Gå til innhold

Oppsett av harddisker. 1 S-ATA, 2 IDE.

Anbefalte innlegg

Maskinen min:

-AMD Athlon X2 4400+ 2MB Cache (2.2 GHz)

-MSI K8N Diamond

-ATI Radeon Powercolor 850XT

-Corsair XMS3200CS2 2-3-3-6-T1 6ns (1024)

-300 GB Maxtor 16 MB Cache S-ATA (Bootdisk)

-200 GB Maxtor 16 MB Cache IDE

-Aspire PSU 520W

-Creative Xtrememusic

S-ATA disken fungerer ikke uten IDE disken :hmm:

Dette er forsovet greit, ettersom at jeg bruker disse sammen hele tiden.

Men er det noen som vet hvorfor det er sånn?

Problemet er at jeg ikke får til å koble til en gammel harddisk som jeg har liggende (2mb cache, 20 GB, seagate)

koblet den til maskinen, disken fungerte. All info om den kom opp i bios.

Maskinen vil ikke Boote når jeg kobler den opp, på samme måte som jeg kobler ut den andre IDE harddisken (Problemet ovenfor)

Jeg har prøvd å sette alle tre som First boot. Oppsettet fungerer kun når IDE disken (den på 200 Gb) står som førstevalg og S-ATA disken (bootdisk) som andre valg.

Når jeg kobler til den gamle IDE disken vil ikke systemet boote, uansett rekkefølge jeg setter de i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har antagelig gjort den vanlige feilen, installert Windows på en ny disk mens du har den gamle disken tilkoblet.

Den gamle disken fortsetter da som System, mens den nye blir Boot og kan ikke boote på egenhånd.

Meget mulig så har den nye disken en utvidet partisjon, ikke primær. Da tror jeg eneste mulighet er å fjerne partisjonen og installere på nytt.

Mer info i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f...=0#entry5080431

Lenke til kommentar

Ja. Jeg måtte ha IDE disken tilkoblet for at jeg skulle få installere windows på S-ATA disken. vet du om en annen løsning? Jeg har installert S-ATA driverne også, så det er ikke grunnen.

Det nytter ikke å installere på nytt viss jeg må gjøre det samme igjen.

Hva annet kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke noen grunn til at det ikke skal gå å installere Windows på en SATA disk. Hvis du får beskjed om at det ikke finnes noen disk så er det driver som mangler.

Ellers må du sette riktig bootrekkefølge i BIOS (CD først, så HD).

Hvordan arter problemet seg?

Lenke til kommentar

Da jeg kommer til hvilken harddisk jeg vil installere windows på vil ikke S-ATA disken vise seg uten at en IDE disk er koblet til.

Har jeg koblet til IDE disken vises både IDE og S-ATA, har jeg ikke koblet til IDE disken så vil ikke S-ATA vise seg heller :S

Er det noe med Master og slave her kanskje?

IDE disken kan stå på primary master, primary slave, secondary master, secondary slave.

S-ATA disken kan stå på Third master, fourth master, fifth master, sixth master.

Hvilken av disse skal diskene stå på?

Lenke til kommentar

Kan ikke komme på noe som skal gi slik effekt. Mulig det er noe med din BIOS.

En mulighet for å ommgå problemet er at du partisjonerer SATA disken før du starter installasjonsprogrammet. Du må fjerne den partisjonen du har og lage en ny, som er Primær og Aktiv.

Antar at du kan finne noe på UBCD som gjør jobben, diskfabrikantene har jo egne programmer for å installere disker. http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...