Gå til innhold

Skjermkort kræsjer Windows etter ca 2 minutter

Anbefalte innlegg

Hei

Har som vanlig når jeg skriver her et problem ;)

Har akkurat fått opp en ny boks, men får ikke skjermkortene til å fungere. Bruker et noe gammelt ATI Radeon AGP og et eldgammelt PCI-kort. Problemet er at Windows fryser 2-3 minutter etter oppstart. Med kun PCI-kortet fungerer det fint, så ser ut til at AGP-kortet er synderen.

Minner veldig om hvordan det oppførte seg en gang tidligere, da AGP var primærkort i BIOS, men nå har jeg sjekket og dobbeltsjekket, og der står det PCI.

Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekka varmen paa kortet. Horest ut som eit typisk eksmepel paa overoppheting.

Sjekk om kjoleribba sitt riktig paa og har god kontakt med kjernen. Under oppstart kan du kjenna paa kortet med handa for aa kjenna utviklinga.

har ikke sjekket det spesifikt, men kortet har stått i samme maskin før, uten problemer. nå står boksen også uten deksel, og det kjører helt fint i en annen maskin i samme rom i timesvis, så jeg tror ikke det er det som er årsaken.

ps. har du proved eit anna Agp kort?

6165360[/snapback]

nei, har ikke det. har ingen andre som passer. men som skrevet over, kortet har fungert i samme maskin tidligere (dog annen windowsinstallasjon) og fungerer i en annen maskin, så..

får kanskje prøve en reinstallasjon.

Endret av torerik
Lenke til kommentar
Minner veldig om hvordan det oppførte seg en gang tidligere, da AGP var primærkort i BIOS, men nå har jeg sjekket og dobbeltsjekket, og der står det PCI.

Naar kortet virker ein stund er det ikkje bois innstillinga som er feil, men windos.

Var bios feil vile du ikkje faat noko skjembilde.

Du ha sikkert provd, men fjerning av drivarene og reinstall av nye.

Endret av Ødd
Lenke til kommentar

Naar kortet virker ein stund er det ikkje bois innstillinga som er feil, men windos.

Var bios feil vile du ikkje faat noko skjembilde.

6165597[/snapback]

Nei, det var nok slik den oppførte seg. Problemet er vel relativt kjent, og har å gjøre med at mange eldre kort ikke tåler å ikke være primært. Hvorfor den reagerte som den gjorde vet jeg ikke, det er vel mer vanlig at Windows ikke klarer å starte det kortet som ikke vil være med og man får bare en feilmelding.

Lenke til kommentar

OK, har forska litt:

Tok ut PCI-kortet og fortsatte med kun AGP.

Etter at den hadde fryst og jeg hadde reboota kom Windows opp med en slik "det skjedde noe galt"-boks, og påpekte at det så ut til å være driveren til AGP-kortet som gjorde systemet ustabilt.

Forsøkte så å fjerne driverene til AGP-kortet, for å la Windows finne det på nytt. Det så faktisk ut til å fungere; den fant driverene, installerte enhetene og kjørte helt til jeg bootet den. Men!, når jeg da booter får jeg ikke bilde på skjermen overhodet, ikke en gang i POST, som om den ikke får signal. PCI fungerer, og AGP-kortet fungerer i en annen maskin.

Eneste jeg kan tenke meg nå er at det er noe galt med noe AGP-relatert på hovedkortet, som feks at porten har tatt kvelden..?

Lenke til kommentar

Har vært borti noe lignende med 9800pro,kombinert med ATI Tray Tools

på to forskjellige marskiner.

Skjermkort driverne avinstallert først og så restart,noe som fikk begge

marskinene til å klikke like før widows,eller akkurat når man hadde kommet inn.

Medisinen var inn i sikkerhets modus(f8),kjøre drivercleaner,avinstallere

ATI Tray Tools(Ray Adams).

Restarta og la inn de nye driverne uten problem.

Er ikke sikker,men tror at Tray Tools gjør noen register endringer,som får

default driverne i windows til å klikke.

Lenke til kommentar
Kan det være en konflikt mellom de to kortene? Har du forsøkt å kjøre med AGP kortet alene?

6167181[/snapback]

Tok ut PCI-kortet og fortsatte med kun AGP.

Så, nei.

Har vært borti noe lignende med 9800pro,kombinert med ATI Tray Tools

på to forskjellige marskiner.

6167370[/snapback]

Takk for beskrivelse, men tror ikke det har noe med mitt problem å gjøre. Aldri hørt om ATI Tray Tools, og mitt problem oppstod på en fersk Windowsinstallasjon med kun standard-drivere. For øvrig har det for meg utviklet seg til at kortet virker helt dødt fra maskinen starter, altså ikke relatert til Windows i det hele tatt.

Kan forresten legge til at da Windows var oppe ble det på deler av (eller hele) skjermen "forstyrrelser", omtrent slik det ser ut når man har satt til å kjøre på for mange Hz, minus flimringa.

edit: dro sammen to poster.

Endret av torerik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...