salah Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Topic sier det aller meste; Hva er forskjellen mellom to-takters og fire-takters motorer? Hvordan fungerer det? Er det noe mer effekt på fire-takters enn to-takters? Grunnen til at jeg spør her og ikke søker på nett er fordi jeg gjerne vil ha deres erfaringer med slike motorer. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Totaktere smeller hver gang stempelet er på topp, firetaktere smeller annenhver gang. Firetaktere har roligere gange, mer dreiemoment, mindre utslipp, men er mer kompliserte og dyre, og yter ikke like godt vekt/kraft som totaktere. Endret 23. mai 2006 av Patz Lenke til kommentar
salah Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Men jeg har hørt 4-taktere er mer overlegen enn 2-taktere når motoren er større enn 200 ccm, hva mener dere om dette? Skal ha stor kraftmotor, ligger da valget på 2-taktere? Hvilken er eventuelt best å trimme? (tenker da på sikkerhet for at motoren ikke blir ødelagt, og ikke minst ytelsen) Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 En to-takter er mye "kvassere/sintere" enn en fire-takter. En fire-takter vil være sikrere å trimme. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 En totakter er endel lettere å trimme, skal man trimme en firetakter må man ha performance-kam, ny forgasser osv. Men en trimmet 4-takter holder som sagt lengre enn en 2-takter som er trimmet. Personlig er jeg en firetakts-fan da jeg synes disse moterene liksom er litt mer "skikkelige". Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Snakka med ein båtmekaniker i sommer, han hadde en 150hk 4takts motor.. Men han likte ikke 4 taktere, levetiden på motoren er halvparten av hva en 2-takters levetid er. 4 takts motorer er også større i størrelsen, utpå.. 2 taktere tåler mer, hissigere og lette å trimme / jobbe med Nå skal di jo slutte å produsere 2 takt, så kjøper du en nå - vil du GARANTERT få mye for den viss du selger den når di går ut av produksjon ! Lenke til kommentar
Emilh Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Ja to takter er stas,men hvis du ikke har lyst til å høres ut som en moped er 4-takter et bra valg.. 2-taktere lager mer myyyyyy lyd mens 4-taker er mer vromm men 4-taktere er forsovet treigere en 2-taktere, men smaken er som baken og den er delt i 2 så man kan velge mellom lyd eller fart. og 4-taktere er mer miljøvennelig og det er ganske viktig Moderatornotis: Smiley-misbruk er uønsket her på forumet. Det holder med noen få stykker. Snorre. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 En ungdom bør for all del kjøpe 2-takter. 4-t er utrolig dyrt, og vanskelig å trimme. 2-t derimot, kan du bare ta ut en plombering så går den ifra en maks trimma 4-t. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 5. juni 2006 Del Skrevet 5. juni 2006 2-takt er mye sprekere å kjøre med. 4-takt er tregere og høres ut omtrent som en gressklipper med ekstra mye lyddemping. 2-takt er billigere, lettere (i vekt) og enklere, men bruker litt mer bensin og olje. Nye totaktere går stort sett veldig bra, de eldre kan være vanskelig å få til å gå skikkelig på tomgang, de søler mye med oljen og de "putrer" mye. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Snakka med ein båtmekaniker i sommer, han hadde en 150hk 4takts motor..Men han likte ikke 4 taktere, levetiden på motoren er halvparten av hva en 2-takters levetid er. Levetiden til en 4-takter er jo mye høyere enn på en 2-takter vel ? :o Lenke til kommentar
Patz Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Snakka med ein båtmekaniker i sommer, han hadde en 150hk 4takts motor..Men han likte ikke 4 taktere, levetiden på motoren er halvparten av hva en 2-takters levetid er. Levetiden til en 4-takter er jo mye høyere enn på en 2-takter vel ? :o 6268329[/snapback] Det vil jeg og tro, 4-taktere har jo dedikert smøring. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 hmm, eg vett ikkje heilt koffår.. e jo kje heilt logisk egentlig, for 4-takten slår jo bare annenhvert slag slite jo mindre på det, men det e jo mye mar i motoren enn i ein 2-taktar så kan slitas o da! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 2-takterene går vel høyere turtall også ? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 2-takterene går vel høyere turtall også ? 6269043[/snapback] Ikke så mye tror jeg, men det høres slik ut. Lenke til kommentar
-Petter- Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 2-taktere tåler vell høyere turtall Lenke til kommentar
ctx Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 4-takter dra fra bånd! altså den har bedre bånddrag enn en 2-takter! mn når først 2.takter'n får turtall knuser den 4-takter'n i aks!2-takter er mer "avogpå med gass"motor! 4-takter kan du holde gassen jevnt over lang tid! en 2-takter må byttes stempel på oftere en 4-takter(med tanke på crosser, altså mer en 50ccm) Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 2-takterene går vel høyere turtall også ? 6269043[/snapback] Ikke så mye tror jeg, men det høres slik ut. 6269061[/snapback] Yess. Grunnen til det er at en 2-takter tenner dobbelt så ofte som en 4-takter, og derfor gir inntrykk av å holde dobbelt så høyt turtall Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 men bare tenker på turtellere osv. jeg.. På 2-taktere er dette gjerne ikke før på 12500rpm osv. mens på 4-taktere skal du se langt etter 12500rpm vel ? Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 men bare tenker på turtellere osv. jeg.. På 2-taktere er dette gjerne ikke før på 12500rpm osv. mens på 4-taktere skal du se langt etter 12500rpm vel ? 6328477[/snapback] Njaaaaaa... for det første er det mye mindre bevegelige deler i en 2-takter, den tenner oftere, osv. Men hadde du bygd en 50-kubbiks, ensylindret 4-takter med kort slaglengde, så tror jeg du kunne tynt 12.500 omdreininger ut av den Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Jeg har sett tunge motorsykler med turtellere helt opp til 15.000 rpm, rødmerkingen startet vel på ca. 13.000. Det var selvfølgelig 4-takt. De gamle di3-lokomotivene har 2-taktsmotorer, og der er største turtall 750rpm (250 på tomgang). Det kommer mye an på den fysiske størrelsen på motorene. Store motorer med tunge deler tåler ikke å gå like fort som en liten motor med lette deler. Det sier seg vel selv at det er mye mindre belastninger på en mopedmotor som går på 2000rpm enn en lastebilmotor på samme turtall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå