ungdomsskolen/studiespesialisering vgs tror jeg ikke ender opp med ungdommer som er fremmede for 8 timers arbeidsdag. Det at elevene får delegere tiden sin selv tidlig i studiene er viktig for dem som går videre til høyskole/universitet, og jeg tror ikke resten har noe imot valgfrihet heller. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Mente at skoledagen var 8:30 - 14:00 jeg... Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg har 2 timer fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg legger meg. Så dere har mer fritid enn dere tror! Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 La meg late som om jeg for et øyeblikk er værmannen i himmelen. Omtrent rundt månedsskiftet oktober/november driter jeg snø sammenhengende i rundt to uker. "Værsågooood, mennesker, nå blir det julestemning tenker jeg!" Trær knekker over strømledninger, alle som ikke er ute og måker snø fra første minutt kan lik så godt bestille sesongkort på sydenflyene, eller enklest av alt, bygge seg selv inn i en snømann og fryse ihjel først som sist. (Med stil.) MEN, mindre enn en uke før jul pisser jeg på med litt regnvær, slik at snøen blir stygg og hard, trærne får tilbake sin triste høstform, i stedet for fin julekappe av snø. Julestemning be gone!! Over til nåtid, og jeg, som den allmektige værmannen jeg er, ombestemmer meg faen meg atter en jævla gang. "Det er fremdeles vintermåned folkens, here comes the snow!" Denne gang overgår jeg meg selv til gangs. Snømaskinene jobber overtid, og det dumpes ned 2 meter snø på mindre enn to uker. Brøytekantene truer med kollaps, og hverken fotgjenger, bil eller buss kan føle seg trygge. Så kommer den store tvisten i historien: Etter nevnte to meter med snø går jeg bare rett over til REGN IGJEN! Og siden det nå ligger bortimot 15 tonn snø på hustaket, klar til å bli forvandlet til 30 tonn ved regnfall, må vi bare bite i det sure eplet som det nesten ikke er noe igjen av, og måke det helvetes hustaket. I tillegg er veiene nå blitt en slags hvitgrå sump som suger bilen ned, til side og noen ganger noe som kjennes ut som oppover. Om ansvarlig for væravdelingen i himmelen hører meg nå: Jeg kommer for deg. Du ler sikkert stille i din store myndighet og autoritet eller hva jeg skal kalle det. Du tror du er trygg. Men mitt sinn er nå innstilt på drap. Jeg forestiller meg deg med skjegg, og du er antaglivis gammel, og jeg håper på begge deler. Skjegget ditt skal jeg dra med meg og stappe det ned i en bøtte med vann som så skal fryse til is. Bøtta knuser jeg, og hva skuer mine uskyldige blå? Jeg har i tillegg fryst inn en kjetting under. Og den skal jeg trekke i og leke meg en stund, før jeg drar i av all kraft så trynet ditt med innfryst skjegg knuses i den jævla værmaskinen din. Så skal jeg mate deg og det jævla skjegget ditt inn i den, slik at det snør kroppsdeler og regner blod. Lek med apparatet ditt så lenge du kan. You're on my shitlist. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Skoledagen min er fra 07:45 til 15:25 Mandag, Tirsdag og Torsdag, slipper med 14:40 på onsdager og slacker til 12:45 på fredager så skal ikke klage på den, er mer de dagene jeg slutter halv fire og har ørten millioner lekser som skal gjøres + trening som er harde. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er jeg enig i. Men spesielt på barne og ungdomskolenivå så har det vært i det siste mange nedlegginger og sammenslåinger av skoler ute i distriktene, for å spare penger. Ingen kan som foreldre eller privatpersoner si at det er forsvarlig for barn i den alderen å måtte ta bussen flere timer fram og tilbake hver dag. Slik at de gjerne må opp klokken fem og er hjemme klokken seks hver dag. Det er en lang dag for barn som skal hjem for å gjøre lekser. Dagen er jo over da. Ute i distriktet er jo det jeg sikter til som "Huttitu" :!: Og når man bor slik til at man må reise i timesvis hver dag for å komme til barne eller ungdomskolen - da bor man virkelig i grisegrendte strøk De som bor ute i distriktet og har lang vei til ungdomskolen, får som regel enda lengre vei når de skal til videregående. Selv hadde jeg en halvtime med buss til og fra skolen på vgs(dvs 15 min med bil..) Bussturen kunne jeg bruke til å lese lekser eller andre bøker , så det var ikke noe problem. På bussen til skolen om morgenen brukte jeg å lese på prøve dersom vi skulle ha prøve den dagen . Skal de som bor i distrikte og jobber langt unna slik at de må pendle langt hver dag få 100% lønn for å jobbe korte dager da, bare fordi de bor ett stykke unna? Dagens elever trenger iallefall ikke kortere dager. Skulle de fått kortere dager, burde de fått obligatorisk skole på lørdager også, for å kompensere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg