Fenalår Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Kan starte med at jeg er nybegynner så det holder. Saken er den at jeg skal enkelt å greit hente ut noe fra en tabell i MySQL. Det jeg har fått til er noe som skriver noe til databasen. Kan jo ta en titt på koden. <p>Nyhet:<p> <form method="post" action="admin.php"> <input type="text" name="input"> <input type="submit" value="Legg til Nyhet"> </form> <?php mysql_connect("localhost", "root", "") or die(mysql_error()); mysql_select_db("focusfire") or die(mysql_error()); $input = $_POST['input']; if(empty($input)) { echo "Ingenting ble lagt til."; } else { $query = "INSERT INTO news (id, verdi) VALUES(NULL, '" . $input . "')"; $query = mysql_query($query) or die(mysql_error()); echo $input . " Ble lagt til i databasen"; } ?> Så trenger jeg noe som skriver ut det som ble lagt til. Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg vet det er enkelt, men som sagt jeg er nybegynner. Takk for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) <?php function mysql_print_table($db, $tabell, $OrderBy = "") { if(empty($db) || empty($tabell)) die("Fyll ut alle funksjonsparametere"); //Koble til databasen $connection = mysql_connect('*******','*******','*******'); $db = mysql_select_db($db, $connection); //Kjør spørringer if(!empty($OrderBy)) $sql1 = "SELECT * FROM `".$tabell."` ORDER BY ".$OrderBy.""; else $sql1 = "SELECT * FROM `".$tabell."`"; $sql2 = "desc `".$tabell."`"; $result1 = mysql_query($sql1, $connection) or die(mysql_error()); $result2 = mysql_query($sql2, $connection) or die(mysql_error()); // Nødvendig variabel for annenhver bakgrunnsfarge pr. rad $tall = 1; //noen CSS-strenger $PrintTableFunction = "border-top:1px solid black; border-left:1px solid black;"; $PrintTableFunctionTrHeader = "background-color:#82a9bc;"; $PrintTableFunctionTh = "padding:2px 15px; border-right:1px solid black; border-bottom:1px solid black;"; $PrintTableFunctionTd = "padding:2px 15px; border-bottom:1px solid black; border-right:1px solid black;"; $PrintTableFunctionTdWeight = "border-bottom:1px solid black; border-right:1px solid black; padding:2px 15px;"; $PrintTableFunctionThWeight = "border-right:1px solid black; border-bottom:1px solid black; padding:2px 15px;"; //Start printing av tabellen echo '<table border="0" style="'.$PrintTableFunction.'" cellpadding="0" cellspacing="0">'."\n"; echo "\t".'<tr style="'.$PrintTableFunctionTrHeader.'">'."\n"; while($col = mysql_fetch_row($result2)) { echo "\t\t".'<th style="'.$PrintTableFunctionTh.'">'.$col[0].'</th>'."\n"; $i++; } //while echo "\t".'</tr>'."\n"; while($rad = mysql_fetch_array($result1)) { $color = ($tall % 2 == 0) ? "#e5eaed" : "#FFFFFF"; echo "\t".'<tr style="'.$PrintTableFunctionTrBody.'" bgcolor="'.$color.'">'."\n"; for($j = 0; $j < $i; $j++) { echo "\t\t".'<td style="'.$PrintTableFunctionTd.'">'."\n"; echo "\t\t $rad[$j] \n"; echo "\t\t".'</td>'."\n"; } // for echo "\t".'</tr>'."\n"; $tall++; } // while echo '</table>'."\n"; } // slutt på funksjon //Kall opp funksjonen mysql_print_table('db','tabell','OrderBy'); ?> Denne funksjonen printer ut en tabell med kolonnenavn på en oversiktlig måte, men er ikke egnet hvis det er mye tekst (TEXT/BLOB format), da kan strukturen bli litt upraktisk. Endret 23. mai 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 $sql = mysql_query("SELECT id,verdi FROM news WHERE id='1'"); $fetch = mysql_fetch_array($sql); $id = $fetch["id"]; $verdi = $fetch["verdi"]; echo "$id, $verdi"; Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) vil vel ikke funke helt som forventa det der? i beste fall henter du ut første raden kan jeg tenke meg. EDIT: så ikke den siste delen med "WHERE id = 1". Men uansett skal han nok hente ut mer enn en rad. Endret 23. mai 2006 av hockey500 Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) <?php //mysql info $dbhost = "xx"; //host $dbbruker = "xx"; //brukernavn $dbpass = "xx"; //passord $dbnavn = "xx"; //databasenavn // Kobler opp mot databasen.. mysql_connect($dbhost,$dbbruker,$dbpass) or die(mysql_error()); mysql_select_db($dbnavn) or die(mysql_error()); $query = "SELECT * FROM news order by id DESC"; $resultat = mysql_query($query); $news = mysql_num_rows($resultat); // Lister opp nyheter.. while($rad = mysql_fetch_array($resultat)) { echo $rad['id']; echo "<br>"; echo $rad['verdi']; echo "<hr> } ?> tror den skal funke greit Endret 23. mai 2006 av kennteh Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 aha, trodde bare han skulle skrive ut den første nyheten ^^ men om det er flere kan han jo bare kjøre en while som nevt ovenfor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå