Gå til innhold

konsoll tilpasset styring i PC spill

Anbefalte innlegg

i dag kjøpte jeg dreamfall og lasta ned hitman demoen. det er en sak som iriterer meg med begge spillene (og har iritert meg med en del spill før):

styringen i begge spillene berer preg av å være utviklet for å funke best på konsoll.

i dreamfall er kontrollene helt funky, de skaper sjeldent problemer men man føler seg ikke veldig smidig, det lukter dobbel analog joypad lang vei. ting at føltes så mye bedre om kontrollene hadde lignet mer på de man finner i for eksempel WoW

hitman har altid fungert best på PC, men måten man utfører handlinger på i bloodbmony er tillpasset en joypad med et svert begrenset antal knapper. de kunne funnet et mye bedre system for PC versonen som tross alt ikke har det problemet (jeg likte de små menyene man navigerte med musjulet i eneren mye bedre)

det er synd at det har blidt slik, PC er tross alt den beste platformen for veldig mange spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uenig på begge punkter.

Dreamfall har et knotete system i starten, det er sant. Men det er meget behagelig når du blir vant med det. Jeg merker ingen "porting" følelse, som jeg fikk av "Enter the Matrix", som bare må være den verste portinga som har funnet sted.

Hitman Blood money ser jeg ikke hvor du ser at det er ment for konsoll og få knapper. Det er et litt forenklet system som er laget siden det er såpass mye nytt som er lagt til. I de forrige spillene til Hitman, kunne det bli litt mange fingre å holde styr på, noe som i alle fall for min del gjorde meg ganske død.

Kanskje det kunne vær et litt "bedre" system med flere knapper, men selv om det er over 100 taster på et tastatur trenger du ikke lage et spill som bruker alle tastene. Det enkle er ofte det beste, noe jeg også ser på når jeg spiller et PC spill. Om layoute til et spill er laget slik at du må trykke "J-P-L-K" samtidig for å få opp inventoryet, så anser jeg det som et alt for knotete system.

Nei, jeg synes verken Dreamfall eller Hitman lukter porting. Det er fine kontroll systemer med enkelt interface som er lett å lære seg. Om du er ute etter dårlig porting anbefaler jeg å fyre opp "enter the matrix" og forbered deg på sjokk, for værre porting skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar
i dag kjøpte jeg dreamfall og lasta ned hitman demoen. det er en sak som iriterer meg med begge spillene (og har iritert meg med en del spill før):

styringen i begge spillene berer preg av å være utviklet for å funke best på konsoll.

i dreamfall er kontrollene helt funky, de skaper sjeldent problemer men man føler seg ikke veldig smidig, det lukter dobbel analog joypad lang vei. ting at føltes så mye bedre om kontrollene hadde lignet mer på de man finner i for eksempel WoW

hitman har altid fungert best på PC, men måten man utfører handlinger på i bloodbmony er tillpasset en joypad med et svert begrenset antal knapper. de kunne funnet et mye bedre system for PC versonen som tross alt ikke har det problemet (jeg likte de små menyene man navigerte med musjulet i eneren mye bedre)

det er synd at det har blidt slik, PC er tross alt den beste platformen for veldig mange spill.

6166199[/snapback]

Øhm, du er klar over at det finnes gamepad for PC og har gjort det i en del år og at hvis du liker å spille på PC så er det en ok investeringen? Koster noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar

Greit nok at man får gamepad til PC-er også. Men det er da heller ikke problemet. Problemet er at i en del FPS-er og andre spill er kontrollsystemet tilpasset gamepad-er. Da føles det bare teit ut å styre med mus og tastatur. Dette er også veldig frustrerende da mus og tastatur er overlegne til fps-er og mange andre spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...