Gå til innhold

The hitchhikers guide to the galaxy spørsmål

Anbefalte innlegg

"Han som leser bøkene"... er forøvrig forfatteren selv; Douglas Adams....  ;)

Han har lest inn alle bøkene sine som lydbok faktisk... Kan ABSOLUTT anbefale "Dirk Gently and the holistic detective agency, og forøvrig også "Last Chance To See"... Sistnevnte er den boka DA selv "ønsket" å bli husket for; han ytret flere ganger at all hypen omkring HHGTG var meget plagsom....

Anyway; liker du DA vil du muligens også få glede av Woodehouses bøker; en av DAs store inspirasjonskilder... Han skal visstnok ha forfattet bøkene sine på følgende måte;

1. Skrev hele manuset på 1-3 mnd.

2. Hang så hele boka opp inne i huset sitt, side for side bortover veggen i magehøyde (s. 1, 2, 3, 4.....)..

3. Deretter jobbet han med side for side... Gjorde små forandringer; følte han at det var en forbedring - da flyttet han siden han jobbet med 10-15cm lenger opp på veggen, og begynte så på neste side..

4. Når alle sidene hadde blitt flyttet til takhøyde; da sendte han manuskriptet avgårde til foreleggern....

Skrudd type; dog ganske morosam...

6173763[/snapback]

Det er tydelig at du har lest The Salmon of Doubt også :p

Du nevner "Dirk Gently's Holistic Detective Agency", men glemmer å nevne "The Long Dark Tea Time of the Soul" som er oppfølgeren. Begge er kjempebra bøker, jeg liker dem faktisk bedre enn bokversjonen(e) av The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Dirk er genial!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
"Han som leser bøkene"... er forøvrig forfatteren selv; Douglas Adams....  ;)

Han har lest inn alle bøkene sine som lydbok faktisk... Kan ABSOLUTT anbefale "Dirk Gently and the holistic detective agency, og forøvrig også "Last Chance To See"... Sistnevnte er den boka DA selv "ønsket" å bli husket for; han ytret flere ganger at all hypen omkring HHGTG var meget plagsom....

Anyway; liker du DA vil du muligens også få glede av Woodehouses bøker; en av DAs store inspirasjonskilder... Han skal visstnok ha forfattet bøkene sine på følgende måte;

1. Skrev hele manuset på 1-3 mnd.

2. Hang så hele boka opp inne i huset sitt, side for side bortover veggen i magehøyde (s. 1, 2, 3, 4.....)..

3. Deretter jobbet han med side for side... Gjorde små forandringer; følte han at det var en forbedring - da flyttet han siden han jobbet med 10-15cm lenger opp på veggen, og begynte så på neste side..

4. Når alle sidene hadde blitt flyttet til takhøyde; da sendte han manuskriptet avgårde til foreleggern....

Skrudd type; dog ganske morosam...

6173763[/snapback]

Det er tydelig at du har lest The Salmon of Doubt også :p

Du nevner "Dirk Gently's Holistic Detective Agency", men glemmer å nevne "The Long Dark Tea Time of the Soul" som er oppfølgeren. Begge er kjempebra bøker, jeg liker dem faktisk bedre enn bokversjonen(e) av The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Dirk er genial!

6178435[/snapback]

Mhm.. Bare synd at han aldri fikk fullført bok nr. 3 i serien....

Han påbegynte denne før han daua - noe ingen visste...... Kona solgta Maccen hans og en DA' fan kjøpte den (uten å vite at det var DAs maskin) men da han boota opp etc. oppdaget han plutselig flere manuskripter o.l. signert DA.... Litt av manuset til bok 3 i Gently-serien var her... Er utgitt i bokform, men husker ikke i farten hvilken bok det var snakk om.. Dog ganske morosam :D... Kjipt som faen at den slutter "midt i en setning", hehe..

TH

Lenke til kommentar

Boka du tenker på er "The Salmon of Doubt", eller «En bedrøvet laks» som den heter på norsk. Den ufullendte boken ble utgitt sammen med masse annet småtteri etter DNAs død. Denne boken ble satt sammen av materiale som lå på datamaskinene hans, i dødsboet.

Angående historien om macen så roter du litt, tror jeg. Det var en fan av Douglas Adams som hadde fått kjøpt en gammel Mac IIfx, som skulle vise seg å ha tilhørt Douglas Adams. Det var ytterst få skriverier fra hans hånd på den.

Her er historien:

http://www.vintagemacworld.com/iifx.html

Edit: IIfx, ikke IIIfx.

Endret av EJH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Boka du tenker på er "The Salmon of Doubt", eller «En bedrøvet laks» som den heter på norsk. Den ufullendte boken ble utgitt sammen med masse annet småtteri etter DNAs død. Denne boken ble satt sammen av materiale som lå på datamaskinene hans, i dødsboet.

Angående historien om macen så roter du litt, tror jeg. Det var en fan av Douglas Adams som hadde fått kjøpt en gammel Mac IIfx, som skulle vise seg å ha tilhørt Douglas Adams. Det var ytterst få skriverier fra hans hånd på den.

Her er historien:

http://www.vintagemacworld.com/iifx.html

Edit: IIfx, ikke IIIfx.

