Mar1us Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Jeg var heldig i går og vant en xbox 360 core system-pakke fra Datakjeden. Takk til Datakjeden, Radio1 Trondheim og Imation. Nå har den blitt plukket fra hverandre og satt sammen igjen, noe som var artig å ha gjort osv. men ikke noe spesielt inni der. No heatpipe-teknologi som var litt fancy Det jeg ikke la merke til var at den kun har ethernet nettverkskort, i tillegg til trådløst ekstrautstyr. Som vi alle vet, er ethernet-standarden 10 Mbps, fast-ethernet på 100 Mbps, og gigabit ethernet på 1000 kbps, som tilsvarer 1 Gbps. Sistnevnte har vel vært her rundt et år eller noe slikt. Xboxen kommer altså med 10 Mbps kablet støtte. Den har også, når man kjøper (!) trådløst nettverkskort, støtte for standarden IEEE 802.11g som har 54 Mbps overføringshastighet. Når jeg nå skal spille av min nylig rippede Stadium Arcadium-CD, som er rippet etter beste WMP-evne med 35 MB på 5:15 minutter henger ikke lenger boxen med. Jaja, tenkte jeg. Det er sikkert nettverket. Konvertere 35MB/5:15 =(35MB*8b/B)/(5*60 + 15)s =35/315 Mb/s =8/9 Mbps >1 Mbps Sangene mine skulle kreve mindre enn én Mbps, eller en tiendedel av kapasiteten til nettet. Utregningene stemte da jeg spilte av musikken fra den andre datamaskinen. Hva betyr dette? Det er tydeligvis ikke noe galt med det som er utenfor xboxen, da jeg får streamet musikken frem til den andre datamaskinen (og tilbake for avspilling via remote desktop - som forøvrig sender ca 1/8 av lydinformasjonen inn tilbake..), og alt virker fint med avspilling ellers. Til slutt prøvde jeg å putte sangene på minnepinne (fikk ikke med alt på 256 MB nei), noe som også fungerer helt fint til å spille direkte fra på vanlige pc'er. Heller ikke her gikk det noe bedre, og derfor har det ikke noe å si med nettverkskortet allikevel, tror jeg. Tviler på at det kommer til å fungere på harddisk når jeg får meg det (lager meg det selv - sommerprosjekt :smile:) Videre har jeg lyst til å streame video fra PC'en til TV'n, gjennom xboxen. Den har jo tatt beslag på ledningsinngangene jeg hadde PC'en i før, og jeg fikk ikke ATI X800 pro til å ta inn xboxen helt uten videre, så det må det også sommerforskes på. Uansett. Da oppdager jeg at det ikke går ann å streame video fra noe annet enn harddisken dens! Aha, tenker jeg, dét må jo være pga. nettverket. Og ja, hvis en film er på 4 gig og varer i 2 timer, får man 266 Mbps. Her er det altså helt nødvendig med gigabit ethernet. Hvor mange 4-gig filmer får man inn på 20 MS-GB? Vedder en cola på at det blir max 3, hvis man får dem inn i det hele tatt. Hvorfor henger den ikke med? Noen som har opplevd det samme? Har de unnlatt å ha mer enn ethernet fordi xboxen ikke kan prosessere mer informasjon mens den jobber med spill allikevel? -mar1us Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) Som vi alle vet, er ethernet-standarden 10 Mbps, fast-ethernet på 100 Mbps, og gigabit ethernet på 1000 kbps, som tilsvarer 1 Gbps. Sistnevnte har vel vært her rundt et år eller noe slikt. Xboxen kommer altså med 10 Mbps kablet støtte. Den har også, når man kjøper (!) trådløst nettverkskort, støtte for standarden IEEE 802.11g som har 54 Mbps overføringshastighet. Når jeg nå skal spille av min nylig rippede Stadium Arcadium-CD, som er rippet etter beste WMP-evne med 35 MB på 5:15 minutter henger ikke lenger boxen med. Jaja, tenkte jeg. Det er sikkert nettverket. Konvertere 6160544[/snapback] 10 Mbps = 10 000 kbps = ca 1000 kb/s100 mbps = 100 000 kbps = ca 10 000 kb/s Man skal vel ta x kbps og dele på 8 for å få teoretisk max. Men ved å dele på 10 får man et ganske bra pekepinn på hvordan farten vil være under optimale forhold. Og Xbox 360 sitt nettverkskort er 100mbps full duplex. Om ikke 1 gbit. Er litt usikker på det. Men den er hvertfall 100 mbps Men hvorfor rippe til WMA format? Hvorfor ikke kjøre MP3 på 320 constant bitrate? Endret 23. mai 2006 av dark by design Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 kB = kiloByte kb = kilobit. liten b = bit. Er så mye greiere om alle følger standarden Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 det er streame mussikk fra en Windows basert PC du mener? ihvertfall så har jeg ikke problemer med det, og jeg streamer rett som det er vær dag. