Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det sånn at det ikke spiller så stor rolle om man velger php eller asp, men jeg blir noe forvirret når jeg får vite at asp ikke er et språk, men et rammeverk som støtter flere språk...Ehh...man trenger vel ikke asp dersom man likevel må bruke andre språk...? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du ikke blander .NET og asp her?

Anyway, i asp kan du bruke vbscript og / eller javascript. Du koder i et av scriptspråkene + html, så ja, asp er på en måte et rammeverk som holder alt sammen. Php er en tilsvarende container, bortsett fra at der kan man ikke bruke vbscript. (Hva bruker man egentlig? Koder ikke php selv.)

Hvis du vil bruke asp, ville jeg heller gått for asp.net. Det er muligens hakket vanskeligere å lære seg, men du får så utrolig mye nyttig på kjøpet. Microsoft har sluppet Visual Web Developer 2005, så da får du et utviklingsverktøy til .net-utvikling uten å betale noen ting.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/

Kirikiri

Lenke til kommentar

Her blomstrer forvirring rundt ASP og ASP.NET ser jeg.

ASP (siste versjon i bruk var 3.0) er den gamle server-side skriptteknologien til Microsoft. Her har du gamle <% og %> tagger og boltre deg med og blander HTML og server-skriptkode sammen i samme ASP side.

Både ASP og ASP.NET er rammeverk. ASP har støtte for alle skriptspråk som det finnes en ActiveX scripting engine for. ASP.NET støtter alle språk som det finnes en .NET kompiler for.

I ASP (ikke ASP.NET altså), så angir du språket du vil bruke slik

JScript:
 <%@language = JScript %>
VBScript:
 <%@language = VBScript %>

Eller bruke SCRIPT tag istedet for <% %>

<script language="JScript" runat="server">
// ASP kode skrevet i JScript her
</script>

<script language="VBScript" runat="server">
' ASP kode skrevet i VBScript her
</script>

Det nye som Microsoft utviklet i forbindelse med .NET teknologien er ASP.NET. Enkelt forklart er det ASP og .NET blandet sammen, men egentlig er det noe helt annet enn ASP. Selvsagt er dette også server-side skriptspråk, men måten å jobbe med det er veldig annerledes. Alt er objektorientert og komponentbasert. Du jobber for det meste direkte opp mot komponenter som kan generere HTML kode i seg selv. Du skriver derfor mindre HTML kode selv og gjør deg avhengig av komponentene for å få til ting. Du har selvsagt muligheten til å flette inn din HTML kode om ønskelig (noe du også må for å få noe som helst særpreg på siden din). Siden ASP.NET bruker .NET rammeverket så betyr det at du kan velge mellom mange forskjellige språk. Du kompilerer også koden i caches slik at serveren slipper å tolke tekstkoden om og om igjen hver gang serveren får en forespørsel.

Lenke til kommentar
Anyway, i asp kan du bruke vbscript og / eller javascript. Du koder i et av scriptspråkene + html, så ja, asp er på en måte et rammeverk som holder alt sammen. Php er en tilsvarende container, bortsett fra at der kan man ikke bruke vbscript. (Hva bruker man egentlig? Koder ikke php selv.)

6162288[/snapback]

Hva man bruker i php? php, helst :D hehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...