Gå til innhold

– Vi mishandler mobilene våre

Anbefalte innlegg

AtW har helt rett. Telefonene har vesentlig dårligere byggekvalitet i dag enn de hadde for 6 år siden. Noen har en litt paranoid teori om at produsentene gjør dette med vilje, jeg er ikke helt sikker på om dette stemmer.

Hvis man ser på den tekniske utviklingen i løpet av de siste årene contra prisutviklingen gjennom den samme perioden, kan man raskt se at man får vesentlig mer teknologi i en mobiltelefon for samme pengesum i dag som det man fikk for 6 år siden.

Eksempel: 1999 - Nokia 7110 - første "skikkelige" WAP-telefon. De første eksemplarene kostet opp mot 10.000 kroner. Min Nokia 7110 lever fremdeles.

Eksempel: 2006 - Nokia 6280 - første UMTS-telefon for Ola Nordmann. De første eksemplarene kostet ca 4.000 kroner. Flere klager over at Nokia 6280 ikke tåler en skit.

Det som var state-of-the-art i 1999 kostet altså over det dobbelte av hva dagens state-of-the-art koster. Det har selvfølgelig vært en drastisk nedgang i pris på komponentene, men jeg er ganske så sikker på at deler av prisnedgangen også skyldes at telefonene produseres av billige materialer - som igjen tåler mindre enn materialene som ble brukt i 1999.

Min konklusjon: vi får det vi betaler for.

Det finnes telefoner med bedre og dårligere byggekvalitet. Spør forhandleren før man kjøper!

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtW har helt rett. Telefonene har vesentlig dårligere byggekvalitet i dag enn de hadde for 6 år siden. Noen har en litt paranoid teori om at produsentene gjør dette med vilje, jeg er ikke helt sikker på om dette stemmer.

6167403[/snapback]

Det er ekstremt enkelt og billig å gi kretskortene i mobiler en helt standard behandling med gjennomsiktig spraylakk som er utviklet for bruk på kretskort for å gjøre at de ikke vanskelig korroderer. Dette unngår produsentene konsevkent fordi det gir for lang levetid. (Dog, de innrømmer selvfølgelig aldri slikt offenlig.) Det er også svært enkelt og billig å konstruere telefoner litt mer solide mot fall. F.eks ved å designe inn et 0,2mm tynn stålbånd langs ytterkantene for å øke tålbar fallhøyde fra ca 0,3-0,5 meter til ca 1-2 meter samt øker stivheten til telefonen så ikke komponenter løsner på grunn av materialtretthet etter hvert. Det er også lett å konstruere kontakter som ikke korroderer så lett osv. Små enkle og billige tiltak som øker levetiden unngås konsekvent.

Lenke til kommentar

Har en Siemens ME75, kostet meg 1200,- ca, uten abonnement.

Telefonen ble kjøpt for at den skulle tåle en støyt, og jeg gir blaffen i fiksfakserier. Denne telefonen skal ringes med og sendes en SMS med i ny og ne.

Den har overlevd fall ned steintrapp (14 trinn). Ikke lurt å ha jakka over armen og miste den i begynnelsen av trappa. Mobil ut av lomma og slo saltoer ned til neste avsats.

Har fått en en trøkk eller to når jeg har hjulpet svigerfar på gården noen ganger, og den er like blid.

Et like hakk etter steintrappa, det er alt :-)

Ja, min er mishandlet, men jeg kjøpte den for å tåle det.

Lenke til kommentar
Har en Siemens ME75, kostet meg 1200,- ca, uten abonnement.

Telefonen ble kjøpt for at den skulle tåle en støyt, og jeg gir blaffen i fiksfakserier. Denne telefonen skal ringes med og sendes en SMS med i ny og ne.

Den har overlevd fall ned steintrapp (14 trinn). Ikke lurt å ha jakka over armen og miste den i begynnelsen av trappa. Mobil ut av lomma og slo saltoer ned til neste avsats.

Har fått en en trøkk eller to når jeg har hjulpet svigerfar på gården noen ganger, og den er like blid.

Et like hakk etter steintrappa, det er alt :-)

Ja, min er mishandlet, men jeg kjøpte den for å tåle det.

6167554[/snapback]

Joa, men spørsmålet er om det folk anser som "vanlig" bruk er mishandling.

Det er klart at ting vil begynne å slarke om du får masse støv inn i telefonen etter at den har ligget i lomma. Det er også mange som snakker ute i regnet eller bruker telefonen i fuktige miljøer.

Dette er de jo ikke laget for å tåle?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...