Ni kon Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hei Håper det finnes noen guruer på lovverket og spesielt dette med PC kjøpt via jobben. Ha fått med meg at det fra 2006 var en øvremaksgrense på 10k. Her er saken: Jeg skal kjøpe meg ny PC på sensommeren (venter på 16" fra NEC og Conroe fra Intel), og denne blir vesentlig dyrere enn 10k som jeg har lov å bruke. Nå jobber jeg dog i et firma med 70 ansatte, hvor 5 har sagt seg villig til at jeg kan handle på deres "kvote". Kan jeg f.eks kjøpe Prossessor på en sin "kvote" Hovedkort, ram og PSU på en sin kvote Skjermkort på en sin kvote Kabinett og hardisker på en sin kvote Vannkjøling + dill og dall på en sin kvote og skjerm på min egen kvote? Hvordan fungerer dette? Kan jeg og dele opp en vares sum i to og dele den på "kvotene" jeg sitter på? Forutsetter dette at nettbutikken samarbeider her? Poenget er at jeg er i statens øyne idiot. Jeg er ung, har ikke barn, bor alene, har ingen gjeld og har en rimelig grei inntekt. Dermed har jeg toppskatt og vel så det. Øyner dog her en mulighet til å få 60k til å bli til 30k med noen enkle grep. noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Genrelt. Det er ikke du som vil være eier av maskinen. Den leies av arbeidsgiver/leasingfirma/firma som håndterer ordningen i tre år fremover. Ved utgangen av perioden kan PCen kjøpes ut i fohold til restverdi. Bruk av andres kvoter er mot ordnings intensjon. Dette vil jo medføre at de fem andre får bruttolønnstrekk i 3 år fremover (og redusert pensjonsgrunnlag). Edit: Verdi av PC med software og support og printer kan godt være over 10.000,- , men det er bare det som er innenfor 10.000 som kan inngå i bruttolønnsfradrag. Endret 23. mai 2006 av PerB Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Bruk av andres kvoter er mot ordnings intensjon. 6161056[/snapback] Men det lar seg gjøre? Jeg kan altså dele den opp slik jeg har tenkt? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Ja, jeg også skjønner ikke at andre gikk med på å tape penger. Du har gode venner. Her kan du lese litt og se hva som skjer (vet ikke om det er aktuellt nå) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=376258&hl Noen enkle grep om å få mindre skatt - Gifte seg (er ganske enkelt, har gjort det selv) Du kan få barn (ganske enkelt, har gjort det selv) Bygg/kjøp hus (ganske enkelt, har gjort det selv) Håper det hjelper. Lenke til kommentar
WildEye Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Det er ikke noe problem å gå for en maskin til mer enn 10000. Men overskytende beløp trekkes av nettolønn, mens de første 10000 trekkes av bruttolønn. I og med at man bare leier pc'en i 3 år, er det en mye bedre deal å kjøpe maskinen, dersom man har råd til det. Vet ikke om man kan benytte seg av andres "kvote", men de andre vil jo gå ned i lønn... Du bør være rimelig god til å overtale for å få til dette Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg betaler de andre det de har som utlegg. Dette er alle personer med like sinnsvak skatt som meg selv. Jeg gir person a 5k + 500 rett i hånda for hans kvote på 10k. Like før ferien syns de fleste dette er ok, siden de da ser dette som gratis penger der og da. Totalt må jeg ut med 27,5 k men har da handlefrihet for 50 k! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg betaler de andre det de har som utlegg. Dette er alle personer med like sinnsvak skatt som meg selv. Jeg gir person a 5k + 500 rett i hånda for hans kvote på 10k. Like før ferien syns de fleste dette er ok, siden de da ser dette som gratis penger der og da. Totalt må jeg ut med 27,5 k men har da handlefrihet for 50 k! 6161140[/snapback] Klarer du også å dekke den nedgangen de har i pensjonsydelser? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Måten å gjøre det på er vel å sette opp hver av de frivilige bidragsyterne som "leier" av den spesifikke delen som de så gir til deg. At noen frivillige vil gå med på å tape penger for at en annen på jobben skal få seg en high-end PC finner jeg også snodig. Er de virkelig klar over hva ordningen går ut på eller tror de kun at det er papirarbeid som ikke får følger for dem? Edit: Ser at de får noe kompensajon for dette, det gjør saken litt mer forståelig, men da har de kanskje ikke tatt pensjonsgrunnlaget i betrakning også slik PerB nevner? Endret 23. mai 2006 av Vice Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 hva er pensjonsgrunllaget for 10k? Nesten ingen ting. De får 500 kroner for det. Noe som er mye mer enn det lille de får i pensjon for dette .) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå