Gå til innhold

problemer med harddisk! hjelp!

Anbefalte innlegg

hei

har litt problemer med harddisken jeg...

jeg har kjøpt en maxtor harddisk på 500 gb, men jeg får den ikke til å fungere... jeg har satt inn kabler og alt som skal til, og formatert... men når jeg vil sette inn en film i den harddisken, så står det: forsinkelse ved skriving...

filmen som jeg setter inn der stoppes og jeg mister dataene som er der. etter det fryses window og alt stopper helt opp...

eneste måten å få slutt på det, er å plugge ut kablene på harddisken og restarte dataen..

jeg vet ikke hva som er galt og det er helt håpløst...

noen andre som har noen tips om hva jeg kan gjøre? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags maskin kjører du? (PC, Mac? Linux, Windows, etc.?)

OK, det står "window" der - hvilken versjon? Win2000, WinXP, Win98?

Hva slags harddisk er det? (Ekstern, Intern?)

Hva slags tilkobling er det mellom PC og harddisk? (USB, FireWire, IDE,...)

Lenke til kommentar

er windows xp

intern... har en 160 gb fra før av, og puttet inn 500 gb...

er ikke usb, firewire osv. er ikke sikker på hva det heter da, men det er de kablene som er inni i pc'en... :hmm:

Lenke til kommentar
"Forsinket skriving mislykkes" er enten et tegn på en dårlig disk, eller en dårlig data-kabel. Bytt kabel, kjøp en ny, og dersom problemet fortsetter tar du disken tilbake til butikken.

6167357[/snapback]

Eller feil kabel?

Hva skjer om man bruker en 40-tråders kabel på en disk som egentlig krever en 80-tråders kabel for å virke ved maks hastighet? Kan det hende man får feil som kan gi opphav til den feilmeldingen du nevner?

Hvis du lager deg en Ultimate Boot CD, kan du jo kjøre noen av HD-testprogrammene som ligger der - kanskje du kan finne ut noe mer på den måten?

Men bortsett fra hardware-feil og en sørgelig herpet IDE-driver i Windows, kan jeg ikke se hva som skulle være gæernt her. Bortsett fra uflaks, da. Det forekommer at hardware-komponenter ikke fungerer godt sammen, selv om begge er i henhold til spesifikasjonene.

Lenke til kommentar

det er en service pakke 2

kabelen og harddisken er helt ny, kjøpt det i mpx...

skal teste ultimate boot cd greia di nebrewfoz....

har også fått tips av familie da.. de sa at kanskje dataen er for gammel og den ikke støtter så mye minne... men jeg er ikker sikker da... dataen er jo bare to år gammelt..

men men, jeg vet ikke i det huleste hva som er feilen... :hrm:

Lenke til kommentar
kabelen og harddisken er helt ny, kjøpt det i mpx...

6168852[/snapback]

Jo, jo, men det går fortsatt an å få kjøpt 40-tråders IDE-kabler.

Og selv om kontaktene er de samme som på 80-tråders IDE-kabler, er det ikke dermed sagt at det er hipp som happ hva man bruker.

De fleste nyere harddisker krever 80-tråders kabler, men jeg vet ikke hva som skjer hvis man prøver å bruke 40-tråders kabler. Går bare hastigheten ned, eller virker det bare sånn delvis, eller virker det ikke i det hele tatt? (Har aldri forsøkt det selv.)

En annen ting man kan nevne i samme åndedrag er: Er pluggene ordentlig satt ned i soklene på hovedkort og harddisk? Hvis en pinne bare har kontakt innimellom, kan det skje rare ting ... Og det er som regel noe av det siste man sjekker ... :(

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 40- og 80-tråders IDE-kabel er, forståelig nok, antall tråder i flatkabelen.

Men kabelen din er for Serial ATA (SATA), så dermed har ikke dette med 40 eller 80 tråder noe mening. Da er det avklart i hvert fall.

Men dette med å passe på at kablene er godt satt ned i hovedkort og harddisk, det gjelder like mye for SATA-kabler som for vanlige IDE-kabler. (Nå etter hvert også kalt PATA-kabler; Parallell ATA).

SATA, ja. Hva slags SATA-kontroller er det i PC'en din?

Oppfører den seg ordentlig? Ingen gule spørsmålstegn i Device Manager?

Lenke til kommentar

SATA-kontrolleren er innebygget i en chip på hovedkortet, men den trenger drivere for det.

Sannsynligvis ble driverne for SATA-kontrolleren installert samtidig med drivere for alle andre system-ting, så som nettverksinterface, lyd osv.

Hvis du går inn i Device Manager (Enhetsbehandling på norsk?) og ser en eller flere linjer markert med gule spørsmålstegn, da er det tegn på at PC'en mangler drivere for et eller annet. Hvis du ikke ser noen slike, da er det i hvert fall ikke her feilen ligger.

Lenke til kommentar

Hvorfor familien din lurer på minne mengde … har du oppgradert?

Hvorfor må du ha sata-strøm kabel?

Bios versjon?

Bios vers. Det kan du finne ut og sammenligne med det som står på Asus side for kortet ditt.

Vers står oppført på mange plasser.

- I Bios

- Og i Hjelp og støtte under Vis avansert maskin informasjon for eks

asus link

Her du må velge Select produkt ----Motherboard--- og finne kortet ditt under 478

Chipset driver versjon?

Chipsset driver vers.

Her du kan velge – Windows utforsker / Min datamaskin / C:\ Programfiler/Intel/ INFist/readme.txt

Eller under Systemegenskaper /Maskinvarer/Enhetsbehandling/IDE ATA/ATAPI-kontrollere se for Ultra strorage controllers driver vers.

Intel link

Intel igjen

Igjen

Aktivert Skrivebufring?

Aktivert skrivebufring—se på innstillinger som du finner under Diskstasjoner under Enhetsbehandling igjen . Høyre-click på disken og se under Egenskaper/Policyer.

Strømoppsett innstillinger?

Se under Stømalternativer i Kontrollpanelet for strømsparings konfiguration der. Dvs at innstillinger der er i henhold til hva du har.

Bios innstillinger? (sett i sammenheng med chipsset driver)

Her du må bruker User's Guide samtidig som du ser i Bios. Du forandre ingeting men du bruker litt tid og forstå ting. Du surfe gjennom feltene. Notere ting.

Er det behov for å installere Intels IAA driver?

Interface på disken, den er Sata 3.0Gb eller 1.5Gb ,vet du det! Kanskje du må revert til 1.5Gb?

Maxtor link

Jeg valgte linken for å vise hva jeg referere til. Du må kontrollere i henhold til disken din.

Det er en del som du burde gå gjennom. Det betyr ikke at alt som er nevnt er relevant til feil som du får men det viser litt av ??

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

nebrewfoz, har sjekket på "enhetsbehandlinger"... er ingen gule spørsmåltegn der.. så tror alt er i orden der iallefall...

og wiberos... ??... jeg er ikke en ekspert på dette altså :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...