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 det er streame mussikk fra en Windows basert PC du mener? ihvertfall så har jeg ikke problemer med det, og jeg streamer rett som det er vær dag. 6161113[/snapback] Ja det er ikke noe problem hos meg heller. Til og med HD-filmer går smooth som bare det. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hvorfor henger den ikke med? Noen som har opplevd det samme? Har de unnlatt å ha mer enn ethernet fordi xboxen ikke kan prosessere mer informasjon mens den jobber med spill allikevel? -mar1us 6160544[/snapback] Tja... jeg har streamet masse musikk til 360'en uten problemer, skjønner ikke hvorfor du skal ha problemer med dette? Bruker du riktig programvare (Windows Media Connect)? Man kan også streame video hvis man har Windows XP Media Center Edition og etter det jeg har lest funker det prikkfritt for de fleste. Spille av fra minnepinne, xbox osv, fungerer også helt flott. Ser ut til at dette er snakk om brukerfeil (mest sannsynlig) eller en defekt boks. Og siden du har plukket den fra hverandre, som du skriver, så får du ikke en ny en... jaja det var jo lurt gjort. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Streamer HD video støtt.. Alt er greit her Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 (endret) det nok det at han har plukket fra Xbox'en og det var ikke smart. Mari1us: selv om du fikk den gratis så er det en verdisak uansett Endret 23. mai 2006 av Dofty Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 23. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2006 Hehe, yeye xboxen funker helt fint den. Hva slags grunnlag har dere for å si den har fast ethernet? Musikkavspilling funker fint, opp til en viss bitrate. Video kan ikke streames fra PC, får ikke valgt det en gang. Har dere modda for å få det til? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Hehe, yeye xboxen funker helt fint den. Hva slags grunnlag har dere for å si den har fast ethernet? Musikkavspilling funker fint, opp til en viss bitrate. Video kan ikke streames fra PC, får ikke valgt det en gang. Har dere modda for å få det til? 6165939[/snapback] Les innleggene i denne tråden... Du trenger Windows XP Media Center Edition for å streame video og flere har får det til å funke med HD-materiale uten problemer, så det kan ikke være nettverkskortet i 360'en. Og hvilke bitrate er det du får problemer med? Jeg har så langt bare prøvd med 192kbps og det har aldri lagget/buffret i det hele tatt. Det kan være noe med routeren din som skaper lagging? Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 24. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2006 Les innleggene i denne tråden... Du trenger Windows XP Media Center Edition for å streame video og flere har får det til å funke med HD-materiale uten problemer, så det kan ikke være nettverkskortet i 360'en. Og hvilke bitrate er det du får problemer med? Jeg har så langt bare prøvd med 192kbps og det har aldri lagget/buffret i det hele tatt. Det kan være noe med routeren din som skaper lagging? 6166240[/snapback] Ugh ugh.. les da mann.. bitrate på 1.05 Mbps. Ikke problem med routeren da jeg har puttet sangene på minnepinne og de fremdeles hakker. Streaming av video skjer uansett ikke mens du spiller, men det gikk bedre med www.xbox.com/pcsetup må jeg innrømme :-) Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Jeg har streamet en HD film til XBOX 360'en min. Ved hjelp av en liten applikasjon som også gjør det mulig å se Divx. (Kommer ikke på navnet nå). Det var en native 720p film, og jeg streamet den uten problemer til XBOX'en. Det hadde ikke gått på 1000 kbps. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 24. mai 2006 Del Skrevet 24. mai 2006 Du brukte nok transcode 360! HVertfall det jeg bruker.. + At jeg anbefaler alle som lurer på noe når det gjelder å sette opp xboxen å sjekke denne linken,Guide til xbox 360 og mediacenter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå