Lasse Ma Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei, sitter og vurderer ett nytt oppsett med AM2 prosessor og i den forbindelse har jeg et par spørsmål. ¨ Står at AM2 har 1000mhz fsb og jeg lurer på hvilket minne jeg skal kjøpe, er litt forvirret ang mhz på minnet. Ser f.eks DDR2 minne som kjører på 667mhz, vil dette si at det kjører 1350mhz effektivt? Bør minne og prosessor kjøre på samme mhz for å være mest effektiv slik som det var på socket A? På forhånd takk for svar Lasse Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Står at AM2 har 1000mhz fsb og jeg lurer på hvilket minne jeg skal kjøpe, er litt forvirret ang mhz på minnet. Ser f.eks DDR2 minne som kjører på 667mhz, vil dette si at det kjører 1350mhz effektivt? Bør minne og prosessor kjøre på samme mhz for å være mest effektiv slik som det var på socket A?AM2 (i likhet med socket 754 og 939) har strengt tatt ikke noen FSB - dvs en ekstern bussforbindelse mellom CPU og minnekontroller. Ettersom kontrolleren er integrert på prosessoren, opererer den på CPU-fart, og de kommuniserer veldig effektivt med hverandre. Minne kjører egentlig aldri synkront på nyere AMD-systemer, men høy CPU-klokke hjelper litt på minneeffektiviteten. DDR2s hastighet oppgis i likhet med DDR1 i sin effektive overføringshastighet, slik at DDR2-667 teoretisk har 667 millioner 64 bits overføringer per sekund. AM2 støtter DDR2-800, men med nVidia Tritium-sertifiserte hovedkort sammen med såkalt "SLI-minne", skal man være garantert DDR2-1000. I dualchannel blir dataraten betydelig høyere, men uansett er ikke båndbredde noen flaskehals for disse systemene. Et alternativ til AM2 er Intel's fremtidige Conroe, som nok blir å yte en del bedre. Endret 23. mai 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Ok, takk. Tenkte faktisk ikke på at kontrolleren er integrert i prosessoren. Fikk svar på det meste her, takk for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå