Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen mellom to- og fire-takters?


Anbefalte innlegg

Topic sier det aller meste; Hva er forskjellen mellom to-takters og fire-takters motorer?

Hvordan fungerer det? Er det noe mer effekt på fire-takters enn to-takters?

 

Grunnen til at jeg spør her og ikke søker på nett er fordi jeg gjerne vil ha deres erfaringer med slike motorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totaktere smeller hver gang stempelet er på topp, firetaktere smeller annenhver gang.

Firetaktere har roligere gange, mer dreiemoment, mindre utslipp, men er mer kompliserte og dyre, og yter ikke like godt vekt/kraft som totaktere.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Men jeg har hørt 4-taktere er mer overlegen enn 2-taktere når motoren er større enn 200 ccm, hva mener dere om dette?

 

Skal ha stor kraftmotor, ligger da valget på 2-taktere?

 

Hvilken er eventuelt best å trimme? (tenker da på sikkerhet for at motoren ikke blir ødelagt, og ikke minst ytelsen)

Lenke til kommentar

En totakter er endel lettere å trimme, skal man trimme en firetakter må man ha performance-kam, ny forgasser osv. Men en trimmet 4-takter holder som sagt lengre enn en 2-takter som er trimmet.

Personlig er jeg en firetakts-fan da jeg synes disse moterene liksom er litt mer "skikkelige".

Lenke til kommentar

Snakka med ein båtmekaniker i sommer, han hadde en 150hk 4takts motor..

Men han likte ikke 4 taktere, levetiden på motoren er halvparten av hva en 2-takters levetid er.

4 takts motorer er også større i størrelsen, utpå..

2 taktere tåler mer, hissigere og lette å trimme / jobbe med :D

 

Nå skal di jo slutte å produsere 2 takt, så kjøper du en nå - vil du GARANTERT få mye for den viss du selger den når di går ut av produksjon !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja to takter er stas,men hvis du ikke har lyst til å høres ut som en moped er 4-takter et bra valg.. 2-taktere lager mer myyyyyy lyd mens 4-taker er mer vromm :love:

men 4-taktere er forsovet treigere en 2-taktere, men smaken er som baken og den er delt i 2 :love: så man kan velge mellom lyd eller fart. og 4-taktere er mer miljøvennelig og det er ganske viktig :p

 

Moderatornotis: Smiley-misbruk er uønsket her på forumet. Det holder med noen få stykker. Snorre.

Lenke til kommentar

2-takt er mye sprekere å kjøre med. 4-takt er tregere og høres ut omtrent som en gressklipper med ekstra mye lyddemping. 2-takt er billigere, lettere (i vekt) og enklere, men bruker litt mer bensin og olje. Nye totaktere går stort sett veldig bra, de eldre kan være vanskelig å få til å gå skikkelig på tomgang, de søler mye med oljen og de "putrer" mye.

Lenke til kommentar
Snakka med ein båtmekaniker i sommer, han hadde en 150hk 4takts motor..

Men han likte ikke 4 taktere, levetiden på motoren er halvparten av hva en 2-takters levetid er.

 

Levetiden til en 4-takter er jo mye høyere enn på en 2-takter vel ? :o

6268329[/snapback]

Det vil jeg og tro, 4-taktere har jo dedikert smøring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

4-takter dra fra bånd! altså den har bedre bånddrag enn en 2-takter!

mn når først 2.takter'n får turtall knuser den 4-takter'n i aks!2-takter er mer "avogpå med gass"motor! 4-takter kan du holde gassen jevnt over lang tid!

en 2-takter må byttes stempel på oftere en 4-takter(med tanke på crosser, altså mer en 50ccm)

Lenke til kommentar
men bare tenker på turtellere osv. jeg..

 

På 2-taktere er dette gjerne ikke før på 12500rpm osv.

mens på 4-taktere skal du se langt etter 12500rpm vel ?

6328477[/snapback]

 

Njaaaaaa... for det første er det mye mindre bevegelige deler i en 2-takter, den tenner oftere, osv. Men hadde du bygd en 50-kubbiks, ensylindret 4-takter med kort slaglengde, så tror jeg du kunne tynt 12.500 omdreininger ut av den :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett tunge motorsykler med turtellere helt opp til 15.000 rpm, rødmerkingen startet vel på ca. 13.000. Det var selvfølgelig 4-takt. De gamle di3-lokomotivene har 2-taktsmotorer, og der er største turtall 750rpm (250 på tomgang). Det kommer mye an på den fysiske størrelsen på motorene. Store motorer med tunge deler tåler ikke å gå like fort som en liten motor med lette deler. Det sier seg vel selv at det er mye mindre belastninger på en mopedmotor som går på 2000rpm enn en lastebilmotor på samme turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...