Kirchhoff Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Lurer på om det er forskjellig ytelse på x2 3800+ s939 og x2 3800+ am2 sockel, utenom at am2 støtter ddr2. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Vet ærlig talt ikke. Er jo fristende å bare gjette at am2-en gir bedre resultat. Eneste du kan gjøre er vel å få tak i begge deler og kjøre prosessor-test på hver av dem. Et program som egner seg til akkurat dette er prøveversjon av winrar. Men nå anser jeg det som temmelig usansynlig at du kaster bort penger på pc-deler bare for å avgjøre hvilket alternativ som er gir best ytelse. Du kan jo se om du finner noen på forumet som har et av oppsettene, og så be denne teste ut sitt system med winrar. PS: Følgende variabler vil påvirke resultatet i winrar benchmark: * OS - win2k gir oftest bedre resultater enn XP * Minnehastighet, prosessorkraft (prosessorens rå regnekraft). Resultatet blir selvfølgelig bedre om cpu/ram er overklokket. * Mange prosesser/tjenester som kjører i bakgrunnen. Mulig det er hensiktsmessig å kjøre benchmarken i sikkerhetsmodus, men er ikke sikker på dette. * Versjon av winrar. Versjon 3.6++ har bedre støtte for multithreading, og gir bedre ytelse både for enkeltkjerne og dobbeltkjerne cpu. Så begge systemene må kjøres med samme versjonen av winrar. Følgende variabler vil IKKE påvirke resultatet: * Harddisk - kapasitet/ytelse skal ikke påvirke testen. Eneste unntak kan kanskje være hvis du kjører software raid, eller har en raidkontroller som bruker CPU. * Skjermkort. Endret 23. mai 2006 av geir__hk Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Eller så kan man lese en test på nett? Extremetechs test av FX60 vs FX62 vs X2 5000+ vs EE965 vs EE955. Det er test av toppmodellene, og ikke de du spør om, men ytelsesforskjellene er nok nogenlunde like på de billigere prosessorene. AM2 er litt bedre på alt, men ikke så mye bedre enn at hvis man sitter på et greit s939 system er det ingen vits å bytte til AM2. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Anandtech oppsummerer ganske greit om ytelse: And there you have it, quite possibly the most unimpressive launch from AMD (from a performance perspective), but given what we had already seen prior to today there shouldn't be any surprises. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Er en grunn til at dem gir identiske modeller på s939 og AM2 likt pr. rating. Ytelsesøkning ligger som oftest på et par prosent, litt mere der den økte båndbredden til DDR2 kommer til nytte. Fins egentlig få gode argumenter for å velge s939 foran AM2, AM2 er mere framtidsrettet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Fins egentlig få gode argumenter for å velge s939 foran AM2, AM2 er mere framtidsrettet. 6174490[/snapback] Enig der. Socket 939 er vel bare for dem som allerede har et 939 hvedkort. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 25. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2006 kjøpte et s.939 bare for noen uker siden. Jeg ville ikke betale 3-400 kroner ekstra for samme prosessor. Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 kjøpte et s.939 bare for noen uker siden. Jeg ville ikke betale 3-400 kroner ekstra for samme prosessor. 6177878[/snapback] jeg også blir nok å vente ett par år før jeg oppgraderer til AM2, regner med at 146´en min holder såpass lenge.. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 26. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2006 Har et hovedkort som kan oppgraderes til am2. så jeg er litt forbredt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 AM2 får vel cirka 5% bedre ytelse i første omgang. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Tror ikke AM2 blir noe STORT hopp akkurat, men det går da hvertfall fremover da :!: Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Ikke noe vits å oppgradere, for å si det slik. Du må jo bytte ut hovedkort, prosessor og minne.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 Ikke noe vits å oppgradere, for å si det slik. Du må jo bytte ut hovedkort, prosessor og minne.. 6189340[/snapback] Det er ikke noe poeng å bytte fra 939 til AM2 i dag nei, men det kan lønne seg å kjøpe AM2 i dag om det likevel skal kjøpes nytt. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. mai 2006 Del Skrevet 27. mai 2006 AM2 får vel cirka 5% bedre ytelse i første omgang. 6181858[/snapback] Ifølge AMD så yter AM2 prosessorene gjennomsnittlig 1% bedre med samme PR rating. I enkelte spill kan man se opptil 7% ytelsesøkning, men det er stort sett i lavere oppløsninger. Spill er nemlig normalt GPU begrenset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå