kekepower Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Heisan, jeg vurderer å kjøpe en ny server som skal stå hjemme og har laget en handleliste hos Komplett. Det jeg lurer på om denne kan forbedres, uten at det _MÅ_ være det beste. Jeg har ikke valgt den raskeste CPU'en fordi den jeg har valgt er mer enn grei nok til mitt bruk. Det som er viktig for meg er at jeg har nok minne og disk. Kan kabinett, strømforsyning, hovedkort osv byttes med noe som er bedre, mer stabilt osv... Mitt serverforslag hos Komplett Mvh Stig-Ørjan Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Trenger du virkelig 4GB ram? Spar penga, 2GB holder! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hovedkortet kommer nok med en rekke serial ata kabler så det trenger du egentlig ikke. HK har også nettverkskort innebygget så du klarer deg nok med det det. Trenger du så voldsom prosessor da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Hvorfor kjøper du skjermkort når det er integrert på hovedkortet? Vet du i det hele tatt hva som kreves av en server? Prioritet nummer én er at den er 110% stabil. Og 4 GB minne og Athlon 64 3700+ er totalt unødvendig i en hjemmeserver. Forumet her med 88000 brukere kjører på en server med 2 stk. Opteron 2,4 GHz og 8 GB minne. Er dette en server som bare skal stå og putre for seg selv, eller skal du bruke den som arbeids-PC samtidig som den er server for litt av hvert? Lenke til kommentar
krrm Skrevet 26. mai 2006 Del Skrevet 26. mai 2006 Heisan, jeg vurderer å kjøpe en ny server som skal stå hjemme og har laget en handleliste hos Komplett. ... Mitt serverforslag hos Komplett Mvh Stig-Ørjan 6160518[/snapback] Dette virker en smule overkill på meg med mindre du skal bruke den til relativt tunge applikasjoner (j2ee, enkoding e.l) eller at det vil være mange samtidige brukere. Har selv en 4 år gammel server med en VIA 800 MHz cpu (tilsv. ca. 400 MHz PII) og 512MB ram som kjører nesten "alt" (sql, php, nfs filserver, fw, dns, ldap, epost inkl. IMAP server og spam filter, ntp mm.). Opplever *sjelden* at serveren har mye å gjøre (dog sjelden mer enn 2 samtidig som bruker den). Jeg vurdert en treg dual core CPU eller et nyere VIA mini-ITX hovedkort m/CPU. Fordelen med sistnevte er et utrolig lavt strømforbruk. Hele serveren min (2*HDD, HK, RAM og CPU, ikke tastatur, mus, fdd eller CD/DVD) bruker ca. 20W idle målt med en Clas Ohlson greie. Kjøper du HK med integrert grafikk, kan du droppe ekstra skjermkort med mindre du må ha dvi utgang. Dual core er aktuelt hvis du skal bruke den til tyngre ting. Servere gjør ymse ting, og med to kjerner er det antageligvis en som er i stand til å reagere raskt, selv om det kjøres andre tyngre ting. Server status nå (spiller musikk over nfs + ymse småoppgaver): top - 23:15:05 up 26 days, 10:29, 2 users, load average: 0.04, 0.06, 0.02 Tasks: 93 total, 1 running, 92 sleeping, 0 stopped, 0 zombie Cpu(s): 0.3% us, 0.3% sy, 0.0% ni, 99.3% id, 0.0% wa, 0.0% hi, 0.0% si Mem: 508364k total, 504488k used, 3876k free, 18460k buffers Swap: 1952992k total, 944k used, 1952048k free, 331948k cached Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå