enmannen Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Broren min har hatt en elkjøp-pc (fujitsu-siemens) en stund. Nå skulle han oppgradere med en 512 brikke. Men problemet er at pc'n bare piper etter innsetting.(svart skjerm) Har prøvd en annen brikke også, denne ville den heller ikke godta?? (vet det er riktig ram: 133mhz sdram) Hva kan gjøres? Oppgradere bios? hvor kan man i tilfelle kjøpe elkjøp-ram? Kan rammen returneres til butikk selv om den "egentlig" virker? Pc'n forøvrig: tbird 1000 128 sdram maxtor hd aner ikke hvilket hk.. på forhånd takk. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 tror vi trenger litt mer info for å hjelpe deg... f.eks hvilket chipset hovedkortet ditt har :wink: f.eks 3dmark2001 kan finne det ut, skal vedde på at sisoft sandra også har mulighet til å finne det ut... hmm.. har ikke noen linker i huet.... kan være, hvis du er riktig uheldig at du ikke kan ha større enn 256 minne moduler på hovedkortet ditt.. tvilsomt egentlig :wink: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Godt mulig hovedkortet ikke støtter en brikke på 512.. se i manualen til kortet :-| Lenke til kommentar
DuckDuckGoose Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Du må nok levere den inn på service og betale noen tusen for at noen skal si til deg at de brikkene du har kjøpt ikke passer og at du må kjøpe originale brikker fra fujitsu siemens som koster ihvertfall 100% mer enn brikker ellers gjør. PS. Litt sent å tipse om dette nå, men KJØP ALDRI PC PÅ ELKJØP!!!!! :sad: Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Ganske sikker på at kortet støtter 512-brikker. Dessuten prøvde jeg en 128-brikke som jeg vet virker, og den virka heller ikke der(samme pipeproblem). En annen ting er at den orginale(som fulgte med pc'n) virker kun i den ene slot'en.. Får nok ikke tak på noe mer info nå (får ikke snakka med bror) Går det an å sende rammen i retur og få tilbake pengene selv om den "egentlig" er i orden? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Mener du har 14 dager angrerett på alt kjøp på internett pga forbrukerloven. Er brikken kjøpt i en vanlig butikk, så pleier de å være greie hvis brikken er 110% pen.... Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 17:23, skrev alansmith:PS. Litt sent å tipse om dette nå, men KJØP ALDRI PC PÅ ELKJØP!!!!! :sad: Vet det.. er skikkelig dumt. Angrer på at jeg ikke grep inn og avverget katastrofen for et års tid siden da han kjøpte den.. 20k fy "#¤@ Lenke til kommentar
DuckDuckGoose Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 20 K?? Mama Mia!! Lenke til kommentar
Zink Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 17:37, skrev enmannen:Angrer på at jeg ikke grep inn og avverget katastrofen for et års tid siden da han kjøpte den.. 20k fy "#¤@ Kan være at en biosoppdatering fikser problemet - kjør SiSoft Sandra mainboard info - er nok en bug når hovedkortet ikke tåler brikke i begge ramsloter. Evt. en garantisak hvis dette ikke går å rette via en biosfix ( reklamasjon er 5 år ) - eh, la oss håpe det ikke lar seg rette, for da kan det jo hende han ender opp med en mye bedre maskin :smile: Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-07 18:31, skrev Zink: Quote: Den 2002-10-07 17:37, skrev enmannen: Angrer på at jeg ikke grep inn og avverget katastrofen for et års tid siden da han kjøpte den.. 20k fy "#¤@ Kan være at en biosoppdatering fikser problemet - kjør SiSoft Sandra mainboard info - er nok en bug når hovedkortet ikke tåler brikke i begge ramsloter. Evt. en garantisak hvis dette ikke går å rette via en biosfix ( reklamasjon er 5 år ) - eh, la oss håpe det ikke lar seg rette, for da kan det jo hende han ender opp med en mye bedre maskin :smile: absolutt noe å tenke på takker.. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Elkjøp har ikke noe med saken å gjøre! Du kunne like gjerne ha kjøpt maskina di hos Telehuset eller Binders. Saken er at maskina di er en "fabrikkmaskin". Med det mener jeg av typen IBM, Compaq, Dell, Fujistu Siemens osv. Disse fabrikkmaskinene er veldig kresne på minne. Prøv med et annet minnemerke. Har selv hatt samme problem med en IBM-maskin. Alt gikk bra etter at jeg installerte Crucial-minne. Prøv å få bytta brikka mot en kvalitetsbrikke av et annet merke. Veldig sikker på at dette løser problemene dine.. - Nuffern Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Apacer og Crucial minne pleier å fungere bra! Har du prøvd å TA UT den org brikken, eller står den i når du prøver ny RAM? Kan være at hovedkortet må ha registrert ram ? mye sære kort ute på markedet.. MÅ du ha PC133 ? har vært borti mange kort som KUN vil ha PC100 (selv om det skal være kompatibelt) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 00:05, skrev Nuffern:Elkjøp har ikke noe med saken å gjøre! Du kunne like gjerne ha kjøpt maskina di hos Telehuset eller Binders. Saken er at maskina di er en "fabrikkmaskin". Med det mener jeg av typen IBM, Compaq, Dell, Fujistu Siemens osv. ...eh, hvorfor har jeg en bestemt følelse av at du undervurderer andre ? Quote: Disse fabrikkmaskinene er veldig kresne på minne. Prøv med et annet minnemerke. Har selv hatt samme problem med en IBM-maskin. Alt gikk bra etter at jeg installerte Crucial-minne. Prøv å få bytta brikka mot en kvalitetsbrikke av et annet merke.Veldig sikker på at dette løser problemene dine..- Nuffern Er ikke snakk om kvalitets minnebrikke, men kompatibel sådan = maskin 'med-hud-og-hår'... + at den originale brikken funker kun på èn av slotene, see ? Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 www.multicom.no selger spesialram til diverse pcer, Fujitsu-Siemens også. Hehe...skal si det var dyrt, så ville heller prøvd å kontakte Fujitsu-Siemens og spør hvilken type ram du kan bruke Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Hadde den samme pcen selv, jeg stressa og med det samme. Mitt problem var at de andre ram slottene var ødelagt. Sinnsykt ustabilt hovedkort det der, av og til funka ram slottene og av og til ikke :sad: Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-08 18:42, skrev Zink:...eh, hvorfor har jeg en bestemt følelse av at du undervurderer andre ? ...eh, hvorfor har jeg en bestemt følelse av at du burde klappe igjen ? Er ikke sikkert at alle vet hva en "fabrikkmaskin" er. Her er det folk som nettopp har satt seg ned foran en datamaskin for første gangen, samtidig som du har folk som har jobbet med data i 25 år. De med peil velger bare å skumme forbi det.. du derimot må ha et betydelig behov for kommentere andre. Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 det står ofte en liste over vilke rambrikker som er testet ok på hk`s hjemmeside. Du kan jo skjekke om noen andre brikker passer(hvis det er inkompitabilitet som er feilen) som de selger i samme butikk, og i tilfellet få byttet brikke. Ps har den gamle brikken ecc i tilfelllet tror jeg du må skru av den funksjonen i bios før du skifter brikken med en ny, hvis den ikke har ecc. psps hva er ecc godt for? Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 jeg har oppgradert en slik jallamaskin og da var det minnet som stod i der i fra før som ike ville passe i lag med noe annet så prøv og fjerne den som fulgte med og bare sett in den 512 brikken og prøv, jeg brukte original apacer pc133 sdram og det virket vist jeg tok vekk den originale. Lenke til kommentar
enmannen Skrevet 9. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2002 Takk folkens.. Har prøvd alle mulige kombinasjoner, og det _eneste_ som virker er å ha den orginale rambrikka i slot 1. Vil ikke boote med noe annen konfig. Tror egentlig at bare denne ene sloten funker.(og den er kresen) Skal kanskje prøve noe merkeram, vi får se. Hvis det viser seg at disse slotene ikke virker, blir det da en garantisak for elkjøp? Forresten hadde broren min spurt på elkjøp hvor lang garantitiden var, og de svarte at det var sannsynligvis ett år.(som er for sent..) Men på elkjøp sine nettsider står det at datamaskiner har 3-5 års garanti avh. av modell.. Hva er rett? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. oktober 2002 Del Skrevet 9. oktober 2002 det er nok mer enn et år garanti på pc'r, de er jo forventet å vare en god stund lenger enn det... at du ikke får bootet uten brikken i slot 1 kan jo være pga at du må ha ram i denne slot'n og at den andre brikken ikke funker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå