Flexo Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei, Satte BIOS passord på ene laptopen for ørten år sia, og nå vil jeg prøve å få det vekk siden jeg har glemt det, men har lite erfaring med BIOS og bærbar. Noen som veit hvor batteriet sitter eller har noen andre triks? Garantien har gått ut så må eventuelt betale for å sende den inn igjen På forhånd takk Lenke til kommentar
Patz Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 IKKE ta ut batteriet på en bærbar, de fleste har nemlig en "security chip", og resultatet kan bli at du ikke får startet den. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 De fleste BIOS-produsenter har et master-passord. Du finner det sikkert på hjemmesidene deres eller en liten google. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Trur jeg har vært igjennom det meste men er verdt ett forsøk til Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Noen andre forslag? Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 ja, er du riktig eier av maskinen er det vel bare å ringe dell. basert på service taggen kan de lage et passord som virker, funket ihvertfall før. Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Dette har jeg ikke forsøkt selv, men jeg har lest om andre så har fjernet passordet på følgende måte. Ta ut ledningen og fjern batteriet. Hold startknappen nede i ca. 10 minutter. Du skal da (visstnok) lade ut biosbatteriet. Sett deretter batteriet inn igjen og eventuelt plugg i ledningen. Når du nå slår på igjen skal passordet være borte (samt andre endrnger som er gjort i biosen antar jeg). Andre med bedre peil enn jeg kan sikkert uttale seg om dette funker eller ikke. Personlig har jeg bare lest om dette. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Ble vel tidligere nevnt at man ikke burde prøve løsningen med å fjerne batteriet, da dette kunne føre til at det gikk fullstendig i stå? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 jon_o: Funka ikke på denne laptopen Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Dell pleier å ha passord lagret i en egen chip (på bærbare) slik at man ikke kan fjerne det ved å resette BIOS. Ta kontakt med DELL. Lenke til kommentar
jon_o Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Fant noen linker du kan se nærmere på. http://www.notebookforums.com/showthread.p...282#post2062282 http://www.dellpassword.net.ms/ http://markus.birth-online.de/info_bios/general.php Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 De fleste BIOS-produsenter har et master-passord. Du finner det sikkert på hjemmesidene deres eller en liten google. 6163441[/snapback] Hvis det du sier er tilfellet, altså at et universalt passord ligger allment tilgjengelig på nettet, hva ville da vitsen med passordet være? Poenget med slike passord er jo at uvedkommende ikke skal kunne bruke pc'en, og det blir jo borte dersom alle har tilgang til passordet Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Ringte i dag til Toshiba support angående passordet på en gammel laptop jeg har, fikk bare beskjed om at jeg måtte "lämna den på nermaste service-center". Løste problemet med å flashe BIOS selv, siden den ikke var satt til boot på floppy så måtte jeg legge inn kommandoene i autoexec.bat (var win98 på disken). Lenke til kommentar
Jaguaren Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Du kan ta ut biosbatteri og andre batterier så mye du vil, du ødelegger absolutt ingenting. (Tull). Problemet ditt er at passordene blir lagret i en chip som er loddet fast på hovedkortet. Denne chipen beholder informasjonen uansett om du tar vekk all strøm. Du har to valg; 1. Skifte denne chipen, og håpe du får rett chip, selges ofte på Ebay for ca 800-1500kr. (ikke anbefalt) 2. Resette denne chipen mens pc er igang med strøm på. (anbefalt) Jeg har gjort dette med over 10 Dell pcer, pluss endel andre merker som har samme chipen. Så jeg vet at dette går fint an. Jeg kan tenke meg at hvis du kontakter Dell så vil de kun skifte hovedkortet, du får nok ikke ut noe masterpassord. Mvh Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 (endret) De fleste BIOS-produsenter har et master-passord. Du finner det sikkert på hjemmesidene deres eller en liten google. 6163441[/snapback] Hvis det du sier er tilfellet, altså at et universalt passord ligger allment tilgjengelig på nettet, hva ville da vitsen med passordet være? Poenget med slike passord er jo at uvedkommende ikke skal kunne bruke pc'en, og det blir jo borte dersom alle har tilgang til passordet 6172133[/snapback] På stasjonære er det jo mye enklere å bruke CCMOS på hovedkortet. Vet ikke hvor tilgjengelig denne er på bærbare, men masterpassord finnes det i hvertfall uansett. Poenget må du ikke spørre meg om. Det er kanskje ett passord for hvert individuelle system. Aldri testet selv. Endret 24. mai 2006 av Steffenm Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Har kontakta kundesupport men virka ikke som han karen hadde så god peiling Han skulle ihvertfall ringe igjen visst han fant et universalpassord eller annen løsning. Får jo fortsatt brukt F12 til å velge om den skal boote fra CD/DVD Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 Har du prøvd å flashe bios? 6173494[/snapback] Yepp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå