Gå til innhold

The hitchhikers guide to the galaxy spørsmål

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt the hitchhikers guide to the galaxy lydbok på iTunes og jeg har hørt at det er flere bøker (5 elns.), så nå når jeg har begynt på den første (som hittil er helt genial :dribble: ) hvorfor ikke kjøpe de resterende bøkene. og det er her spørsmålet kommer hva heter de 5 bøkene og i hvilken rekkefølge "skal" de leses i? håper på svar før jeg er ferdig med enern (som jeg tror er enern i hvertfall :p ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulig spoiler

jeg har lest lotr og den var bra. men bare enern i thgttg er hittil bedre :dribble: det er jo helt genial humor i den. har kommet til der rakettene blir gjort om til en hval og en skål med noe jeg ikke husker, da skåla tenkte "oh not again" holdte jeg på å falle av stolen av latter :p forfattern er jo genial :dribble:

Endret av covenent
Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt the hitchhikers guide to the galaxy lydbok på iTunes og jeg har hørt at det er flere bøker (5 elns.), så nå når jeg har begynt på den første (som hittil er helt genial :dribble: ) hvorfor ikke kjøpe de resterende bøkene. og det er her spørsmålet kommer hva heter de 5 bøkene og i hvilken rekkefølge "skal" de leses i? håper på svar før jeg er ferdig med enern (som jeg tror er enern i hvertfall  :p ).

6164178[/snapback]

Du får den første boken på film også vet du :D

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt the hitchhikers guide to the galaxy lydbok på iTunes og jeg har hørt at det er flere bøker (5 elns.), så nå når jeg har begynt på den første (som hittil er helt genial :dribble: ) hvorfor ikke kjøpe de resterende bøkene. og det er her spørsmålet kommer hva heter de 5 bøkene og i hvilken rekkefølge "skal" de leses i? håper på svar før jeg er ferdig med enern (som jeg tror er enern i hvertfall  :p ).

6164178[/snapback]

Du får den første boken på film også vet du :D

6171584[/snapback]

Men bra er den ikke. Samtidig låner den ting fra de andre bøkene.

Lenke til kommentar

hehe

kan ikke høre på den på senga fordi jeg klarer fan ikke legge den fra meg :blush: så når klokka begynner å nærme seg 5 om natta og jeg skal på skoln kl. 9 dagen etter, så klarer jeg ikke å sove for jeg ligger å tenker på alle de syke tingene i boka :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei.. Hører du lydboka eller radio-showene?...

Begge deler er tilgjengelig via iTunes :)

Det som er litt morsomt er at radio-showet (nr. 1) faktisk ble skrevet før bøkene.... En utgiver hørte førstnevnte, og syntes at det var så bra at han tok kontakt med DA og ba ham skrive ei bok :)

Jeg og en kamerat kjøpte forøvrig www.douglasadams.no for et år og to siden; men har ikke fått gjort så mye med det enda ^^

Lenke til kommentar

Hey... finnes det flere bøker?

Trodde det bare var The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. som det ble laget film av :p

Er det bare den boka det ble laget en gammel serie av å?

Men faen, er det flere bøker er jeg serr nødt til å lese de :wee:

Lenke til kommentar

hører på lydboka. genialt å høre han karen som leser den når han bytter stemmer på de forskjellige karakterene (er ekstra moro å høre marvin. )

er det radioprogrammer på itunes om hichhikers guide eller er det podcasts?

Lenke til kommentar
er det radioprogrammer på itunes om hichhikers guide eller er det podcasts?

6173224[/snapback]

Hitchhikers guide to the galaxy var først et hørespill for radio, deretter ble det bearbeidet for bokform (de tre første bøkene) med endel endringer (av typen "Han Solo skjøt først"), som det senere ble laget tv-serie av (atter en gang bearbeidet), før det kom to bøker til, før første bok ble bearbeidet for film. Adams døde midt i bearbeidelsen av manuset som ble fullført av en annen. Det var nok alltid meningen at handlingen skulle være tilpasset filmmediet og at historien nok en gang ville utvikle seg i en ny retning.

Tipper forøvrig at det er de originale radioprogrammene fra BBC som ligger på ITunes.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hey... finnes det flere bøker?

Trodde det bare var The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. som det ble laget film av :p

Er det bare den boka det ble laget en gammel serie av å?

Men faen, er det flere bøker er jeg serr nødt til å lese de :wee:

6172480[/snapback]

HHGTTG startet som en radioserie.

Deretter har det vi liker å kjenne som bøkene kommet i utallige former.

Den gode, gamle, geniale TV-serien fra 1981 baserer seg på bok en, og ca halve bok to.

EDIT: I dag, den 25. mai er International Towel Day

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

"Han som leser bøkene"... er forøvrig forfatteren selv; Douglas Adams.... ;)

Han har lest inn alle bøkene sine som lydbok faktisk... Kan ABSOLUTT anbefale "Dirk Gently and the holistic detective agency, og forøvrig også "Last Chance To See"... Sistnevnte er den boka DA selv "ønsket" å bli husket for; han ytret flere ganger at all hypen omkring HHGTG var meget plagsom....

Anyway; liker du DA vil du muligens også få glede av Woodehouses bøker; en av DAs store inspirasjonskilder... Han skal visstnok ha forfattet bøkene sine på følgende måte;

1. Skrev hele manuset på 1-3 mnd.

2. Hang så hele boka opp inne i huset sitt, side for side bortover veggen i magehøyde (s. 1, 2, 3, 4.....)..

3. Deretter jobbet han med side for side... Gjorde små forandringer; følte han at det var en forbedring - da flyttet han siden han jobbet med 10-15cm lenger opp på veggen, og begynte så på neste side..

4. Når alle sidene hadde blitt flyttet til takhøyde; da sendte han manuskriptet avgårde til foreleggern....

Skrudd type; dog ganske morosam...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...