SkoKrem Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 tenkte jeg skulle invistere i gigabit nettverkskort nå snart, og kunne trenge noen anbefalinger om hvilket jeg bør velge. kunne tenkt meg et ganske billig med bra overføring. Lenke til kommentar
SkoKrem Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 ingen som har noe å seie? er det veldig stor forskjell på et billigt å et dyrt utenom kvaliteten? Lenke til kommentar
kense Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Kan sikkert måles maginale forskjeller i ytelese i testprogram, men har selv ikke merket mye til dette ved praktisk bruk. Dette trenger heller ikke ha noen sammenheng med pris. Det som det derimot er forskjell på er utvidete funksjoner i driver og støtte på chipset. Dyrere Intel og 3com har som regel mer avanserte drivere som fjernstyring etc. som gjør at de er populære for eksempel nettverks administratorer.. i tillegg til andre innstilligner og funksjoner billigkortene ikke har. Disse har og bedre og mer solid støtte i ulike OS som Linux og Free BSD der det er plugn play. Det KAN være mere styr og få billigkort til å fungere, om de i det hele tatt støttes i spesielle OS. Det er og kommet pci x1 som kjører på den mer effektive pci express bussen som også bør vurderes. Også forskjell på diganoselys på de ulike kortene, viss dette er av betydning. Vanskelig å anbefale noe spesielt når ikke du har mer spesifikke krav, men tror jeg har summert de fleste momentene.. Endret 23. mai 2006 av kense Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Kan sikkert måles maginale forskjeller i ytelese i testprogram, men har selv ikke merket mye til dette ved praktisk bruk. Dette trenger heller ikke ha noen sammenheng med pris. Det som det derimot er forskjell på er utvidete funksjoner i driver og støtte på chipset. Dyrere Intel og 3com har som regel mer avanserte drivere som fjernstyring etc. som gjør at de er populære for eksempel nettverks administratorer.. i tillegg til andre innstilligner og funksjoner billigkortene ikke har. Disse har og bedre og mer solid støtte i ulike OS som Linux og Free BSD der det er plugn play. Det KAN være mere styr og få billigkort til å fungere, om de i det hele tatt støttes i spesielle OS.Det er og kommet pci x1 som kjører på den mer effektive pci express bussen som også bør vurderes. Også forskjell på diganoselys på de ulike kortene, viss dette er av betydning. Vanskelig å anbefale noe spesielt når ikke du har mer spesifikke krav, men tror jeg har summert de fleste momentene.. 6165091[/snapback] koster jo ikke allverdens med et intel-kort da.. 495,- på komplett for eks.. men kan vel greitt si at intel --> servere osv "billigdrittkort" --> greitt nok hjemme merker relativt stor forskjell i proffe miljøer (filservere osv).. ikke bare hastighet, men også mindre bruk av cpu (pga offloading) Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg har merket forskjeller i praktisk bruk, og her synes at kort fra Intel stort sett gjør en bra jobb. Uten å ha utført en vitenskapelig analyse er mitt inntrykk at man har et par ekstreme situasjoner: 1. Høy last over lengre tid, men stort sett store filer som overføres dog få brukere. 2. Høy last over lengre tid med veldig mange samtidige oppkoblinger, men små datamengder som overføres. Vet ikke helt jeg, men mens nr. 1 kanskje bare gir lavere ytelse og litt høyere cpu-forbruk på et billigkort så kan man med nr. 2 oppleve at et dårlig kort (gjerne med dårlig driver) innimellom mister nettforbindelsen for et ørlite sekund. Nok til å skape problemer. Virker også som at gode kort er mer teknisk gjennomtenkt og fører også til at man får bedre drivere til disse. Jeg er ikke mye til programmerer, men i blant får man et hint i kildekoden til ett og annet nettverskort at her har produsenten gjort noe dumt -> hack innføres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå