Gå til innhold

Forslag til begin.no


Anbefalte innlegg

Jeg bruker begin.no flittig, for det er en enkelt og grei måte å få en fin oversikt over alle nyhetene på hardware.no-nettverket uten å måtte innom et utall forskjellige sider.

 

Siden det allikevel er en beta (og har vært det i omtrent et år ?!), har jeg noen forslag til hvordan det burde legges opp.

 

Her burde man for det første kunne velge mellom forskjellige skins, og de bør også kunne lages av brukerne selv (da selvfølgelig hostes av dem selv, så man slipper å ha en .ccs-database på flere tusen filer). Dette er ikke noe problem å få til teknisk, alt som kreves er oversiktlig og grei html-kode (vikitg!) og noen få linjer php (se osix.net for et fungerende eksempel, selv om det ikke er "offisielt kjent" at man kan bruke egne skins). I standard-skinnene bør man også få muligheten til å kunne justere bredde på elementer osv, prosentvis og pixelvis. Slik siden er nå, kunne jeg ønsket meg å gjort den litt bredere for min egen del (1280x1024).

Hver nyhet bør også få definert hvor den kommer fra i class-taggen, slik at vi kan f.eks. gi programmer-nyheten en farget bakgrunn dersom vi ønsker (hvis man synes dette er de mest interessante nyhetene).

Innholdsmessig synes jeg også at man fint kunne ha hatt muligheten for egentilpasning. Personlig liker jeg ikke "Andres nyheter"-spalten, så da kan den fjernes for min del. Dette kan jo løses vha. egne skins, slik at f.eks. alle nyheter som kommer i en <div class="amotor.no"> kan skjules for oss som ikke er motorinteresserte. Dette er uansett en tungvidt løsning (bærer preg av voodoo-coding), og man bør optimalt sett kunne velge hva som blir med i den genererte html-fila. En bilder av/på knapp hadde heller ikke vært dumt.

For å kunne ta ibruk slike funksjoner som kan endres på for hver bruker, har man to muligheter: cookies eller innlogging. Å la dette bruke samme innloggingssystem som forumet (diskusjon.no) burde ikke være så vanskelig, og da kunne man lagre egendefinerte innstillinger der sammen med andre foruminstillinger. Det vil kreve litt mer plass, men man kan spare båndbredde i.o.m. at flere brukere vil velge bort deler av innholdet (html-filen vil bli mindre). Brukere som da ikke har en konto, eller ikke vil lagre innstillinger med kontoen sin, vil kunne ta ibruk cookies.

 

Det hadde også vært på sin plass med arkiv-funksjon for begin.no. Eventuelt kan man inkludere en "flere alternativer"-knapp, med muligheter for å f.eks. kunne sortere ut programvare- og hardware-relaterte nyheter for mars 2006 som et eksempel.

 

En annen ting, er at google-søkeboksen deres burde utformes mer som firefox sin quicksearch-boks, med mulighet for å velge forskjellige søkemotorer.

 

 

Litt utenfor emnet: det har vært nevnt i vitenskapsdelen av forumet at LaTeX-støtte hadde vært på sin plass, muligens noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...