6209478[/snapback]

Ok ;) Jeg roter litt :) Leste dog historien slik jeg fortalte den.... Anyway; kosikos at boka ble gitt ut :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Stor forskjell på engelske og norske boka da? Tenker på oversettesle og at poenger frafaller..

Har boka en meter unna, og har lenge tenkt på å lese, men istede så.. gjør jeg andre ting  :tease:

6228606[/snapback]

Les den på engelsk. Ferdig arbeid :)

Lenke til kommentar
Stor forskjell på engelske og norske boka da? Tenker på oversettesle og at poenger frafaller..

Har boka en meter unna, og har lenge tenkt på å lese, men istede så.. gjør jeg andre ting  :tease:

6228606[/snapback]

Den norske oversettelsen er en skam. Jeg stilte et tildels kritisk spørsmål til oversetteren på nettmøte på Dagbladet.no for en stund siden (google finner det), der jeg påpekte følgende brølere, bare fra de første to kapitlene eller så:

«Don't Panic» ble til «Ingen grunn til panikk». Riktig oversettelse skal være «Ikke få panikk». Hva hensikten er med å skrive om meningen til setningen på denne måten er uviss, spesielt med tanke på at det er en del vitser som dreier seg om akkurat denne setningen og måten den er formulert.

«The Celestial Home Care Omnibus» ble til «Den himmelske hjemmehjelpbussen». Her burde det ringt mange varselbjeller hos Sverre Knudsen. Riktig oversettelse ville være noe i nærheten av «Den astronomiske gjør-det-selv boka». De andre boktitlene er også oversatt teit, de er ikke morsomme slik som de er i den engelske utgaven.

«gold brick» ble til «murstein av gull». Jeg skulle tro at det her er snakk om en gullbarre.

Jeg eier ikke den norske oversettelsen, så dette er de jeg fant frem til etter å ha lest kapitlene Dagbladet la ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Finnes de på norsk? ja...

Og evt hvor kan jeg kjøpe?

6232464[/snapback]

Kan vel nå til dags fås i de fleste bokhandler med respekt for seg selv.. Evt. har "de store" nettbaserte bokhandlene dem helt sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite tillegg til historien om tHGthG.

Det orginale radio hørespillet ble før det ble bearbeidet til bokform også utgitt på plate, da også i bearbeidet form. Dette fordi det orginale hørespillet ikke kunne utgis på plate direkte grunnet bruk av lyder som på forskjellige måter var kopibeskyttet eller noe i den dur.

Jeg sitter på, det jeg tror er, disse plate utgivelsene (jeg sier jeg tror fordi jeg lastet ned disse fra nettet, fy :)

Uansett er disse platene det morsomste jeg har hørt. Anbefalles.

Lenke til kommentar

Det orginale radio hørespillet ble før det ble bearbeidet til bokform også utgitt på plate, da også i bearbeidet form. Dette fordi det orginale hørespillet ikke kunne utgis på plate direkte grunnet bruk av lyder som på forskjellige måter var kopibeskyttet eller noe i den dur.

Det var Pink Floyd. I det originale radiospil hører man på et tidspunkt noget Pink Floyd (vist nok fra Shine on you crazy diamond) hvorefter Arthur nævner at han ikke vidste at Marvin kunne lyde som Pink Floyd.

Endret av Nikitta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Det var Pink Floyd. I det originale radiospil hører man på et tidspunkt noget Pink Floyd (vist nok fra Shine on you crazy diamond) hvorefter Arthur nævner at han ikke vidste at Marvin kunne lyde som Pink Floyd.

6366682[/snapback]

Joda. Dette skal være riktig.. Er på Magrathea.. Mens Arthur skal passe på inngangen "just for safety"....

DA var dog god venn med bl.a. David Gilmour.. Sistnevnte ga visstnok DA den store ære å spille sammen med Pink Floyd under en konsert en gang... Tror det var en bursdagsgave.. Han spilla et par minutter for Gilmour under et relativt enkelt gitarparti :)

Lenke til kommentar

Skal på ferie i morgen tidlig. så jeg tenkte jeg skulle kjøpe og laste ned neste bok i "triliogien" men på iTunes finner jeg ikke "restourant at the end of the universe" :no: (mulig restourant er stavet feil er ganske trøtt ATM) Så jeg lurte på om noen vet om en bra side jeg kan kjøpe og laste den ned. Er det veldig viktig å ha lest den før jeg begynner på neste? For jeg fant alle de andrepå iTunes så jeg tenkte jeg skulle kjøpe tre'ern for å ha noe å høre på på flyturen.

Svar kjapt folkens, drar klokka 7 i morgen tidlig :hrm:

Edit: Yaricks: Jeg har funnet alle utenom to'ern på iTunes. Det er bare å søke på Douglas Adams på powersearch ;)

Endret av covenent
Lenke til kommentar
mulig spoiler

jeg har lest lotr og den var bra. men bare enern i thgttg er hittil bedre  :dribble:  det er jo helt genial humor i den. har kommet til der rakettene blir gjort om til en hval og en skål med noe jeg ikke husker, da skåla tenkte "oh not again" holdte jeg på å falle av stolen av latter :p  forfattern er jo genial  :dribble:

6169560[/snapback]

"Følelsen av å innta en pangalaktisk gurglebombe er som å få hjernen blåst ut av hodet med en murstein av gull, pakket inn i en sitronskive"

*humre* :wee:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...